121 160 läst · 365 svar
121k läst
365 svar
Bygglov för gigantiskt projekt?
Är det ett tips till oss eller ?H hempularen skrev:Låter ju som de tänker sig en stolpe med staglinor. Men om man bygger det i form av en traditionell väderkvarn, så får man väl fixa någon mekanism så att det går att fälla ihop, så den går att vika ned vid behov....
Bullret är ju inget problem, tanken var ju inte att köra det så ofta... Behövs myyyycket service, med arbetsöl.
Vad heter han som sitter i bygglovsnämnd ? Nej vadå otrevlig jag är hur trevlig som helst vi diskuterarE eddiw skrev:Ärligt talat så förstår jag att det blir tjafs när du pratar med grannen. Vad jag läst hittills så är du fruktansvärt otrevlig i ditt sätt att uttrycka dig. Så fort du inte får medhåll så blir du otrevlig också. Jag är ganska säker på att de som svarat dig har rätt bra koll på läget med tanke på att iaf en sitter i en bygglovsnämnd. Vill man inte ha grannar så nära inpå sig själv så får man helt enkelt skaffa ett hus och tomt där det saknas grannar runtomkring.
Moderator
· Stockholm
· 52 599 inlägg
Det är ju helt sjukt ?! Att man kan ta till Sånt för att man är osamsW WestPete skrev:The sky is the limit - eller snarare ett hål har ingen botten. Skalan går från syrliga kommentarer, ryktesspridning, hot, sabotage... en f.d. kollega fick skruvar utplacerade under sina däck så när han skulle till jobbet blev alla fyra platta samtidigt. Aschberg gjorde en tv-serie på temat för några år sedan. Ansök, du har nog bra odds att komma med med den relation du har med grannen redan nu.
Folk har blivit sjuka för mindre än granntvister så var försiktig med vad du önskar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 599 inlägg
Men så som de flesta av oss i tråden tror. Så är ju inte detta ett ärende som överhuvudtaget kommer upp till beslut. Grannen behöver troligen inget bygglov eller annan form av tillstånd för det de bygger här.
Detta då under förutsättning att de inte bygger plank liknande det vi ser på bilden, eller ett tak på "pergolan" (som i så fall inte är en pergola).
Vill det sig illa så bygger de en klassisk pergola med spjältak, som de sedan lägger en "tillfällig" segelduk över. Det är också bygglovsfritt.
Fast iom. att du anmält det, så måste kommunen fatta ett beslut om att inte ingripa (om vi har rätt), och det beslutet kan du överklaga.
Detta då under förutsättning att de inte bygger plank liknande det vi ser på bilden, eller ett tak på "pergolan" (som i så fall inte är en pergola).
Vill det sig illa så bygger de en klassisk pergola med spjältak, som de sedan lägger en "tillfällig" segelduk över. Det är också bygglovsfritt.
Fast iom. att du anmält det, så måste kommunen fatta ett beslut om att inte ingripa (om vi har rätt), och det beslutet kan du överklaga.
Bra info !! Då vet jag. Misstänker att de kommer kanske plantera töjor mot oss 3 m och ha någon form av tak men vi får väl seH hempularen skrev:Men så som de flesta av oss i tråden tror. Så är ju inte detta ett ärende som överhuvudtaget kommer upp till beslut. Grannen behöver troligen inget bygglov eller annan form av tillstånd för det de bygger här.
Men tycker ni det är löjligt att vi också kör på en pergola mot de ?
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Om du gör det bara för att jävlas, ja då är det mycket löjligt. Om du gör det för att det blir bättre för er (tex att ni slipper se något ni tycker är fult/störande), nej, bygg på (men håll er till reglerna, så ni inte får problem).P Poolvillan skrev: