Ni får kolla programmet om det finns några delar med färdigläktat för då bör man se skillnad mellan tegel och plåt.
 
yonna yonna skrev:
Det är definitivt inte pinsamheter! Hade mindre skador skett och K-märkningen kvarstått skulle möjligheten att söka kulturbidrag från staten finnas. Nu blev ju gården totalförstörd och försäkringsbolaget ersätter idag fungerande takmateral. Fastighetsägarna skulle i så fall behöva lägga ett antal miljoner till på återuppbyggnaden. Jag tycker många härinne inte förstått problemet. Möjigheten bygga nytt enligt 2020-modell fanns men ägarna valde rekonstruktion. Om hundra år finns gården kvar men med en brandhistoria.

Jag har förståelse för att ägarna inte ville dela med sig av allt. Detta är ju en privatbostad med tragisk bakgrund. I övrigt skulle man säkerligen kunnat lägga gammalt enkupigt om man sopade marknaden. Då jag byggde nytt fick jag kostnadsförslag på gamla tegelpannor - låg då på dubbla priset (det blev listtäckt papptak istället)
tror du menar Kulturmiljövårdsbidraget och är inte stora belopp
 
Det finns säkert flera bidrag man kan söka, men det generella Kulturmiljövårdsbidraget täcker bara mellanskillnaden mellan att utföra ett visst moment med traditionella metoder jämfört med moderna metoder. Så i slutändan brukar det inte bli några stora pengar.
Dessutom måste den som utför arbetet på det traditionella sättet vara utbildad och godkänd, så man kan inte söka bidrag för eventuella merkostnader om man själv t ex målar om huset med traditionell linoljefärg.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Helt klart det bästa avsnittet hittills. gården blir sig lik utvändigt men moderniserad under skalet. ägarna lär ha varit tvungna att lägga upp en hel del pengar på detta. att på detta sätt få Sveriges enda gård av detta slag att fortfarande finnas kvar är riktigt lovvärt. att Winblad inte var riktigt engagerad har jag förståelse för. detta är ju inte hans stil eller ideal. Inga perspektivfönster utan man höll sig till husets historia. något som många arkitekter bör begrunda i dagens byggnationer som mest handlar om att bygga lådor. Fula sådana...
 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
Den här typen av projekt blir väl alltid vattendelare, ämnet tangerar Arkitektupproret osv. Intressant avsnitt men min känsla inför slutresultatet är sådär. Påminner om när vi var i Warszawa och fick berättat för oss om hur nästan hela stadskärnan återuppbyggts efter andra världskriget. Resultatet var rätt så bra, vissa hus var jättefina och andra mindre trovärdiga, men helhetsintrycket när man visste att det bara var återuppbyggt blev faktiskt rätt så hemskt, för mig. Allt det arbetet för att återuppbygga något gammalt, men som ändå är en kopia. Lite som att stoppa upp sin gamle hund. Förstår helt om man inte ser det såhär, men ibland är något nytt det minst förställda.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Klart sämsta avsnitt i hela serien. Vilken besvikelse. Normalt bänkar vi oss och ser ned spänning fram mot vad som visas.

Visst, ett grandiost och ambitiöst projekt. Men helt utan inblick. Känns som familjen fick TV att dokumentera och visa "lite grejor". Men själva bjöd de inte på något.
Ser hellre på reklam än en repris. Usch!
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Det är enkupigt tegel på taket och inte plåt. Vill ni ha källa finns det bilder på snickarnas facebook:)
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.