121 163 läst · 365 svar
121k läst
365 svar
Bygglov för gigantiskt projekt?
Anmäl ta det vidare ! Anlita jurist om de behövs
Smäll upp en jättepergola eller parkera en segelbåt i tomtgräns
Jag undrar gällande grannfejder vad kan hända ? Vi umgås ändå intesimpa96 skrev:Syftade på altandäcket Jag driver själv en byggfirma och varit med flera gånger när grannar blivit ovänner över sånna här saker, Saken är den att pratar du inte med grannen och anmäler till kommun kommer det ta otroligt långt innan det händer något antagligen ger kommunen grannen ett vite på ett par tusen kronor bara som dom betalar, Då har dom en pergola med pool vid eran tomtgräns och ni är antagligen fiender tills någon flyttar, grannfejder slutar sällan i något bra. Ett tips bara..
The sky is the limit - eller snarare ett hål har ingen botten. Skalan går från syrliga kommentarer, ryktesspridning, hot, sabotage... en f.d. kollega fick skruvar utplacerade under sina däck så när han skulle till jobbet blev alla fyra platta samtidigt. Aschberg gjorde en tv-serie på temat för några år sedan. Ansök, du har nog bra odds att komma med med den relation du har med grannen redan nu.P Poolvillan skrev:
Folk har blivit sjuka för mindre än granntvister så var försiktig med vad du önskar.
Njja
Inte får man väll bygga altan fram till tomtgräns utan medgivande
4 meter från tomtgräns är det i min kommun utan medgivande
Inte får man väll bygga altan fram till tomtgräns utan medgivande
4 meter från tomtgräns är det i min kommun utan medgivande
Moderator
· Stockholm
· 52 612 inlägg
Jo du får bygga altan ända fram till tomtgränsen, och det gäller i hela landet. Men frågan är vilken höjd som är OK, vid olika placeringar. Den härskande tolkningen av lagen ger att ca 120cm höjd är OK även om det är nära en gräns. Men det finns såvitt jag vet inga rättsfall som stödjer det.
Men att försöka få fram en annan tolkning genom överklagande till mark o miljööverdomstolen skulle ta väldigt lång tid, och med stor risk att man förlorar.
Men att försöka få fram en annan tolkning genom överklagande till mark o miljööverdomstolen skulle ta väldigt lång tid, och med stor risk att man förlorar.
P Poolvillan skrev:Hej, hoppas på få hjälp och råd från kunniga som kanske varit med om liknande. Vår granne bygger ut sin altan mot tomtgräns. Han ska ha en 5-6 m hög pergola mot oss och bygga in sin jacuzzi i trädäck. Allt detta intill tomtgränsen. Altanen är upphöjd ca 1 m ovan mark. Vi är mitt uppe i en konflikt nu där vi undrar hur vi ska ta detta vidare. Vi har inte lämnat vårt samtycke och vi har anmält detta till kommunen. Dock kommer det dröja med svar de hade mycket nu. Så är det någon som varit med om liknande ? Kan de få igenom sitt projekt ? Här är en bild dock har de bytt ut stolparna till ännu högre nu för att bygga pergola med tak istället för plank mot oss.
Rent generellt behövs inte bygglov för altaner upp till 15m2. Blir den inbyggd är det en annan sak. Tror väl att det behövs grannes godkännande om man bygger närmare än 4,5m från tomtgräns.
Troligtvis är det såhär att det finns minst lika många tolkningar av myndigheter på vad som e tillåtet som det finns kommuner.R RoBo skrev:
Så vad som gäller vet nog bara han som har tjänsten att tolka lagen i TS kommun och det är ju hans tolkning...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Nää, nu svarar du också utan att veta (tolkningarna är olika tyvärr i kommunerna, så jättefel har du inte )J Jonas_81 skrev:
Lagen gäller överallt! Sen kan en kommun ha snällare bestämmelser (eller snarare så följer dom tydliggörande rättsfall) än lagen och i vissa speciella miljöer hårdare i detaljplanen. Men lagen är samma, kommuner gör olika TOLKNINGAR, men har man rätt, har tid och är kunnig så kommer man vinna över kommunen.
Helt off-topic men den dagen något parti, vilket som helst, går till val på att riva upp PBL och helt avskaffa det kommunala godtycket får de min röst oavsett vad de driver för politik i övrigt. Vi behöver ett konsekvent, transparent och allmängiltigt regelsystem istället för den här förbannade lekstugan där lokala fritidspolitiker och maktfullkomliga gamla tjänstemän bestämmer! Jag kan inte vara den enda som tycker att dagens system är helt orimligto ch överarbetat, och att anledningen till att det inte helt havererar är att så många ser mellan fingrarna.A Autodidak1 skrev: