243 897 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
En Fibaro puck är ju billigare än en Wall Plugg, så det hela känns lite fel från början. Precis som Hek skriver, det "känns onödigt komplicerat". Så varför inte bara använd pluggen till något annat...lalid skrev:
Den dagen går jag över till HC2. Väldigt trött på min Vera som just nu går tillbaka till 1 jan 2000 varenda dag.hek skrev:
Nä, tänkte mest om det skulle vara en skum klon jag fått tag i men det är långsökt.hek skrev:
Inga plåtdörrar framför mina elmätare, gatewayen har den stora antennen och den ena mätaren sitter i samma rum som gatewayen, 3m bort. På LM393 blinkar ju röd LED när den registrerat puls och den slutar blinka när omgivande ljus försvinner.
Lite n00b-frågor...
Har av o till läst i denna tråden och har nu mer o mer börjat fastna för Arduino och möjligheterna.
Men jag hittar väldigt lite (eller så söker jag fel, är blind eller nåt) om kopplingen till en SQL.
Kör idag ett litet 1wire nät med tre mätpunkter för temp och två räknare (hushåll och värme) för el som sitter på S0 utgången, allt matas in i en SQL med LogTemp och jag gör grafer mha jpgraph.
Jag planerar ett större nät för övervakning och vill frångå 1wire, men vad behöver jag för att få in mätdatat i en SQL? Behövs det en controller och en gateway eller räcker det med bara t.ex gateway? Finns det några guider map att få in mätdatat i en SQL?
Har av o till läst i denna tråden och har nu mer o mer börjat fastna för Arduino och möjligheterna.
Men jag hittar väldigt lite (eller så söker jag fel, är blind eller nåt) om kopplingen till en SQL.
Kör idag ett litet 1wire nät med tre mätpunkter för temp och två räknare (hushåll och värme) för el som sitter på S0 utgången, allt matas in i en SQL med LogTemp och jag gör grafer mha jpgraph.
Jag planerar ett större nät för övervakning och vill frångå 1wire, men vad behöver jag för att få in mätdatat i en SQL? Behövs det en controller och en gateway eller räcker det med bara t.ex gateway? Finns det några guider map att få in mätdatat i en SQL?
Nej till SQL finns igen guide vad jag vet.
Bygger du en "SerialGateway" kan du plocka upp värdena själv och stoppa in dom i valfri databas.
Du hittar en API guide här för det seriella protokollet:
http://www.mysensors.org/build/sensor_api#the-serial-protocol
Bygger du en "SerialGateway" kan du plocka upp värdena själv och stoppa in dom i valfri databas.
Du hittar en API guide här för det seriella protokollet:
http://www.mysensors.org/build/sensor_api#the-serial-protocol
Hmm... verkar lite bökigt. Sökte lite till och hittade en början iaf.
Får läsa på lite till innan man beställer grejer...
Får läsa på lite till innan man beställer grejer...
Någon som har intresse av en extra Arduino Uno (oöppnad)?
Fick en fast utan den medlovade kabeln (usb b i ena änden). Orkar inte kludda med det, riva ut ur skrivare och hålla på, känns lättare att köpa en ny och hoppas på bättre tur.
Fick en fast utan den medlovade kabeln (usb b i ena änden). Orkar inte kludda med det, riva ut ur skrivare och hålla på, känns lättare att köpa en ny och hoppas på bättre tur.
@tonilundin
Var inne på CO och köpte USB-hubben du länkade till. Den fungerade perfekt direkt, så nu äntligen kan man ta nästa steg med sensorerna. Men jag tog en 4-portars då jag inte såg någon mening med 7portar. 1 för USB-logg, 1 för datamine (inte haft problem där ännu), 1 för Arduino GW och en ledig för RFXcom alt. larm (men den skall vara Ethernet för min del). Så tack för tipset.
Nu när jag tittar på länkarna här verkar man kunna köra den utan ström, jag får väl prova. Just nu håller Vera på att formatera USB-stickan, då den gamla gick åt pipan.
Var inne på CO och köpte USB-hubben du länkade till. Den fungerade perfekt direkt, så nu äntligen kan man ta nästa steg med sensorerna. Men jag tog en 4-portars då jag inte såg någon mening med 7portar. 1 för USB-logg, 1 för datamine (inte haft problem där ännu), 1 för Arduino GW och en ledig för RFXcom alt. larm (men den skall vara Ethernet för min del). Så tack för tipset.
Nu när jag tittar på länkarna här verkar man kunna köra den utan ström, jag får väl prova. Just nu håller Vera på att formatera USB-stickan, då den gamla gick åt pipan.
Vad har jag missat (och en lustighet)?
Tack vara nya hubben fungerar programmet i Vera. Serial satt till 11520 8,1, none och ingen LUA failure mer.
Testade en MiniPro med två dallas, men MySensor pluggen i Vera hittar ingen device.
Hur kollar man att radion funkar? Sitter med sensorn 5m från Vera och GWn (2m om man räknar genom en vägg).
Det avståndet borde den ju klara (det är ju inte Vera-include
Lite lustigt tycker jag. Kör man Serial monitor utan debug får man köra i 9600, kör man med debugläget får man köra 115200 baud. Vet inte varför skiljer, beroende på debug on/off.
Utan debug, 9600 baud, visar serial monitor två tempsensorer och tempvärden (lite höga tycker jag)., den scannar hela tiden.
Device Address: 28BAC2B30500005B Temp C: 29.50 Temp F: 85.10
Device Address: 2853C5B3050000B5 Temp C: 29.50 Temp F: 85.10
Requesting temperatures...DONE
Med debug 115200:
Started sensor.
Open ping reading pipe: 255
Tx: fr=255,to=255,la=255,ne=255,ci=255,mt=4,ty=9,cr=184:
Message available on pipe 7
osv..
No relay nodes was found. Trying again in 10 seconds.
Tack vara nya hubben fungerar programmet i Vera. Serial satt till 11520 8,1, none och ingen LUA failure mer.
Testade en MiniPro med två dallas, men MySensor pluggen i Vera hittar ingen device.
Hur kollar man att radion funkar? Sitter med sensorn 5m från Vera och GWn (2m om man räknar genom en vägg).
Det avståndet borde den ju klara (det är ju inte Vera-include
Lite lustigt tycker jag. Kör man Serial monitor utan debug får man köra i 9600, kör man med debugläget får man köra 115200 baud. Vet inte varför skiljer, beroende på debug on/off.
Utan debug, 9600 baud, visar serial monitor två tempsensorer och tempvärden (lite höga tycker jag)., den scannar hela tiden.
Device Address: 28BAC2B30500005B Temp C: 29.50 Temp F: 85.10
Device Address: 2853C5B3050000B5 Temp C: 29.50 Temp F: 85.10
Requesting temperatures...DONE
Med debug 115200:
Started sensor.
Open ping reading pipe: 255
Tx: fr=255,to=255,la=255,ne=255,ci=255,mt=4,ty=9,cr=184:
osv..
No relay nodes was found. Trying again in 10 seconds.
Kör du dom enkla radio-modulerna eller den med antenn/förstärkare på gatewayen?
Jag har försökt samla alla tips här:
http://www.mysensors.org/build/debug
Jag har försökt samla alla tips här:
http://www.mysensors.org/build/debug
Kör den enkla, än så länge. Tänkte bygga en komplett i låda senare (då med antenn-versionen) när allt fungerar, gärna då även en mixad version med både usb (orginal i nano) och ethernet om det går (skall man ändå göra hål i lådan kan man ju passa på att få dit allt)..
Vet inte vad skillnaden skulle vara med/utan antenn - förutom räckvidden.
Tack för länken, skall kolla in den.
Har ju inte kört debug på GW nu, så det kan ju likaväl var den som inte fungerar. Man famlar ju lite i mörker innan man får första försöken till att fungera.
Vet inte vad skillnaden skulle vara med/utan antenn - förutom räckvidden.
Tack för länken, skall kolla in den.
Har ju inte kört debug på GW nu, så det kan ju likaväl var den som inte fungerar. Man famlar ju lite i mörker innan man får första försöken till att fungera.
Redigerat:
Skulle det vara möjligt att kombinera 2 relästyrningar samt 4 tryck knappar.
å som bonus få in fuktsensor i oxå.
är detta möjligt å i så fall hur skulle detta kunna se ut, någon som testat ??
å som bonus få in fuktsensor i oxå.
är detta möjligt å i så fall hur skulle detta kunna se ut, någon som testat ??