146 945 läst · 133 svar
147k läst
133 svar
Bygga utekök själv
Tack. Jag har gjort ramen av 45x70 och sen resten av 45x45.Anton jönsson skrev:
Den svaga punkten är hjulens anliggande yta mot trät som gör att det ger med sig av vikten från skivan.
Ska förstärka det i år med plattjärn.
Hej
Jag hoppar in lite i tråden. Jag gjöt min skiva i expanderbetong Efter en vecka i formen fick jag den äntligen på plats. Då såg den kanon ut och när jag skulle behandla den så börja det regna. Nu har det gått en vecka och den ser nu ut enligt nedan. Kommer fläckarna gå bort när solen kommer fram igen eller måste jag slipa bort fläckarna innan jag kan behandla den.
Jag hoppar in lite i tråden. Jag gjöt min skiva i expanderbetong Efter en vecka i formen fick jag den äntligen på plats. Då såg den kanon ut och när jag skulle behandla den så börja det regna. Nu har det gått en vecka och den ser nu ut enligt nedan. Kommer fläckarna gå bort när solen kommer fram igen eller måste jag slipa bort fläckarna innan jag kan behandla den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag har börjat med ett utekök, ena delen av ett rostfritt bord som stått o samlat damm. Luckorna av panelbrädor som legat o skräpat. Vatten ska fram o kanske ska nånting byggas över bänkarna så att det inte ser så ”naket” ut.
Funderar nu som bäst på om jag ska dra isär bänkarna för att få plats med kolgrillen infälld i hörnet på nåt sätt... kanske även bygga in Muurikkan.
Nu när det drar ihop sig till semester så tänkte jag fixa ihop en eller två bänkar till uteplatsen.
Det jag skulle önska förslag på är en bänkskiva med följande egenskaper.
1. Inte för tung. Vill att det ska gå relativt lätt att flytta på en person.
2. Lätt att arbeta med, som i att kapa och anpassa.
3. Bra som arbetsyta, lätt att torka av.
4. Vädertålig.
Önskvärt är också brandtåligt då jag kanske vill bygga in grillen/grillarna.
Förslag mottages tacksamt.
Har sett att en del har jobbat med minerit och andra fiberskivor, vilka är erfarenheterna där?
Det jag skulle önska förslag på är en bänkskiva med följande egenskaper.
1. Inte för tung. Vill att det ska gå relativt lätt att flytta på en person.
2. Lätt att arbeta med, som i att kapa och anpassa.
3. Bra som arbetsyta, lätt att torka av.
4. Vädertålig.
Önskvärt är också brandtåligt då jag kanske vill bygga in grillen/grillarna.
Förslag mottages tacksamt.
Har sett att en del har jobbat med minerit och andra fiberskivor, vilka är erfarenheterna där?
Inte lätt att föreslå nåt som uppfyller alla dom egenskaperna
Rostfitt är väl närmast i alla fall. Du kan bygga en stomme av 45-reglar och sen beställa en rostfri plåt med bockade kanter som går ner över reglarna.
Rostfitt är väl närmast i alla fall. Du kan bygga en stomme av 45-reglar och sen beställa en rostfri plåt med bockade kanter som går ner över reglarna.
Jo. Så är det väl.maah skrev:
Det är ju därför tankarna kört fast.
Borde kanske förtydligat med något som var viktigast.
Tanken på rostfritt har slagit mig.
Jag har en diskbänk i rostfritt i förrådet som jag kanske tänkte använda på en av bänkarna. Blir ju snyggt om man har den andra också i rostfritt också.
Men är inte helt hundra på om det är det jag vill ha ännu.
Det blev till att göra plats för grillen i hörnet. Infälld i en betongskiva, skiva med klinkers under för att skydda trallen lite. Nån inbyggnad av Muurikkan blir det nog inte, inte just nu iaf...
Kylskåp känns inte aktuellt för min del.
Har utnyttjat köket en del på sistone, tycker det fungerar riktigt bra
Kylskåp känns inte aktuellt för min del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har utnyttjat köket en del på sistone, tycker det fungerar riktigt bra
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är det egentligen byggt av saker som fanns sedan tidigare. Ett rostfritt bord som jag klätt in o satt luckor på, en diskbänk som jag byggt stomme o luckor till o en betongskiva till grillen i ”hörnet” som jag bara sågat till för att den skulle passa. Så absolut ingen helgjuten betongskiva.A AceVega skrev:
Luckorna är byggda på ”frihand” av panelbrädor med en ram på insidan som håller ihop dom. Använde handtagen o gångjärnen som jag sparade från vårt gamla kök när vi bytte det för några år sen. Så på det hela ett väldigt billigt utekök. Tror färgen va det dyraste
J Jarlsgård skrev:
Tjena, kollar runt lite då jag tänkt bygga något liknande och hittade din, 2 år senare.J Jarlsgård skrev:
Är det 70x70 stolpar och 70x45 reglar?
Tjena Henrik! Jodå, du ser så rätt så!G GHenrik skrev:
70x70 stolpar, 70x45 reglar. Mäter 60*180 cm har jag för mig
Har hållt bra men hon här hemma paxade det som serveringbord istället så nu åker jag på att bygga ett nytt