146 952 läst · 133 svar
147k läst
133 svar
Bygga utekök själv
Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
Allt förrutom hjulen och grillen är egensnickrat.
Måtten är 130*80 med en 30mm betongskiva.
Grillen är förövrigt en 57cm weber.
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Hur många säckar betong gick det åt och vilken betong använde du?W Woodish skrev:Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
[bild] [bild]
Jag tänkte köra på finbetong och skivan ska bli ca 35mm.
Tja!maah skrev:
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
Logga in
Skapa konto
Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
Nej syns ingen påverkan allsIdalaJocke skrev:Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
Vilken diameter använde du för hålet? Jag tänker också använda en weber 57:a men är nyfiken på hur mycket större du gjorde hålet!W Woodish skrev:Tja!
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
[bild]
Vad är det för hjul?
Den enda dagen jag va hemma på semestern så gjöt jag en skiva.maah skrev:
Även gjutformen gjordes av återvunnet virke så det ska bli spännande att se hur finishen blir.
Gjöt i onsdags och har bett grannen att vattna skivan en gång om dagen
Logga in
Skapa konto
Det är en gjuten skiva i expanderbetong.
Jag använde "pocket holes". Ramen är i glespanel där jag sågade ut ett spår i mitten. Luckorna är av råspont. Jag sågade först till en rektangel, sedan sågade jag kanterna i bordsågen på låg höjd för att få till sponten. Krävdes en hel del stämjärn o hyvel för att få jämnt. Använde Ikeas gångjärn för montering. "Målade" fronterna i utspädd järnvitriol.
Jag använde "pocket holes". Ramen är i glespanel där jag sågade ut ett spår i mitten. Luckorna är av råspont. Jag sågade först till en rektangel, sedan sågade jag kanterna i bordsågen på låg höjd för att få till sponten. Krävdes en hel del stämjärn o hyvel för att få jämnt. Använde Ikeas gångjärn för montering. "Målade" fronterna i utspädd järnvitriol.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto