D_a_g_g skrev:
Ja man blir ju bara mer sugen att börja när det finns så fina guider. Kanske något video klipp gällande montering/lödning för helt okunniga skulle kunna vara bra.

/David
Jo, det hade varit bra. Är tyvärr inget duktig på videoredigering.
 
hek skrev:
Jo, det hade varit bra. Är tyvärr inget duktig på videoredigering.
wtf. Är du dålig på ngt :eek: ?

Finns säkert någon annan här som är bra på det.

Har en polare som gjort lite musik videos. Han kanske skulle kunna hjälpa till, han är pappaledig också så tid borde han nog ha :D

Måste bara få lite källmaterial i sådana fall.
 
D_a_g_g skrev:
wtf. Är du dålig på ngt :eek: ?
Ja, tänka sig. :D
 
D_a_g_g skrev:
Ja man blir ju bara mer sugen att börja när det finns så fina guider. Kanske något video klipp gällande montering/lödning för helt okunniga skulle kunna vara bra.

/David
Om det är grunder i lödning av elektronik du vill lära dig så finns det massor med filmer på nätet.
https://www.youtube.com/results?search_query=löda+kretskort&sm=1
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Otroligt spännande att projektet tagit sån fart.

Har köpt en Raspberry för att ha som övervakningskamera och tänkte att det kanske går att köra er mjukvara där när den blir färdig. Vore riktigt smidigt att få allt att fungera med Domoticz och dessutom då kunna köra nån Z-wave-adapter för att komplettera med sensorer som man inte kan / vill bygga (brandvarnare?). Undras hur mycket det går att koppla in på en RPi innan det havererar.
 
"Undras hur mycket det går att koppla in på en RPi innan det havererar."...ja det första är att skaffa en usb-hub. Annars inte mycket mer än mus och tangentbord ;-)
Någon med användarerfarenheter av Z-wave adaptern ?
 
Jag kör en pi med. Tellstick, Rfxcom, Razzberry (zwave), RFID kortläsare. 2 st usb-rs232 adapter och en piface (i/o modul) på toppen. Givetvis en usbhubb

Detta har kört nästa 100% i nästan 1 år

Så får man allt att lira kommer den att köra till något går sönder :)
 
  • Gilla
pb76 och 1 till
  • Laddar…
Går det att köra flera sensorer på samma aurduino ex rörelse och några tempsensorer? Svårare att konfigurera?
 
tonilundin skrev:
Går det att köra flera sensorer på samma aurduino ex rörelse och några tempsensorer? Svårare att konfigurera?
Det går bra att ha flera sensorer på samma Arduino. Blir lite bara lite klurigt om du skall få till batteridrift då du har begränsat antal (2) ingångar som kan "väcka" den ur sovläge.
 
Fick (äntligen) mina Nanos igår. Ikväll plockade jag ihop GW (Nano + radio). Fungerade fint att kompilera och att bränna ner (bet blinkade iaf på).
Installerade pluginen (Vera Master .zip) och den dök upp (Version 1.3), me jag får då Lua startup Failure.
Gick genom gamla Mios-sidan och lallade ner filerna individuellt och installerade dessa, då fick jag ingen startup failure, men heller inget versionsnummer, bild och i Settings var Unit blank etc.
Åter till installation av versionen i Zipfilen, så får jag återigen Lua startup failure.
I alla fallen är Apps>Develop Apps>Serail Config blank.

Finns det någon som vet vad som felar. Det dumma är ju att GW är lite svår att kolla, då den bara är en mottagare.
 
@Hek,
OK, har skickat mail med min log.
Blev PM istället, mailet kom tillbaka.

// Qunaki
 
Redigerat:
IMG_10475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har en "larm-blinkers" som drivs med 2 AA batterier och ett HA system med bland annat z-wave brytare/stickkontakter från Fibaro. (se bild) Jag kan få en lampa att tändas med Z-wave efter ett brandlarm. Men finns det någon som vet hur jag får min z-wave brytare för 220V att slå av/på mina "batteri-blinkers"
 
Ett 230-v relä. Eller en RGBW som har 10 volt på utgångarna (fast vet inte mycket om den). Bäst är nog Fibaros vanliga puckar kan ju kopplas potentialfritt.
 
  • Gilla
lalid
  • Laddar…
Hej, en amatörfråga. Jag har byggt en Arduino-gateway och sensor för elmätaravläsning med LM393 och använt instruktioner från Mysensors (tack Henrik!), använde Nano v3 till båda enheterna. De har fått kontakt men jag får inte LM393 att reagera på elmätarna, provat på två olika mätare (som har olika dioder) och med två LM393. Har justerat känsligheten på dem men ändå reagerar de enbart om jag blinkar på dem med ficklampa. Har provat olika placeringar och skärmat av dem men det hjälper inte. Någon som har tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.