121 158 läst · 365 svar
121k läst
365 svar
Bygglov för gigantiskt projekt?
Tror du på allvar att grannen placerade badet där dom gjorde det för att få med ditt poolområde på insta bilder? Inte för att det var bästa stället enl dom?
Med plank mot dig så lär ditt poolområde inte komma med i alla fall....
Med plank mot dig så lär ditt poolområde inte komma med i alla fall....
Jag tror ni alla är så nyfikna på vad som skall komma att ske ned bygget orkar vi hålla tråden levande
Du har tolkat det baklänges!M M911 skrev:I mitt inlägg har du källan, där står det:
"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
Det står ju "en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov". Den exakta gränsen varierar från kommun till kommun, i vissa är det högre, 1,1 eller 1,2 förekommer, men vanligtvis är det runt 0,7-1 meter, så lågt som 0,5 förekommer också.
Men att det skulle vara 1,7 meter som är gränsen har du fått om bakfoten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Håller med nino här.nino skrev:
Grannen placerar sin pool på ett visst ställe på tomten för att få bra Instagrambilder, samtidigt som de bygger plank och tänker placera en 3 meter hög thuja mellan poolen och er. Det går inte ihop.
Har någon lust att lägga in bilder på hur en pergola kan se ut som ej kräver bygglov och kan placeras i tomtgräns ?
Jag är lite förvånad faktiskt att så många av er inte bryr er om ifall er tomt blir skuggad , er utsikt rubbad osv.
När man står på trädäcket så blir det en annan höjd svårt att fånga på bildFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Det tror jag iofs många bryr sig om, men dels så är det ju en fråga om vad man kan påverka och vad som faktiskt är tillåtet, dels en fråga om hur du lägger upp det hela.P Poolvillan skrev:
Du talar om att grannen väljer plats för att kunna ta instagrambilder med er pool i bakgrunden, samtidigt som det både ska byggas högt plank och planteras höga thujor. Ser du inte själv att det är svårt att få ihop?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Som sagt en pergola är en gles regelkonstruktion och sådana brukar aldrig kräva bygglov. Jag länkade ju till Wikipedias sida om pergola i inlägg 269 och där finns det en bild.P Poolvillan skrev:
Det finns med all säkerhet väldigt många av oss som bryr sig om det men det betyder ju inte att grannen gör något olagligt för det och därmed kan man inte göra något åt det.P Poolvillan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Om jag ser rätt på poolen så är det en pool som är en knapp meter hög vilket borde ge att trädäcket hamnar på den höjden också +- någon decimeter. Man får vara rätt lång då om man ska få en bra vinkel ner över tre meter höga thujor.P Poolvillan skrev: