Tror du på allvar att grannen placerade badet där dom gjorde det för att få med ditt poolområde på insta bilder? Inte för att det var bästa stället enl dom?
Med plank mot dig så lär ditt poolområde inte komma med i alla fall....

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Då vill jag inte veta hur du är när du är otrevlig..
Håller med och försöker släta över otrevligheten med Emojis.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ni alla är så nyfikna på vad som skall komma att ske ned bygget :D:D orkar vi hålla tråden levande

P Poolvillan skrev:
Jag tror ni alla är så nyfikna på vad som skall komma att ske ned bygget :D:D orkar vi hålla tråden levande
Ganska meningslöst att hålla levande då du inte kan visa något.

• Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
M M911 skrev:
I mitt inlägg har du källan, där står det:

"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
Du har tolkat det baklänges!
Det står ju "en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov". Den exakta gränsen varierar från kommun till kommun, i vissa är det högre, 1,1 eller 1,2 förekommer, men vanligtvis är det runt 0,7-1 meter, så lågt som 0,5 förekommer också.

Men att det skulle vara 1,7 meter som är gränsen har du fått om bakfoten.

P Poolvillan skrev:
Såhär ser det ut vad tror ni?
Ser bra ut. Jag är glad för dina grannar att de har möjlighet att bygga om och göra fint.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fairlane
nino nino skrev:
Tror du på allvar att grannen placerade badet där dom gjorde det för att få med ditt poolområde på insta bilder? Inte för att det var bästa stället enl dom?
Med plank mot dig så lär ditt poolområde inte komma med i alla fall....
Håller med nino här.
Grannen placerar sin pool på ett visst ställe på tomten för att få bra Instagrambilder, samtidigt som de bygger plank och tänker placera en 3 meter hög thuja mellan poolen och er. Det går inte ihop.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har någon lust att lägga in bilder på hur en pergola kan se ut som ej kräver bygglov och kan placeras i tomtgräns ? :coffee::cool:

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
[länk]
Du får gärna klistra in bilderna i tråden istället

:thinking:Jag är lite förvånad faktiskt att så många av er inte bryr er om ifall er tomt blir skuggad , er utsikt rubbad osv.

Fairlane Fairlane skrev:
Håller med nino här.
Grannen placerar sin pool på ett visst ställe på tomten för att få bra Instagrambilder, samtidigt som de bygger plank och tänker placera en 3 meter hög thuja mellan poolen och er. Det går inte ihop.
När man står på trädäcket så blir det en annan höjd svårt att fånga på bild

Fairlane
P Poolvillan skrev:
:thinking:Jag är lite förvånad faktiskt att så många av er inte bryr er om ifall er tomt blir skuggad , er utsikt rubbad osv.
Det tror jag iofs många bryr sig om, men dels så är det ju en fråga om vad man kan påverka och vad som faktiskt är tillåtet, dels en fråga om hur du lägger upp det hela.
Du talar om att grannen väljer plats för att kunna ta instagrambilder med er pool i bakgrunden, samtidigt som det både ska byggas högt plank och planteras höga thujor. Ser du inte själv att det är svårt att få ihop?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
BirgitS
P Poolvillan skrev:
Har någon lust att lägga in bilder på hur en pergola kan se ut som ej kräver bygglov och kan placeras i tomtgräns ? :coffee::cool:
Som sagt en pergola är en gles regelkonstruktion och sådana brukar aldrig kräva bygglov. Jag länkade ju till Wikipedias sida om pergola i inlägg 269 och där finns det en bild.

P Poolvillan skrev:
Det finns med all säkerhet väldigt många av oss som bryr sig om det men det betyder ju inte att grannen gör något olagligt för det och därmed kan man inte göra något åt det.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Poolvillan skrev:
När man står på trädäcket så blir det en annan höjd svårt att fånga på bild
Om jag ser rätt på poolen så är det en pool som är en knapp meter hög vilket borde ge att trädäcket hamnar på den höjden också +- någon decimeter. Man får vara rätt lång då om man ska få en bra vinkel ner över tre meter höga thujor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.