Så här säger kommunen där jag bor!

Altan;
Altaner där golvets ovansida ligger max 0,6 meter ovan mark kräver inte bygglov.

Skyddad uteplats med mur eller plank:
För en- och tvåbostadshus är det tillåtet att utan bygglov med mur eller plank anordna en skyddad uteplats i direkt anslutning till bostadshuset. Detta om muren eller planket är max 1,8 meter högt, sträcker sig max 3,6 meter från huset och placeras minst 4,5 meter från tomtgräns.
Med grannens medgivande kan den skyddade uteplatsens mur eller plank placeras närmare tomtgräns. Ett skriftligt godkännande bör då inhämtas från berörda grannar. Mot gata och annan allmän platsmark ska avståndet till tomtgräns vara minst 4,5 meter.

• Gilla
gimmok
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Ska pergolan verkligen vara 5-6 meter hög?
Heheheh

P Poolvillan skrev:
Den sidan mot oss kommer de troligtvis att täcka med plank för de har jacuzzin där tror du det krävs bygglov för det ? Eller får de bygga upp plank 1,2 m mot oss ?
Jag skulle bli väldigt glad om mina grannar valde ett tätt plank mot sin jacuzzi om de skaffade en, insyn i den kan jag tacksamt vara utan.

Skulle vara kul med en lägesuppdatering från TS.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Njae.
Som länkat tidigare så får du bygga en altan i marknivå var som helst på tomten och hur stort som helst. "Marknivå" är något odefinierat, men någonstans mellan 1.2m och 1.7m verkar gränsen ligga. Närmare än så verkar inte vara provat i domstol än.
(Sedan finns ju även problem i definitionen av "marknivå" på en kuperad tomt, men i just det här fallet verkar det inte vara något att diskutera)
Hur skulle 1.7 m över mark kunna betraktas som marknivå? 50-60 cm låter mer rimligt.

R Robert-san01 skrev:
Skulle vara kul med en lägesuppdatering från TS.
Det tror jag vi alla vill. Men då TS konsekvent vägrade visa hur sitt eget bygge ser ut så verkade diskussionen avstanna efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.