Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
Allt förrutom hjulen och grillen är egensnickrat.
Måtten är 130*80 med en 30mm betongskiva.
Grillen är förövrigt en 57cm weber.
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med


Hemsnickrad grillbänk med trästomme och betongskiva, 57cm weber-grill utan synliga skruvhål, står på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord grillbänk med trästomme och 30mm tjock betongskiva, Weber grill utan synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
W Woodish skrev:
Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
Allt förrutom hjulen och grillen är egensnickrat.
Måtten är 130*80 med en 30mm betongskiva.
Grillen är förövrigt en 57cm weber.
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med


[bild] [bild]
Hur många säckar betong gick det åt och vilken betong använde du?
Jag tänkte köra på finbetong och skivan ska bli ca 35mm.
 
IdalaJocke IdalaJocke skrev:
Är det en träskiva du har? Hur går det med grillarna?
Yes! Det går över förväntan Var lite läskigt 1a gången man tände grillarna men det fungerar fint

Grillarna är distanserad med 4st franska träskruvar vardera som är fäst i reglar under skivan.
 
  • Gilla
IdalaJocke
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hur många säckar betong gick det åt och vilken betong använde du?
Jag tänkte köra på finbetong och skivan ska bli ca 35mm.
Tja!
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
Expanderbetong gjuten i träform med armeringsnät och cirkulär utsparing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjomåtis och 2 till
  • Laddar…
Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
 
  • Gilla
J.Carlson
  • Laddar…
IdalaJocke IdalaJocke skrev:
Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
Nej syns ingen påverkan alls
 
W Woodish skrev:
Tja!
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
[bild]
Vilken diameter använde du för hålet? Jag tänker också använda en weber 57:a men är nyfiken på hur mycket större du gjorde hålet!

Vad är det för hjul?
 
M mbense skrev:
Vilken diameter använde du för hålet? Jag tänker också använda en weber 57:a men är nyfiken på hur mycket större du gjorde hålet!

Vad är det för hjul?
Hålet fick jag fram genom att lägga locket på cellplasten och rita av. Gissningsvis 60-62 cm.
 
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det går framåt. Bänken blev vit, för jag råkade ha vit färg hemma.
Vill egentligen ha den svart men vi får se om jag orkar måla om den.

Nu ska en grill inhandlas och bänkskiva gjutas. Påbörjas eventuellt idag.
("Verktygen" på bild tillhör en liten medhjälpare)

[bild] [bild]
Den enda dagen jag va hemma på semestern så gjöt jag en skiva.
Även gjutformen gjordes av återvunnet virke så det ska bli spännande att se hur finishen blir.
Gjöt i onsdags och har bett grannen att vattna skivan en gång om dagen :D

Nyligen gjuten betongskiva på uppställd form av återvunnet virke, belägen på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Woodish och 1 till
  • Laddar…
Här kommer mitt bidrag. Ironiskt att totalt grillningsförbud i hela Östergötland införs samma dag som jag blir klar med uteköket!

Nybyggt utekök i trä med infälld grill på en trädäck terrass, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
Här kommer mitt bidrag. Ironiskt att totalt grillningsförbud i hela Östergötland införs samma dag som jag blir klar med uteköket!

[bild]
Ja hela matsedeln för den här veckan gick ju åt fanders :crysmile:

Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Skyskraper99
  • Laddar…
P perhed skrev:
Här kommer mitt bidrag. Ironiskt att totalt grillningsförbud i hela Östergötland införs samma dag som jag blir klar med uteköket!

[bild]
Snyggt som tusan!
Kan man få se några bilder på hur du gjort luckorna?
Är det en gjuten skiva?
 
Det är en gjuten skiva i expanderbetong.

Jag använde "pocket holes". Ramen är i glespanel där jag sågade ut ett spår i mitten. Luckorna är av råspont. Jag sågade först till en rektangel, sedan sågade jag kanterna i bordsågen på låg höjd för att få till sponten. Krävdes en hel del stämjärn o hyvel för att få jämnt. Använde Ikeas gångjärn för montering. "Målade" fronterna i utspädd järnvitriol.

Detaljvisning av handbyggd skåplucka i råspont med Ikea-gångjärn och glespanelram, ligger på en gjuten skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på trädetalj med pocket holes och ett ursågat spår i glespanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nicklas647 och 2 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
Här kommer mitt bidrag. Ironiskt att totalt grillningsförbud i hela Östergötland införs samma dag som jag blir klar med uteköket!

[bild]
Snyggt!
Hur har du behandlat skivan?
 
maah maah skrev:
Snyggt!
Hur har du behandlat skivan?
Paraffinolja. Funderar på blanda i lite bivax och köra en sista strykning. Ska även sy ett "överkast" i markisväv, hoppas det kan se ok ut och att det skyddar från regn o fågelskit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.