P Poolvillan skrev:
Jag undrar gällande grannfejder vad kan hända ? Vi umgås ändå inte :thinking:
Man läser med jämna mellanrum om grannfejder som resulterar i mord, iallafall någon gång om året. Sedan finns det massor med fejder som går till extremt obehagliga situationer, utan att det blir direkt våld.

Så, nej en grannfejd bör man försöka undvika att eskalera.

O Steamboy skrev:
Helt off-topic men den dagen något parti, vilket som helst, går till val på att riva upp PBL och helt avskaffa det kommunala godtycket får de min röst oavsett vad de driver för politik i övrigt. Vi behöver ett konsekvent, transparent och allmängiltigt regelsystem istället för den här förbannade lekstugan där lokala fritidspolitiker och maktfullkomliga gamla tjänstemän bestämmer! Jag kan inte vara den enda som tycker att dagens system är helt orimligto ch överarbetat, och att anledningen till att det inte helt havererar är att så många ser mellan fingrarna.
Du är inte den enda. Jag har en god vän som tycker att den privata äganderätten är alldeles för svag i Sverige. Han tycker att "På min tomt ska jag väl få bygga vad jag vill", oavsett om det är ett 25-våningshus, grisfarm, kärnkraftverk eller annat...

• Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du är inte den enda. Jag har en god vän som tycker att den privata äganderätten är alldeles för svag i Sverige. Han tycker att "På min tomt ska jag väl få bygga vad jag vill", oavsett om det är ett 25-våningshus, grisfarm, kärnkraftverk eller annat...
Plötsligt känns det som en bra idé med i alla fall lite regler...

• Gilla
BiFuel och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vindkraftverk är ju faktiskt i princip fritt fram. Så han kanske kan tänka om? :)

Stämmer det om vindkraftverk?

Skulle kunna vara kul att bygga ett litet torn med en fin utkiksveranda (= serviceplatform), så kan man väl klämma dit någon liten snurra för utseendets skull...

C Christian_Hstd skrev:
1,80 meter högt, 3,6 meter ut från huset.
Det ska också vara 4,5 meter från gräns mot granne, annars krävs grannens godkännande.

K Kirre2 skrev:
Plötsligt känns det som en bra idé med i alla fall lite regler...
Lite regler, ja, men när kommunerna tillåts hitta på egna regler blir det alltid för många. Så de regler som man vill ha, ska stiftas nationellt så byggregler blir likartade oavsett vilken kommun man bor i.

H hempularen skrev:
Man läser med jämna mellanrum om grannfejder som resulterar i mord, iallafall någon gång om året. Sedan finns det massor med fejder som går till extremt obehagliga situationer, utan att det blir direkt våld.

Så, nej en grannfejd bör man försöka undvika att eskalera.
Hade inte ens en tanke på det :dizzy:

E eemeliie skrev:
Det ska också vara 4,5 meter från gräns mot granne, annars krävs grannens godkännande.
Men det gäller väl inte detta bygge det är väl bara tex friggebod ? Ja vill att det ska gälla :D(y)

windestal
P Plutus skrev:
Lite regler, ja, men när kommunerna tillåts hitta på egna regler blir det alltid för många. Så de regler som man vill ha, ska stiftas nationellt så byggregler blir likartade oavsett vilken kommun man bor i.
Finns dock problem med det också, ta strandskyddet tex. Väldigt viktigt att upprätthålla i vissa delar av landet, i andra delar är det strösslat med mindre vattendrag och sjöar och det skulle räckt med att 10% av dem omfattades av skydd. Då ska man hitta olika undantag och upphävandemöjligheter och så blir det en tolkningsfråga på mer lokal nivå i alla fall... Den nationella lagen är mer begränsande än den skulle behöva vara på många håll, men ska det skrivas på nationell nivå blir det ofta så, antingen för begränsande för de flesta fall, eller för öppet för tolkningar.

P Poolvillan skrev:
Men det gäller väl inte detta bygge det är väl bara tex friggebod ? Ja vill att det ska gälla :D(y)
Jag gjorde ett tillägg gällande bygglovbefriade plank. Så om konstruktionen kan klassas som plank så gäller dessa regler.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Oj byt styrka direkt !!! Detta är bra mycket högre hahaha
Ärligt talat så förstår jag att det blir tjafs när du pratar med grannen. Vad jag läst hittills så är du fruktansvärt otrevlig i ditt sätt att uttrycka dig. Så fort du inte får medhåll så blir du otrevlig också. Jag är ganska säker på att de som svarat dig har rätt bra koll på läget med tanke på att iaf en sitter i en bygglovsnämnd. Vill man inte ha grannar så nära inpå sig själv så får man helt enkelt skaffa ett hus och tomt där det saknas grannar runtomkring.

• Gilla
raggartejpen och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Stämmer det om vindkraftverk?

Skulle kunna vara kul att bygga ett litet torn med en fin utkiksveranda (= serviceplatform), så kan man väl klämma dit någon liten snurra för utseendets skull...
Summeringen jag hittar är:
"Maxhöjden för att få sätta upp ett vindkraftverk utan bygglov är 20 meter, rotordiametern får vara högst 3 meter, och det ska rymmas liggande på längden inom den egna tomtgränsen. För att slippa bygglov får vindkraftverket inte vara monterat på en byggnad. Det är också viktigt att hålla sig inom reglerna för högsta tillåtna ljudnivå i förhållande till sina grannar. Mer om tillstånd och regler finns på Vindlov."

I och med att den ska gå att fälla på tomten så är jag lite skeptisk till att det rymms en serviceplattform inom regelverket, men läs gärna på lite mer. :D
Men en 3m rotor 20m upp rakt i solen framför grannens veranda eller vardagsrum lär ju göra under för grannsämjan...

Edit: Wow... 3m diameter gäller även för ett vertikal-axlat vindkraftverk. Dvs, du kan mer eller mindre ha en 3x20m roterande cylinder stående på tomten utan bygglov!
Undrar om man kan motivera att ha den kromad? :D

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Kommuners egenpåhittade regler är ofta ogiltiga, du vinner om du överklagar.

Om vi håller oss till de regler som vi drabbas av genom lagstiftning, så är det egentligen inget större problem att följa dem. Om man försöker hålla sig till vad syftet med reglerna är.

Problemet uppstår när "alla" vill tänja ut reglerna och tolkningen av dem, och bygga större/högre eller billigare (skippa tillgänglighet, energisnålhet) osv. Alla försöker få sitt bygge att gå så nära gränsen för det acceptabla som möjligt. Då blir det till slut den där lilla kupan eller takfotens utstick som stjälper projektet, och alla tycker att handläggaren är småaktig paragrafryttare. Oavsett hur hårda eller lösa regler du inför, så kommer vi alltid att ha samma problem att många vill försöka gå liiiite förbi gränsen i reglerna.

De här gränstolkningarna kommer att vara samma problem minst, om de skall tolkas av en central myndighet, med samma andel stolpskott i organisationen som du har hos kommunerna.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Summeringen jag hittar är:
"Maxhöjden för att få sätta upp ett vindkraftverk utan bygglov är 20 meter, rotordiametern får vara högst 3 meter, och det ska rymmas liggande på längden inom den egna tomtgränsen. För att slippa bygglov får vindkraftverket inte vara monterat på en byggnad. Det är också viktigt att hålla sig inom reglerna för högsta tillåtna ljudnivå i förhållande till sina grannar. Mer om tillstånd och regler finns på Vindlov."

I och med att den ska gå att fälla på tomten så är jag lite skeptisk till att det rymms en serviceplattform inom regelverket, men läs gärna på lite mer. :D
Men en 3m rotor 20m upp rakt i solen framför grannens veranda eller vardagsrum lär ju göra under för grannsämjan...

Edit: Wow... 3m diameter gäller även för ett vertikal-axlat vindkraftverk. Dvs, du kan mer eller mindre ha en 3x20m roterande cylinder stående på tomten utan bygglov!
Undrar om man kan motivera att ha den kromad? :D
Låter ju som de tänker sig en stolpe med staglinor. Men om man bygger det i form av en traditionell väderkvarn, så får man väl fixa någon mekanism så att det går att fälla ihop, så den går att vika ned vid behov....

Bullret är ju inget problem, tanken var ju inte att köra det så ofta... Behövs myyyycket service, med arbetsöl.

• Gilla
  • Haha
jonko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.