Q
FredrikR FredrikR skrev:
Börjar blir en otrevlig vana, mås-skit på bilen på jobbet...
[bild][bild][bild]

Provade med Tershines alkaliska avfettning, men så här såg ut efter den.

Fram med polermaskinen igen...
[bild][bild][bild]

När är det jaktsäsong på mås?! 🙄
Tur att du gillar och är bra på att polera 😄🙌. Vi har samma problem på parkeringen på jobbet. Måsarna tom sätter sig på taken på bilarna och verkar nästan oberörda när man passerar.
M
De verkar rikta in sig på att skita på nytvättade bilar, tar max två dagar efter att jag tvättat bilen tills de hunnit skita på den 😂. Då parkerar jag ändå en bit ifrån där de brukar samlas. Såg en massa räkskal på parkeringen här om dagen. Kan bara hoppas på att någon annan också tröttnat på de och gjort en "räkcoctail" till måsarna.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
25% på Mekonomen ihop med 10% medlemsrabatt kan leda till detta.. 🤦
[bild]
Även på tershine

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Tur att du gillar och är bra på att polera 😄🙌. Vi har samma problem på parkeringen på jobbet. Måsarna tom sätter sig på taken på bilarna och verkar nästan oberörda när man passerar.
M
De verkar rikta in sig på att skita på nytvättade bilar, tar max två dagar efter att jag tvättat bilen tills de hunnit skita på den 😂. Då parkerar jag ändå en bit ifrån där de brukar samlas. Såg en massa räkskal på parkeringen här om dagen. Kan bara hoppas på att någon annan också tröttnat på de och gjort en "räkcoctail" till måsarna.
Ja vi kan läsa om mås-attacker i vårat arbetsmiljönsystem. 😐

Fortsätter det så här blir det inge klarlack kvar på huven. 😂🙄

• Haha
Qjanto
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Även på tershine
Jajamensan. 😎👌
Typ fulla Tershine sortimentet på hyllan här i Borlänge, och trevlig personal.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jajamensan. 😎👌
Typ fulla Tershine sortimentet på hyllan här i Borlänge, och trevlig personal.
Får se om de är samma imorgon eller va de bara nu under helgen

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Får se om de är samma imorgon eller va de bara nu under helgen
Tror det va lördag-söndag, tyvärr. 😔
Men om jag inte minns fel brukar Mekonomen köra 25% lite nu och då. 👍

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tror det va lördag-söndag, tyvärr. 😔
Men om jag inte minns fel brukar Mekonomen köra 25% lite nu och då. 👍
Ja de brukar de , köpte nyss men alltid bra å ha hemma nu när de tvättas 2 gånger i veckan ,

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tvättdag idag 🙌

Hittade en del asfaltprickar så det blev en tur till tvätthallen för att använda lite tuffare kem... Den här gången blev det Arcticlean Degreaser Pro 2.0, Mafra Fallout, Tershine Extract, Gyeon Restart shampo. Torkad med torkduk och Gyeon Quick Detailer som torkstöd.

Under huven passade jag på att spola av lite och applicera Koch Chemie GuF på plasten när det torkat upp.

• Röd nytvättad familjebil parkerad utomhus med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorrum på ren bil efter behandling med olika rengöringsmedel och motorplastförnyare.
    Skapa konto
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
25% på Mekonomen.
Bilvårdsprodukter från Mekonomen inklusive två mikrofiberhanddukar och ett bilschampo från märket Tershine.
Skapa konto

Ingen storshopping, utan mer lite bra att ha inför vintern.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jag vet, det finns en tråd "Allt om bilen", men med hundratals sidor om allt möjligt så drunknar informationen.

Jag vill starta en tråd som handlar om bilvård, och då alltså vård i form av tvättning och sånt, inte vård av det mekaniska som oljebyten och sånt.

SÅ!
Vad använder ni för produkter när ni rengör bilen in och utvändigt, vilka tekniker, alla möjliga tips.
Jag tänker på förutom det givna även på fälgar, däck, hur man tar hand om glasrutorna (både in och utvändigt), dammsugning, klädseltvätt, är cockpit shine en bra produkt.

Berätta vad du avråder ifrån, berätta om du tycker såpa och vatten eller T-röd är bättre än alla specialprodukter i handeln.

Tvättar du bilen uppifrån och ner, eller nerifrån och upp.

Osv osv, ut med allt nu!

Grönsåpa, funkar till allt.

Brukar köra alkalisk avfettning, vaxscampo och torka av med microfiberduk. Får duka för brukis. Ibland lite kallavfettning

Inredning kör jag microfiberstrasa och såpvatten bara, ibland spray, Ibland hink. Vindrutan behöver typ alltid eftertorkas tycker jag.
Testade Lidls glaswipes för bilruta i helgen, verkar funka

Mikael_L
Rabbithole Rabbithole skrev:
Testade Lidls glaswipes för bilruta i helgen, verkar funka
Är det invändigt då?

För just här har jag en fråga/fundering.

Jag har varit med om detta så ofta, vindrutans insida är helt OK, egentligen tänker jag inte ens på något, för det är inga problem.
Men så plötsligt har jag varit och fingrat på något vis, strykt bort imma på insidan, grejat bort en insekt osv.

Och sen är det tydligt att något som tidigare var bra, nu är förstört, för nu immar det snabbt på just detta område.

Så jag undrar vilket mirakelmedel man ska ha för att få tillbaka de magiska egenskaperna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag vet, det finns en tråd "Allt om bilen", men med hundratals sidor om allt möjligt så drunknar informationen.
👎Om informationen redan finns i "Allt om bilen"-tråden ser jag ingen direkt fördel med att repetera den i en annan tråd.

Med tanke på hur mycket information det redan finns har jag svårt att se att det mesta inte redan är besvarat. Det räcker för mig. Är det helt nya frågor som inte redan är besvarade ser jag två varianter. Antingen fråga i tråden som redan finns så all relevant info finns samlad. Eller skapa en egen tråd för endast denna speciella fråga.

Men en ny generell tråd ser jag inte det minsta behov av.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vill starta en tråd som handlar om bilvård,
👎Varsågod. Jag vill helst slippa en sådan tråd.

Är det något specifikt du undrar om bilvård så fram med frågan istället.
Vill du bara starta en ny tråd om bilvård på byggahus.se-forumet, så tycker jag det är meningslöst.

Forumet har en utmärkt sökfunktion. Använd den.En forumsökning på "Bilvård" ger ca 400 träffar.

Så nej denna tråd tycker jag personligen faktiskt inte behövs.

O O skrev:
👎Om informationen redan finns i "Allt om bilen"-tråden ser jag ingen direkt fördel med att repetera den i en annan tråd.

Med tanke på hur mycket information det redan finns har jag svårt att se att det mesta inte redan är besvarat. Det räcker för mig. Är det helt nya frågor som inte redan är besvarade ser jag två varianter. Antingen fråga i tråden som redan finns så all relevant info finns samlad. Eller skapa en egen tråd för endast denna speciella fråga.

Men en ny generell tråd ser jag inte det minsta behov av.

👎Varsågod. Jag vill helst slippa en sådan tråd.

Är det något specifikt du undrar om bilvård så fram med frågan istället.
Vill du bara starta en ny tråd om bilvård på byggahus.se-forumet, så tycker jag det är meningslöst.

Forumet har en utmärkt sökfunktion. Använd den.En forumsökning på "Bilvård" ger ca 400 träffar.

Så nej denna tråd tycker jag personligen faktiskt inte behövs.
Då gör man gott i att låta bli att kommentera

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det invändigt då?

För just här har jag en fråga/fundering.

Jag har varit med om detta så ofta, vindrutans insida är helt OK, egentligen tänker jag inte ens på något, för det är inga problem.
Men så plötsligt har jag varit och fingrat på något vis, strykt bort imma på insidan, grejat bort en insekt osv.

Och sen är det tydligt att något som tidigare var bra, nu är förstört, för nu immar det snabbt på just detta område.

Så jag undrar vilket mirakelmedel man ska ha för att få tillbaka de magiska egenskaperna.
Rutan blir ju full av fett på insidan. Jämnt lager går väl an men så fort det är något så blir det ränder i solen.

Insidan ja, har testat med immskydd men tycker det är bättre helhet med bara en ren ruta utan beläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.