Ha! Jag tittade inte ordentligt på dom andra bilderna. Du har helt rätt!

erikssonjorgen skrev:
Även om sensorkabelns kontakt har fyra "zoner" så ska jag klippa den och räkna trådarna.

/J
Jag skulle nog inte klippa och "förstöra" den riktigt ännu. Försök i stället ta reda på vart dom 4 löd-öarna på det stående kortet tar vägen. Gissar att 2 av dom går till just VCC och GND...

tkortell skrev:
Det stående kretskortet ser ut att vara fast med 4 löd-öar. Skulle vara bra att ta reda på vart dessa löd-öar tar vägen.
Precis vad jag har som mål ;-)
Ska mäta upp vart de fyra punkterna, sen är frågan vilken som är data till Arduinon.
/J

Snyggt med bilderna, tack. Jag provade, innan montering, att få isär min. Packningen pillades in men inte gick det att få ut innandömet. Sedan vågade jag ju inte fullt ut heller då den var helt ny.

Precis som de andra skriver kolla på kretskortet, någon kanske bara fins där som fäste.
Tänkte på en annan sak. NorthQ klaras ju även gamla analoga mätare, det är inte så att det sitter dubbla sensorer? De har ju faktiskt två olika monteringsguider beroende på typ av elmätare.

Det har redan börjat droppa in lite Arduino-prylar från min beställning, Någon var extrem snabb. Tyvärr ännu inget av värde så man kan börja experimentera.

Redigerat:
Efter 4 månaders pillande är nu http://www.mysensors.org nu äntligen uppe!

Den kommer säkert vara lite inkörningsproblem nu i början men jag hoppas att ni gillar den nya siten.

• Gilla
gunric och 13 till
  • Laddar…
hek skrev:
Efter 4 månaders pillande är nu [länk] nu äntligen uppe!

Den kommer säkert vara lite inkörningsproblem nu i början men jag hoppas att ni gillar den nya siten.

Grymt Jobbat HEK. Skulle vi göra utan dig :)

OpiMaza
Wow detta ser jag fram mot.

hek skrev:
Efter 4 månaders pillande är nu [länk] nu äntligen uppe!

Det var en fin site. Snyggt upplagd och enkelt att följa. Jag hittade några sensorer som jag inte visste att jag behövde innan. :) Jag använde länkarna till ebay och handlade lite...

Tjenare alla!

En fråga som jag troligen kommer få bära dumstruten för, men vem bryr sig :)

Jag tog steget mot Arduinovärden häromdagen och sprang in på Kjell o Co och köpte lite pryttlar. Mest för labb och för att "komma på banan" med hur det fungerar. Jag började med en Nano och några sensorer. Har lyckats koppla upp allt och t.ex. Motion PIR fungerar kanon. Nu testar jag en foto sensor något och därmed till mitt problem:

Har lyckats ansluta den enligt vad jag TROR stämmer (vilket är svårt att tyda från Kjells dok.). Men det innebär S (signal) på ben 1, 5VCC på ben 2 och GND på ben tre. När jag kör detta i Arduino-progget kommer analoga värden in fint, men däremot tycker jag de är "omvända". Dvs - när det är helt mörkt är det upp emot 1023 eller liknande, och när det är ljus sjunker siffran mot 0. Jag tycker logiskt det borde vara tvärt om, men det är här jag öppnar för dumstruten :)

Vad säger ni?

Länk till sensorn: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/ljussensor-for-arduino-p87894

Vänligen,
Patrik

Så är det bara. ;)
Du kan ju alltid vända på det med

(1023 - värde)

Jo, absolut - ville bara veta om jag tabbat mig :)

Men tack och bock för rakt och bra svar :)

Fantastiskt roligt iaf - nu är ljus, temp och rörelse igång mot samma Nano-bräda. Helt fristående och i labb bara - men det får avsluta en nybörjarkväll :)

• Gilla
hek
  • Laddar…
@Hek,
Du borde få in ryssens 3d lådor oxå i shoppen. Gateway, klocka och specialbygget av vattensensorn.

Clabbefix skrev:
Det var en fin site. Snyggt upplagd och enkelt att följa.
Tack, meningen är att det skall vara hyfsat enkelt att följa även för icke-elektronik-kunniga. Är något oklart är det superbra om ni kommenterar och ger feedback.

Ja man blir ju bara mer sugen att börja när det finns så fina guider. Kanske något video klipp gällande montering/lödning för helt okunniga skulle kunna vara bra.

/David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.