Jag är imponerad både av ägaren, vilken stark drivkraft framåt, och snickarna, vilket arbete! De hedrade verkligen husets arv och historia mitt i en tuff situation. Me like!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
Jag besökte en utställning i sidobyggnaden något år före branden. Blev jätteglad för återuppbyggnaden. Tycker familjerna lyckats mycket väl med nyskapandet. Personligt och individuellt. Förstår inte de negativa inläggen!
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
G Golfpolaren skrev:
Trist att Husdrömmar tar upp ett projekt där det redan finns många pengar och försäkringspengar att ta av. Känns lite som försäkringsbedrägeri när man hör dom som blir intervjuade..... men SVT har säkert gjort research att det inte är så.

Detta avsnitt toppar säkert "det sämsta" avsnittet sen man var i Östra Vemmerlöv hösten 2020 / våren 2021.
Bedrägeri? Det var det dummaste jag hört på länge. Var fick du den illasinnade idén ifrån?

Denna säsongen lätt den bästa på länge. Unika projekt och väl genomförda.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Håller med de som tyckte det var ett halvtrist avsnitt. De verkar ju ha haft oändligt med pengar och behövde inte fatta några tuffa beslut. I slutet frågade de om det var svårt att hitta fina 1700-talsmöbler till några hundra m2 men det var tydligen jättelätt. Bara att betala.
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Oerhört intressant och vilken känsloresa för alla inblandade.
Hann hela säteriet bli färdigt? Tänker på de andra familjerna som skulle flytta in.
Kul att det återuppbyggdes och familjerna har garanterat fått lyfta rejält i sina egna plånböcker.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
J_G_B och 2 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Håller med de som tyckte det var ett halvtrist avsnitt. De verkar ju ha haft oändligt med pengar och behövde inte fatta några tuffa beslut. I slutet frågade de om det var svårt att hitta fina 1700-talsmöbler till några hundra m2 men det var tydligen jättelätt. Bara att betala.
Måste det vara tuffa beslut? Kan det inte vara smärta och hårt arbete och svåra val ändå?

Sen att hitta gamla möbler är inte så svårt det skänkes ofta bör. Var inte precis något överdådigt i hennes lägenhet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Synd på ett potentiellt coolt projekt att de bara gjorde det som förut fast frächt. Hade velat höra Gerts verkliga åsikt. Tänker att det är svårt att få det som det var då kan man lika gärna göra något nytt och intressant. Tex bevarat stenväggarna synliga och haft moderna stål och glastak hade varit coolt. Eller utforskat lite andra annorlunda lösningar om pengarna ändå finns.

I mitt tyckte det sämsta av avsnitten hittills och jag är ändå grundpositiv till det mesta :love:
 
  • Gilla
arkTecko och 7 till
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Om inte försäkringsbolaget vill betala när det blir en skada ska dom inte sälja försäkringar.
Ingen budget eller uppföljning inte nåt bra avsnitt, märktes att Gert var oengagerad, helt förståeligt
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Synd på ett potentiellt coolt projekt att de bara gjorde det som förut fast frächt. Hade velat höra Gerts verkliga åsikt. Tänker att det är svårt att få det som det var då kan man lika gärna göra något nytt och intressant. Tex bevarat stenväggarna synliga och haft moderna stål och glastak hade varit coolt. Eller utforskat lite andra annorlunda lösningar om pengarna ändå finns.

I mitt tyckte det sämsta av avsnitten hittills och jag är ändå grundpositiv till det mesta :love:
Håller helt med, fanns inte mycket av nytänk trots att de hade chansen att göra det, märktes ju på bristande intresse från Gert.
 
  • Gilla
Göran72 och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker framförallt att huset förtjänade mer än denna TV-produktion klarar att ge. Skuggan ska inte falla på familjerna utan produktionen som inte lyckades anpassa formatet till ett alldeles för stort projekt!
58 min för 1000m² innebär 0,29 sekunder/m².
(Om man tar bort allting annat så som: diskussion, historik, byggnation & hela utsidan)

Dessutom är det både tråkigt som förståeligt att bara 2 av 4 familjer vill medverka. Men kanske kunde de ändå ha berättat lite mer om de andra delarna? Vad gjorde man av alla de delar som inte blev bostad?
Skippa snacket om ett kök som damen inte vill ha och därför bara hastar ihop. Visa istället mer av de delarna som de lägger ner sin själ oc hall sin uppmärksamhet i!

Husdrömmen i Sicilien fick en helt egen säsong. För att göra detta hus rättvisa tror jag det hade krävts även här. Men det hade såklart även krävt väldigt mycket mer av såväl budget, produktion och kanske framförallt av familjerna som ska bo i huset..
 
  • Gilla
  • Älska
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
Håller helt med, fanns inte mycket av nytänk trots att de hade chansen att göra det, märktes ju på bristande intresse från Gert.
Den gamla damen gjorde ju det klart redan från början att det, iallafall i hennes del av huset, skulle se ut som förr,nästan...... den där lösningen utan toa dörr in mot köket var nog bland det konstigaste jag sett!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Underbart att de valde att återuppbygga. Fantastiskt fin byggnad.

Men visst blir man alltid nyfiken på vad projekten kostar att genomföra.

Vad gissar ni?
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Synd på ett potentiellt coolt projekt att de bara gjorde det som förut fast frächt. Hade velat höra Gerts verkliga åsikt. Tänker att det är svårt att få det som det var då kan man lika gärna göra något nytt och intressant. Tex bevarat stenväggarna synliga och haft moderna stål och glastak hade varit coolt. Eller utforskat lite andra annorlunda lösningar om pengarna ändå finns.

I mitt tyckte det sämsta av avsnitten hittills och jag är ändå grundpositiv till det mesta :love:
Tänk, jag tyckte helt tvärtom! Satt och störde mig på att de inte återställde den gamla planlösningen när de hade möjlighet till det. Även om byggnaden inte längre är k-märkt och vissa nya lösningar måste till, så är ändå planlösningen en så viktig del av husets historia, så det är synd att den är borta (förutom i Tuulas lägenhet).

Jag tyckte det var ett mycket intressant program om en helt unik gård! Jag hade velat höra mer om de olika besluten man tagit gällande materialval och annat samt hur det ska bli i de övriga lokalerna. Kanske kan bli ett uppföljningsprogram?
 
  • Gilla
Maddur och 4 till
  • Laddar…
var intressant att höra att alla märkningar försvinner med branden hoppas det inte ger folk ider

väldigt fint hus men jag hade gärna sett mer byggnadsvård nu ser det för nytt ut i mitt tycke
 
  • Gilla
FE1 och 3 till
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Om inte försäkringsbolaget vill betala när det blir en skada ska dom inte sälja försäkringar.
händer mer en man tror var nåt här på bygga hus för några år sen om nåt hus i norrland där dom hade vägrat att bygga upp huset igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.