13 920 läst · 109 svar
14k läst
109 svar
Byggahus bilvårdstråd
MariaiÖstergötland skrev:
Bra inlägg...!! Det behövdes här en "ny tänkande"...harry73 skrev:
😱 Lite skrämmande.
Precis så tänker jag och så gör jag det också.
Bilen rengörs tillräckligt när det regnar... Men eftersom det verkar som fler och fler ägnar tid, pengar och energi åt för de, mycket viktigare saker som förr eller senare, blir skrot, samtidigt som ni verkar lägga åt sida det som verkligen är viktigast just nu för oss alla och för ungas framtid, dvs MILJÖ OCH NATUR... (Är det någon här som vet vad det är...?)
Undrar vad alla dessa för mig helt onödiga kemiska produkter gör med vår Natur... med Grundvatten, med Djur, etc, etc...? Har någon av alla dessa "bil-nördar" ägnat en tanke om detta...? Sannolik inte. Det är mycket viktigare att köra omkring på promenad med sin väl rengjord och polerad skrot...
Vill ni eller inte, har jag rätt.
Börja med "ny tänkande".
Varför blandar du stora och små bokstäver i meningarna, blir väldigt jobbigt att läsa.J Jylais skrev:Bra inlägg...!! Det behövdes här en "ny tänkande"...
😱 Lite skrämmande.
Bilen rengörs tillräckligt när det regnar... Men eftersom det verkar som fler och fler ägnar tid, pengar och energi åt för de, mycket viktigare saker som förr eller senare, blir skrot, samtidigt som ni verkar lägga åt sida det som verkligen är viktigast just nu för oss alla och för ungas framtid, dvs MILJÖ OCH NATUR... (Är det någon här som vet vad det är...?)
Undrar vad alla dessa för mig helt onödiga kemiska produkter gör med vår Natur... med Grundvatten, med Djur, etc, etc...? Har någon av alla dessa "bil-nördar" ägnat en tanke om detta...? Sannolik inte. Det är mycket viktigare att köra omkring på promenad med sin väl rengjord och polerad skrot...
Börja med "ny tänkande".
Var tror du smutsen som är på en bil hamnar när det regnar?
Att inte vårda sin bil är ett ypperligt sätt att förkorta livslängden radikalt. Beroende på märke är det fortfarande rost som oftast dödar en bil.J Jylais skrev:Bra inlägg...!! Det behövdes här en "ny tänkande"...
😱 Lite skrämmande.
Börja med "ny tänkande".
Och att tillverka en ny bil för att man inte orkar tvätta den då och då är ju onödigt.
Sen finns det bättre och sämre medel och ännu hellre hallar med vattenrening.
Det är en bra fråga. Kan vara bra att dela upp smutsen i oljaktiga delar som bitumenstänk och andra oljeprodukter. Dessa spolas inte så lätt bort och oftast behövs det såpa eller ännu starkare avfettnings medel att bli av med det. Den andra delen är då damm, pollen, fågelbajs, insektrester. Denna delen kan spolas bort med hjälp av bara vatten, även om fågelbajs och insektrester delvis inte spolas bort.FredrikR skrev:
Den delen som spolas bort i regnet, är inte en stor miljöbelastning. Det blir framförallt en miljöbelastning om man tvättar bort smuts med såpa/shampoo. Sedan ska man inte underskatta jordens förmåga (jordbakerier) att bryta ner oljeprodukter, så hamnar de i jorden, är det oftast inte ett stort problem.
Men när man tvättar en bil på hårdgjord yta som rinner av till en dagvattenbrunn, då hamnar oljerester i dagvattensystemet och i förlängningen i sjö eller hav. Här gör oljerester och kemikalier från tvättmedlet skada.
Det beror på vilken standard man har och vilken typ av smuts man har. Kör man mycket på motorvägen eller i stan, har man mer oljebaserad smuts på bilen, och gör regn lite nytta. Kör man mycket på grusvägar, har man mycket damm på bilen och kör regn mycket nytta. Visst behöver man även då tvätta bilen ibland, men det är inte ofta jag gör det.tensiden skrev:
Inga dagvattenbrunnar här ute.harry73 skrev:Det är en bra fråga. Kan vara bra att dela upp smutsen i oljaktiga delar som bitumenstänk och andra oljeprodukter. Dessa spolas inte så lätt bort och oftast behövs det såpa eller ännu starkare avfettnings medel att bli av med det. Den andra delen är då damm, pollen, fågelbajs, insektrester. Denna delen kan spolas bort med hjälp av bara vatten, även om fågelbajs och insektrester delvis inte spolas bort.
Den delen som spolas bort i regnet, är inte en stor miljöbelastning. Det blir framförallt en miljöbelastning om man tvättar bort smuts med såpa/shampoo. Sedan ska man inte underskatta jordens förmåga (jordbakerier) att bryta ner oljeprodukter, så hamnar de i jorden, är det oftast inte ett stort problem.
Men när man tvättar en bil på hårdgjord yta som rinner av till en dagvattenbrunn, då hamnar oljerester i dagvattensystemet och i förlängningen i sjö eller hav. Här gör oljerester och kemikalier från tvättmedlet skada.
Använder sparsamt med avfettning och gissar att två-tre kapsyler schampo i en hink med vatten inte räcker för att förstöra naturen, skumtvättmedlet står som biologiskt nedbrytbart, vad det innebär i praktiken vet jag inte.
Och går tvättvattnet inte i dagvattensystemet, då är det i princip inga problem med att tvätta bilen om msn har någorlunda normala tvättmedlen. Sedan ska man komma ihåg att även toarengöring, hårshampoo, diskmedlet, mm hamnar i trekammarbrunnen och därmed i naturen när man inte har kommunalt avlopp. Och även det brukar funka rätt så bra.FredrikR skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 900 inlägg
Jag har rensat off topic.
/Moderator
/Moderator
Gick på reklamen och beställde lite vinylglans och APC från RW, ok en putsintresserad kollega pratade gott om RWs medel också. 😇
5pack torkdukar och nån borste åkte med också.
Doftar helt ok, inte testat 1million i någon större omfattning dock 😂
Bra rengöring och lagom glans. ✨
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5pack torkdukar och nån borste åkte med också.
Doftar helt ok, inte testat 1million i någon större omfattning dock 😂
Bra rengöring och lagom glans. ✨