18 355 läst · 201 svar
18k läst
201 svar
Byggahus bilvårdstråd
Jag gillar ju min 740 och den är efter drygt 42 000 mil fortfarande i bra skick, invändigt extremt fin för sina mil, utvändigt helt ok också, en perfekt vardagsbil för lokala transporter.
Nu fick jag span på en 940 som jag funderar på att lägga ett bud på.
Tershine eller Arctic Clean för att få upp glansen på lacken och snygga till inredningen?
Kan eventuellt behöva en justering av växellådan också, men annars i gott skick vad jag kan se.
Tershine eller Arctic Clean för att få upp glansen på lacken och snygga till inredningen?
Kan eventuellt behöva en justering av växellådan också, men annars i gott skick vad jag kan se.
du menar 400.200 mil va?mikethebik skrev:
Jag gillar ju min 740 och den är efter drygt 42 000 mil fortfarande i bra skick, invändigt extremt fin för sina mil, utvändigt helt ok också, en perfekt vardagsbil för lokala transporter.
[media]
Inte bilvård men kanske nära i alla fall.
Jag är på jakt efter någon som är en jävel på att polera lexan.
Två ytor mindre än ett A4 som behöver våtslipas och poleras riktigt bra (kamera som tar bilder genom).
För att komplicera går det inte att använda maskiner som är högre än 12 centimeter för att komma åt den ena ytan.
Tips på någon i Stockholmsområdet mottages tacksamt.
Jag är på jakt efter någon som är en jävel på att polera lexan.
Två ytor mindre än ett A4 som behöver våtslipas och poleras riktigt bra (kamera som tar bilder genom).
För att komplicera går det inte att använda maskiner som är högre än 12 centimeter för att komma åt den ena ytan.
Tips på någon i Stockholmsområdet mottages tacksamt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 365 inlägg
Tänkte köpa det här paketet, bra eller anus?
Vill få till ett tjockare skum, får inte till det med min Lance från BBV. Vill även ha ett lite kortare spolmunstycke.
https://www.autodude.se/sv/produkt/tillbehorspaket_dr_dirt_professional_jet_nozzle_g3_snaplock
Vill få till ett tjockare skum, får inte till det med min Lance från BBV. Vill även ha ett lite kortare spolmunstycke.
https://www.autodude.se/sv/produkt/tillbehorspaket_dr_dirt_professional_jet_nozzle_g3_snaplock

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumlansen funkar mycket bra enligt mig, iaf ihop med vår Kärcher K7.[SKPG]Zamora skrev:
Är själv lite lockad att testa kortare spolhandtag. 😇
I just found this on AliExpress:[SKPG]Zamora skrev:
88,86kr | SEAMETAL High Pressure Car Wash Water Gun Aluminum Core Fan Shaped Quick Connector Nozzles Five Color for Car Wash Accessories
https://a.aliexpress.com/_EGWwFq0
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 365 inlägg
Köp billigt, gråt varje gång du använder det.
Köp dyrt, gråt bara en gång vid betalning
🤪
Köp dyrt, gråt bara en gång vid betalning
🤪
Visst är det så i många fall. 👍Mugmaz skrev:
En av de 3 kom med Kärcher adaptern. 🙂Mugmaz skrev:
Har ägnat några minuter att googla efter den skum lans som Autodude säljer som DrDirt och är? identisk med den som Tershine säljer med sin logga på.
Hittar snarlika skum-munstycken med mer traditionella flaskor/behållare.
Fråga.FredrikR skrev:
Våren och begynnande sommarvärme bjuder in till bilvård, både ut och invändig.
Dela med er av era bästa tips och bilkem, vad har fungerat bra och vad man bör man akta sig för.
Själv hoppade jag på "skumtvätt-trenden" förra våren, strax efter att jag fick hem en Kärcher K7 ifrån Byggahus.se
Skumlansen jag använder mig av är köpt från Autodude och kostade dryga 500:-, jag handlade även 3 olika typer av medel från dom, ett vaxsäkert, ett icke vaxsäkert samt ett äppeldoftande.
[bild]
[bild]
Är bilen "normallortig" tycker jag skummet gör ett bra jobb, efter en vinter utan alltför mycket kärlek krävs mer jobb än bara skumma och spola av.
Biltemas skum för ~130:- för 2l upplever jag som väldigt lika King Carthur från Autodude, till ett helt annat literpris.
Sista beställningen från Autodude innehöll ett Sonax schampo/skum som luktade "energidryck" enligt specen, när jag öppnade korken och sniffade försiktigt flyttades jag 10år tillbaka i tiden och hamnade på ett rökigt, stroboscopefyllt dansgolv - det va en bekant gammal lukt (Redbull) som uppenbarade sig - detta skummet satt som klister och blev nästan raklöddertjockt och allt detta med (vodka) Redbull-lukt
[bild]
Prickbort är en avfettning som jag gillar, säljs ofta till kampanjpris på Rusta.
Tar dom elakaste tjärprickarna på lack och hjul.
Testade med Dragons Breath idag på Yarisen, mot flygrosten, och visst kom det lila rinningar, frågan är om den är bättre och mer prisvärd än tex. Biltemas fälgtvätt? Kräver mer utvärdering.
Nu är båda bilarna vaxade och behandlade med Soft99 Fusso Coat White, ger en bra glans och bra avrinning.
Köpte paketet med polish och Quick Detailer, ingick då också en semilånghårig polerduk.
[länk]
[bild]
När jag är på humör och nerdar till det blir det Biltemas däckglans på, håller svärtan ett tag och funkar även på gummimattor och "suv" plast.
Använder en Swiffer (statisk dammvippa) för att fånga upp det mesta dammet i bilen.
Diverse microfiberdukar, från Jula, Rusta och ClasOhlsson.
För att torka efter tvätt jag provat lite olika, allt från Lahegas dukar till Biltema, och använder nu Biltemas microfiberduk Premium för 80:-, har även en oanvänd King Carthur från Autodude som säger sig vara "bäst".
Hur tvättar ni, och vilka medel använder ni?![]()
Har aldrig testat skumtvätt. Klart det ser onekligen effektfullt ut på bilderna. Är det på riktigt bättre än bilschampoo eller är det en fluga?
Det fanns förr för 20 år sedan vaxtvätt som jag provade. Ingen fördel alls var det med den typen av tvättsystem. Nu finns det inte att köpa.