Åsa Lund
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag målar lister och dörrar pärlgrå så länge. Ev att jag målar ramarna spelarna på dörrarna i annan nyans sedan
Före och efter grundfärg med linoljefärg
 
  • Trädörr och karm före målning med synlig slitage och avflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbeldörr målad med linoljefärg, visande resultatet före och efter grundfärg i ett inomhusrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Före och efter grundfärg med linoljefärg
Och andra strykningen
 
  • Nymålad klassisk trädörr i traditionellt rum, andra strykningslaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snickrat lite mer på verandan, köket har fått lite mer färg och kakel och badrummet är flytspacklat, snart matta på plats där också. Har även hunnit med lite mer röjning i trädgården! Lite bilder...
 
  • Nybyggd veranda med vitt skåp med hyllplan och svart bänkskiva tejpade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som sätter upp tapet i ett kök med gröna skåp och svart arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad veranda med träkonstruktion, ingång till hus och trädgårdsstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träveranda med räcke och en vit trädgårdsstol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träveranda med sittbänk, kuddar och vit trädgårdsstol, handarbetskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt flytspackel i badrum med osatt kakel och väggkonstruktioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen röjd trädgård med några träd och en grusgång framför röda och gula byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i kök med omonterade skåp, kakelvägg och vitvaror på ett obehandlat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering med nytt vitt kakel ovan diskbänk och diskmaskin, oavslutade väggar och ledningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
va kör ni för kakel?
 
J JohanLun skrev:
va kör ni för kakel?
Lite olika, men det är från en skrot, samma lika som original-kaklet på andra sidan.
 
Trevligt! Vilket tur att hitta!

Jag körde gysinges "metro" kakel, som är det närmaste jag hittade till "gammalt" kakel. Deras kakel prinsen är nog mer likt gammalt kakel men hade fel format för vad jag letade...
 
J JohanLun skrev:
Trevligt! Vilket tur att hitta!

Jag körde gysinges "metro" kakel, som är det närmaste jag hittade till "gammalt" kakel. Deras kakel prinsen är nog mer likt gammalt kakel men hade fel format för vad jag letade...
J det kikade vi också på, men tur var det av flera anledningar, då detta kakel kostade 250 kr, då har jag en kasse över dessutom.. Gysinges är ju lite dyrare.. Spelar ju ingen större roll då det är så små ytor, men många bäckar små... :)
 
Kan man återanvända är det ju ofta både billigare och ger mer känsla. Jag är iallafall nöjd att jag tog gysinges och inte något billigare...

Jag satte med ca 1mm fog, det ser ut som ni lyckats sätta ännu tätare?

Det blev bra med era återvunna köksinredningar också, även om det inte är från byggåret... så ger det en mer historisk känsla... Tror det är lättare få till när man som ni har ett ganska stort hus, vårt kök är så litet att enda sättet få det bra var att låta tillverka exakt för de mått som köket hade...

Egentligen så borde man när man ska renovera ett gammalt hus, alltid ha tillgång till ett stort förråd, köpa på sig begagnat material efter hand, innan renoveringen påbörjas, blir mycket billigare och mer genuint än nytillverkat... Att köpa begagnat på byggnadsvårdsbutiker är ju ganska dyrt relativt "blocketpriser", men sett till jobbet de gör och vad nytt material kostar så är det faktiskt rimliga priser ändå...
 
  • Gilla
Camlin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan man återanvända är det ju ofta både billigare och ger mer känsla. Jag är iallafall nöjd att jag tog gysinges och inte något billigare...

Jag satte med ca 1mm fog, det ser ut som ni lyckats sätta ännu tätare?

Det blev bra med era återvunna köksinredningar också, även om det inte är från byggåret... så ger det en mer historisk känsla... Tror det är lättare få till när man som ni har ett ganska stort hus, vårt kök är så litet att enda sättet få det bra var att låta tillverka exakt för de mått som köket hade...

Egentligen så borde man när man ska renovera ett gammalt hus, alltid ha tillgång till ett stort förråd, köpa på sig begagnat material efter hand, innan renoveringen påbörjas, blir mycket billigare och mer genuint än nytillverkat... Att köpa begagnat på byggnadsvårdsbutiker är ju ganska dyrt relativt "blocketpriser", men sett till jobbet de gör och vad nytt material kostar så är det faktiskt rimliga priser ändå...
Håller med!
 
Nu har det hänt lite mer grejer, lite plåttak har börjat komma upp, badrummet börjar ta form på nedervåningen, vi har haft lite öppet hus/loppis i helgen och vi har varit på årets sista utflykt (Island) lite bilder!
 
  • Hästar tittar in genom ett bilfönster på en regnig dag, med en GPS-enhet som visar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person bär ett barn på en promenad i ett islandskt geotermiskt landskap med vandrare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Årstalet vulkaniskt landskap med gröna mossklättade klippor och rinnande vatten i Island.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum med träpanelväggar, gipsskivor och en stege i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsfas av badrum med installerade vattenrör och delvis lagt schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av plåttak på en träbyggnad med synlig takfot och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrum under renovering med schackrutigt golv och ljusa träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att bli bra..

Men jag är nyfiken hur ni tänkt, har toan / duschen vinylgolv?
Tanken? Tolkning - Panelen går ned över mattan.
Skiter ni helt i våtrumskraven? Eller går de att uppfylla så här?
Ska ni ha duschkabin?

Har nämligen tänkt i samma banor, hur man gör ett vattensäkert, hyfsat billigt och snyggt / tidsenligt badrum.
Jag tror själv starkt på duschkabin (eller badkar) i gamla trähus. Inte att sätta klinker och duscha rakt mot. Dock är inte alla i familjen övertygade (än).

Vore kul att se ett antal våtrum byggda på detta vis, hur man tänkt och vad det kostar.
 
J JohanLun skrev:
Ser ut att bli bra..

Men jag är nyfiken hur ni tänkt, har toan / duschen vinylgolv?
Tanken? Tolkning - Panelen går ned över mattan.
Skiter ni helt i våtrumskraven? Eller går de att uppfylla så här?
Ska ni ha duschkabin?

Har nämligen tänkt i samma banor, hur man gör ett vattensäkert, hyfsat billigt och snyggt / tidsenligt badrum.
Jag tror själv starkt på duschkabin (eller badkar) i gamla trähus. Inte att sätta klinker och duscha rakt mot. Dock är inte alla i familjen övertygade (än).

Vore kul att se ett antal våtrum byggda på detta vis, hur man tänkt och vad det kostar.
Golvet är en plastmatta, och bakom panelen har vi ett tätskikt i form av plastmatta, panelen slutar en bit ovanför golvet, golvsockeln täcker det tomma utrymmet nedanför panelen, om golvsockeln skulle bli dålig efter 20 år så är den lätt att byta ut, vi kan alltså försäkra vårar bjälklag osv, men inte ytskiktet. Vi ska ha badkar (förstås), håller helt med dig ang att inte duscha direkt mot ett ytskikt, lite galet, allra helst med kakel där man har en fog som inte är tät. Hoppas det var en bra svar! Juste, kostnaden är väl ungefär 15-20k totalt, plastmatta, virke, och sen begagnat porslin.. (Snabbräknat)
 
Jag tycker det ser jättefint ut och kommer nog att göra något liknande hos mig. Vad är det för matta på väggen? Hur har du fäst reglarna till panelen?
 
useless useless skrev:
Jag tycker det ser jättefint ut och kommer nog att göra något liknande hos mig. Vad är det för matta på väggen? Hur har du fäst reglarna till panelen?
Vanlig plastmatta! Limmat reglarna i plastmattan!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
håller helt med dig ang att inte duscha direkt mot ett ytskikt, lite galet, allra helst med kakel där man har en fog som inte är tät.
Går ju fint mot betongvägg :) ...som källarvägg eller dylikt.
Å andra sidan så sätter man väl idag en plastmatta (ungefär som en plastgolvmatta i tjocklek) på väggen innan man kaklar? Borde ju bli totalt tätt förutsatt att man svetsar eventuella skarvar.
Då är det bara till att duscha på så mycket man orkar, rätt mot väggen :)

Finns inga vackrare badrum än riktigt gamla fina kaklade badrum, med gammaldags kakel, kaklat i ett spännande tidsenligt mönster :) ...och så gärna något schackrutegolv eller annat spännande mönster på klinkergolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.