402 243 läst · 1 160 svar
402k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Idag kom första golvplankorna på plats och köket börjar ta form!
Nu har vi bestämt oss för att göra rum för rum, vilket också innebar fönstren, hade inte helt tänkt på det... Skrapa, byta glas i vissa, olja, vissa skruvar har lossnat så då pluggar jag i nya hål och skruvar i, kitta, måla osv osv.. vilket slit!
Har valt utanförliggande sockel i mitt ännu ej invigda kök, köksfirman vill jag minnas sa att beroende på skåpsdjup på överskåp, utstick på bänkskiva mm så har det olika stor betydelse. Jag tror man ganska tidigt började dra in sockeln, men kök är ändå sällan historiskt riktiga. När jag provstår vid bänken känns det ok. Har man skor inne eller rejäla blan så kanske det stör mer men med 42.5 så funkar det...
Snyggt med golvet förresten...
Snyggt med golvet förresten...
Nu tog jag kväller, fick lite lister på plats och köksbänken står nu där den ska stå. Börjar se ut som ett kök!
Köksfönstret börjar ta form! Nu är alla bågar skrapade, (vissa rutor bytta mot kulturglas), oljade med halvolja (linolja och terpentin), kittade med linoljekitt, och målade ett lager med oxidgrön linoljefärg. Köket i övrigt börjar också ta form, ska försöka slänga upp lite bilder imorn!
Länken går till en av tidningens översiktsbild över. Direktlänk till reportaget: http://www.salaallehanda.com/bostad...tt-tomt-i-decennier-nu-vill-de-aterstalla-det
Kostar tyvärr att läsa om man inte är prenumerant.
Kostar tyvärr att läsa om man inte är prenumerant.