Konstigt. Kan blinken från din elmätare vara för svaga eller korta för att registreras tro?
 
Ja kanske. Den ena är en Kamstrup 382 (som jag kommer ansluta via S0 i stället), den andra tror jag det står Senea på. Tycker de blinkar på skapligt men det räcker kanske inte, får testa lite till innan jag ger upp.
 
Ja jag var lite inne på att köpa en sådan. Tråkigt pris bara, 65kr är ju mer än en Nano kostar :) jaja, får se hur det slutar.
 
Min Gatway hittas inte av Vera när den är inkopplad genom min USB-hub, likadan som denna (har egen strömförsörjning). Men Vera hittar den direkt om den kopplas in utan USB-hubben.
Vet någon om en hub som (garanterat) fungerar med Vera?
 
Jag köpte en på webhallen men den verkar tyvärr inte finnas kvar.
 
Vad tror ni om Buono Uno istället för Uno som labbord? Hittade den just nu när jag fick maila killen att jag inte fick usb-kabel till min Uno som kom idag (original har ju gamla USB-B-kontakten).
Fördelar: Har micro-usb, 3,3 och 5-volt valbart, kan skicka ut lite mer ström på pinnarna, är vit så man faktiskt ser bättre m.m.
Bygger på den mindre storleken av prolle (version 2013) - den gamla kan ju dock vara lättare att mäta direkt på prolle-pinnarna (om man ine mäter på anslutn ingspinnarna).
 
Qunaki skrev:
Vad tror ni om Buono Uno istället för Uno som labbord? Hittade den just nu när jag fick maila killen att jag inte fick usb-kabel till min Uno som kom idag (original har ju gamla USB-B-kontakten).
Fördelar: Har micro-usb, 3,3 och 5-volt valbart, kan skicka ut lite mer ström på pinnarna, är vit så man faktiskt ser bättre m.m.
Bygger på den mindre storleken av prolle (version 2013) - den gamla kan ju dock vara lättare att mäta direkt på prolle-pinnarna (om man ine mäter på anslutn ingspinnarna).
Jag kan inte garantera att Veran känner igen den men som sensor och för att labba blir den nog superbra.
 
@Hek,
Ja det var ju inte mycket till hjälp, tyvärr ;-(
Någon annan?

Ovan var alltså om USB-hubben.

@Hek2
Tusan var snabb du var. Jo det handlade ju just om att ha en att labba med. Dina exempel bygger ju inte på UNO, men på MySensors har ni den upptagen just för att kunna labba med.
 
Redigerat:
jocke4u skrev:
Jag kör med en TSL257 utan problem (dock har jag fortfarande lite radio-problem)
[länk]
Tack för info. Jag kopplade just in grejorna igen, jag har en vägglampa rätt nära elmätaren och det visade sig att när denna är tänd så fungerar sensorn perfekt, missar inte ett enda blink... men så fort lampan släcks dör sensorn. Jag trodde mörker var bra :) antar att det har med hur ljuset når sensorn att göra trots allt, jag får testa vidare.

EDIT: Det kvittar hur jag placerar sensorn, så fort det blir mörkt slutar den räkna pulser, hur jag än skruvar på potentiometern. Har nu provat tre olika LM393 och två Nanos. Fattar inte.
 
Redigerat:
@tonilundin
Tack. Trodde i min enfald att det var tvunget att den skulle vara med strömförsörjning, men man får väl prova den (om inget annat/bättre kommer upp).
 
Trodde jag också... jag kör med en Belkin F5U234V1 (med strömförsörjning), inga problem hittills. Larm, USB-minne och Arduino-gw anslutna.

Tillägg, ang mina elmätarproblem så beställde jag nyss en TSL250R från M.nu, får se om den fungerar bättre.
 
Redigerat:
Ja skulle man slippa strömförsörjning är det ju ett plus, men precis som p_k kommer jag ha samma uppsättning. Når Vera inte orkar leverera ström ja då har man problem.
Får nog bli en med strömförsörjning.
Fler fungerande exemplar?

Hittade bara ovanstående Belkin på Ebay, ingen i Sverige.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.