13 230 läst · 107 svar
13k läst
107 svar
Byggahus bilvårdstråd
Geyon wet coat är fantastisk som snabbförsegling efter tvätt.
Så effektiv och enkelt handhavande att den måste nämnas.
Spraya på, skölj av. Låt ej torka in.
https://www.autodude.se/sv/produkt/snabbforsegling_gyeon_q2m_wet_coat
Så effektiv och enkelt handhavande att den måste nämnas.
Spraya på, skölj av. Låt ej torka in.
https://www.autodude.se/sv/produkt/snabbforsegling_gyeon_q2m_wet_coat
Marlen var snäll och slog ihop trådarna. 👍
Därför ser inlägg #85 aningens underligt ut.
Själv höll jag på och tvättade bilarna i min ungdom överdrivet mycket (överdrivet för att det var gamla risiga bilar man hade på den tiden i princip utan inkomster).
Men det var väl av intresse och inte allt för mycket annat man var tvungen att hinna med.
Det var tvätt, vax, rubbing osv. Olika glasrengöringsprodukter inne.
Cockpit-shine och liknande hade kanske inte kommit som produkt, för jag minns inte att jag körde med det på den tiden.
Åren gick, först blev jag bara lite latare, hittade något vax-schampo, som gjorde att jag bara tvättade, för det där lämnade väl lite vaxhinna kvar sen. Tvättade väl lite mer sällan.
Men det skulle bli värre, i många år så lät jag regnet mest tvätta bilarna.
Kunde kanske dra över med högtryckstvätten någon gång bara för att få bort det värsta, sällan ens svamp och schampo.
MEN nu plötsligt har jag blivit intresserad igen (främst för att jag ska göra i ordning och sälja en bil som är så pass ny och i skick att den är värd att rengöra ordentligt), men jag ska vårda den nyare bättre också.
Men jag inser ju att alla de produkter jag använda förr finns ju inte kvar, det är helt nytt allt.
Jag körde i alla fall den omtalade bilen i automattvätt i fredags.
Det blev inte riktigt bra och riktigt rent, när jag påtalade det så kom det fram att det var två st sidoborstar som var ur funktion, och de hade inte lyckats få dit reparatörer än.
Men det spelade nog inte så jättestor roll, det var på sidorna längs ner bra, så jag drog av lite snabbt med högtryckstvätten, sen svampade jag lite med vatten och allrent, högtryck igen.
Och kunde sen konstatera att det behövdes minsann en hel del avfettning för alla små asfaltsfläckar och ni vet den där allmänt skrovliga ytan på en misskött billack.
Idag har kört med lite rubbing för hand på någon färgfläck och några andra ställen med smärre skador, det såg lite bättre ut sen.
Därför ser inlägg #85 aningens underligt ut.
Själv höll jag på och tvättade bilarna i min ungdom överdrivet mycket (överdrivet för att det var gamla risiga bilar man hade på den tiden i princip utan inkomster).
Men det var väl av intresse och inte allt för mycket annat man var tvungen att hinna med.
Det var tvätt, vax, rubbing osv. Olika glasrengöringsprodukter inne.
Cockpit-shine och liknande hade kanske inte kommit som produkt, för jag minns inte att jag körde med det på den tiden.
Åren gick, först blev jag bara lite latare, hittade något vax-schampo, som gjorde att jag bara tvättade, för det där lämnade väl lite vaxhinna kvar sen. Tvättade väl lite mer sällan.
Men det skulle bli värre, i många år så lät jag regnet mest tvätta bilarna.
Kunde kanske dra över med högtryckstvätten någon gång bara för att få bort det värsta, sällan ens svamp och schampo.
MEN nu plötsligt har jag blivit intresserad igen (främst för att jag ska göra i ordning och sälja en bil som är så pass ny och i skick att den är värd att rengöra ordentligt), men jag ska vårda den nyare bättre också.
Men jag inser ju att alla de produkter jag använda förr finns ju inte kvar, det är helt nytt allt.
Jag körde i alla fall den omtalade bilen i automattvätt i fredags.
Det blev inte riktigt bra och riktigt rent, när jag påtalade det så kom det fram att det var två st sidoborstar som var ur funktion, och de hade inte lyckats få dit reparatörer än.
Men det spelade nog inte så jättestor roll, det var på sidorna längs ner bra, så jag drog av lite snabbt med högtryckstvätten, sen svampade jag lite med vatten och allrent, högtryck igen.
Och kunde sen konstatera att det behövdes minsann en hel del avfettning för alla små asfaltsfläckar och ni vet den där allmänt skrovliga ytan på en misskött billack.
Idag har kört med lite rubbing för hand på någon färgfläck och några andra ställen med smärre skador, det såg lite bättre ut sen.
www.Arcticlean.se där finns medlen och filmer på hur du skall göra. Vänta in svarta fredagen eller liknade, det brukar finnas bra erbjudanden runt 20%.
Jag är ingen putsnisse, men tycker medlen de har fungerar fint. som jag fattat det så tar de fram medlen "själva" och har eller iaf. hade rekond i anslutning förr.
Ang. fönster så immar ju ett smutsig ruta fortare än en ren sägs det. Använder Arcticleans funsterputs som kostar några kronor litern utspätt och några microfibertrasor senare är fönstrena som nya
Jag är ingen putsnisse, men tycker medlen de har fungerar fint. som jag fattat det så tar de fram medlen "själva" och har eller iaf. hade rekond i anslutning förr.
Ang. fönster så immar ju ett smutsig ruta fortare än en ren sägs det. Använder Arcticleans funsterputs som kostar några kronor litern utspätt och några microfibertrasor senare är fönstrena som nya
Redigerat:
Vill du ha flera medel att shoppa bland så kika in www.autodude.se de brukar också ha bra kampanjer runt storhelgerna och har en YT kanal med info
Ja, jag tycker den fungerar utmärkt. Att det finns ytterligare sätt att hitta informationen som redan finns är ett gott argument för att inte skapa en ny tråd med samma innehåll.Alfredo skrev:
Tack moderator för att du besparade oss det!
Grön tvål är verkligen mångsidig. Jag använder den även för avfettning och rengöring, speciellt när jag behöver behandla ytor innan polering.Rabbithole skrev:Grönsåpa, funkar till allt.
Brukar köra alkalisk avfettning, vaxscampo och torka av med microfiberduk. Får duka för brukis. Ibland lite kallavfettning
Inredning kör jag microfiberstrasa och såpvatten bara, ibland spray, Ibland hink. Vindrutan behöver typ alltid eftertorkas tycker jag.
Testade Lidls glaswipes för bilruta i helgen, verkar funka
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 220 inlägg
Hur gör ni rent däcksidor?
Mina är nu klassiskt smutsbruna trots att de är nytvättade, skulle gärna få dem svarta/mörkgrå igen, men utan att de glänser som de produkter jag hittat gör.🤔
Mina är nu klassiskt smutsbruna trots att de är nytvättade, skulle gärna få dem svarta/mörkgrå igen, men utan att de glänser som de produkter jag hittat gör.🤔
Jag hade provat13th Marine skrev:
Aldrig haft bruna däck vad jag kan minnas, undrat hur stort behov det kan vara för denna brodukt. Men det låter som du har problemet så
https://arcticlean.se/sv/products/onyx-rtu-dack-och-gummirengoring/398
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 220 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 769 inlägg
Alkalisk avfettning och bilschampo kör jag. Brukar tvätta av däcken på samma sätt som fälgarna med borsten
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 220 inlägg
Ja, nu när jag tänker på det blev det nog bara enkel tvätt av dem senast, blir förhoppningsvis tvätt av bilen i helgen, ska prova med avfettning på däcken med!