244 431 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
Vad menar du med kombination med Arduino?
Vi kommer bygga vidare på en tunn Controller-mjukvara för MySensors som skall köras på RPi så fort nya siten är klar. Kan tyvärr inte ge någon ETA ännu.
Meningen är iallafall att man också skall kunna bygga sin egen kontroller.
Vi kommer bygga vidare på en tunn Controller-mjukvara för MySensors som skall köras på RPi så fort nya siten är klar. Kan tyvärr inte ge någon ETA ännu.
Meningen är iallafall att man också skall kunna bygga sin egen kontroller.
Jo men det är det jag är ute efter att kunna använda min RPi som controller.hek skrev:
Har inte använt appen men samtliga mina små brev från Kina har skickats med trackingnummer och rekommenderat och du finner trackingnr på AliexpressQunaki skrev:
Jag beställde det mesta på Aliexpress tidigare men har faktiskt gått över till i princip 100% ebay nu.
Upplever det både snabbare och billigare och det mesta kommer hem direkt i lådan istället för att man skall till "posten" och hämta samt skriva under avier. Upplever att de rek:ade blir fördröjda mer av någon anledning.
Lite icke statistiskt säkerställd statistik: Efter 45 ebay-beställningar har inget kommit bort ännu. Aliexpreess (51 ordrar) försvann 3 rekade på vägen.
Upplever det både snabbare och billigare och det mesta kommer hem direkt i lådan istället för att man skall till "posten" och hämta samt skriva under avier. Upplever att de rek:ade blir fördröjda mer av någon anledning.
Lite icke statistiskt säkerställd statistik: Efter 45 ebay-beställningar har inget kommit bort ännu. Aliexpreess (51 ordrar) försvann 3 rekade på vägen.
Redigerat:
Har äntligen fått lite tid att uppdatera mina nanos till senaste versionen på github. Nu fungerar det väldigt fint. Värden kommer in och snabbt att lägga till nya noder. Tack hek!
Dock får jag ett litet fel när jag ska lägga på ny version på min Humidity DHT22:
Dallas och soil moisture har fungerat bra.
Tacksam för lite hjälp,
J
Dock får jag ett litet fel när jag ska lägga på ny version på min Humidity DHT22:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dallas och soil moisture har fungerat bra.
Tacksam för lite hjälp,
J
Ser att det är farligt att vara borta 2 månader , Kul att se att ni har börjat med en RPi Gateway. Var där jag började med första versionen men la ner det och portade bara Vera delen till att fungera på RPi med en ArudinoGateway. Fick några timmar över och har gjort en port på nya protokollet. (1.2+). Satt idag och beställde också hem lite batterier från Kina för att se hur länge man kan ha en batterisensor snurrande. Tar väl några veckor innan testet kan börja.
Ser fram emot MySensor sidan.
WB
Ser fram emot MySensor sidan.
WB
Det är väl det jag gjort.OpiMaza skrev:
https://github.com/wbcode/ham/wiki
Detta är den första versionen. Har slängt ut Mongodb och CanvasJS för gammal hederlig rrd i senaste versionen. Enkelt så har jag en Arduino Uno kopplad via USB till en RPi. Portat kod i https://github.com/mysensors/Vera/blob/master/L_Arduino.lua till python. Kör sedan en php för att visa datan.
Logga in
Skapa konto
Ser med stort intresse på vad som kommer ingå i "tunn Controller-mjukvara för MySensors" som hek skriver om.
WB
Hej,
Jag har en NorthQ Power Meter som har havererat pga mänskliga faktorn . Kabel med läsare sitter bra monterad och jag undrar om jag skulle kunna använda denna till en Nano med sketchen Energy Meter. Nu har i o f s ljussensorerna kommit från Ebay, men tänkte slippa dra om och klistra.
/J
Jag har en NorthQ Power Meter som har havererat pga mänskliga faktorn . Kabel med läsare sitter bra monterad och jag undrar om jag skulle kunna använda denna till en Nano med sketchen Energy Meter. Nu har i o f s ljussensorerna kommit från Ebay, men tänkte slippa dra om och klistra.
/J
Utan att veta så borde det nog kunna går, det är ju en sensor som hanterar ljus-differens som andra ljussensorer - de ger puls.
Kolla in anslutningsproppen hur många ringar den har - är det bara huvudstift och en ring så kan det ju inte vara mer än två, fast borde väl vara tre st, alternativt skala kabeln. Största problemet blir att veta vilket som skall till vilket (+, data, gnd)
Sedan kan man ju koppla in den i en Nano och prova, för är den ändå rökt så har du ju inget att förlora ändå.
Bästa sätt, enligt mig, är ju att slakta innandömet i skalet och använd ytterhöljet för Nanon (då kan vi kanske andra lära oss hur den är ihopsatt - man ser att innandömet är infört i den, men inte hur det sitter fast).
Kolla in anslutningsproppen hur många ringar den har - är det bara huvudstift och en ring så kan det ju inte vara mer än två, fast borde väl vara tre st, alternativt skala kabeln. Största problemet blir att veta vilket som skall till vilket (+, data, gnd)
Sedan kan man ju koppla in den i en Nano och prova, för är den ändå rökt så har du ju inget att förlora ändå.
Bästa sätt, enligt mig, är ju att slakta innandömet i skalet och använd ytterhöljet för Nanon (då kan vi kanske andra lära oss hur den är ihopsatt - man ser att innandömet är infört i den, men inte hur det sitter fast).
Hej igen,
Plockade isär och tog lite bilder.
För att sära tas batteriluckan bort samt silikongenomföringen som sitter vid sensorkabelns anslutning.
Lossa totalt fyra skruvar för att ta bort kortet från innanhöljet.
"Baksidan" efter att innanhöljet är bortskruvat. Koppartråden är antennen. Svart och röd tråd är från mitt försök att ansluta fast spänning. Dessvärre var transformatorn inställt på 24 V (RGBW-LED).
Här ser man de fyra lödpunkterna som kontakten har. Dessvärre inte tre som vi hade hoppats på. Kanske kan jag mäta mig fram från kontakten till stiften. Vet någon vad beteckningarna står för? GND och VCC är klara, men resten?
Även om sensorkabelns kontakt har fyra "zoner" så ska jag klippa den och räkna trådarna.
Kunde vara kul att försöka få till detta. Hoppas på lite elektronikstöd då jag själv inte är riktigt vass.
/J
Plockade isär och tog lite bilder.
För att sära tas batteriluckan bort samt silikongenomföringen som sitter vid sensorkabelns anslutning.
Logga in
Skapa konto
Lossa totalt fyra skruvar för att ta bort kortet från innanhöljet.
Logga in
Skapa konto
"Baksidan" efter att innanhöljet är bortskruvat. Koppartråden är antennen. Svart och röd tråd är från mitt försök att ansluta fast spänning. Dessvärre var transformatorn inställt på 24 V (RGBW-LED).
Logga in
Skapa konto
Här ser man de fyra lödpunkterna som kontakten har. Dessvärre inte tre som vi hade hoppats på. Kanske kan jag mäta mig fram från kontakten till stiften. Vet någon vad beteckningarna står för? GND och VCC är klara, men resten?
Logga in
Skapa konto
Även om sensorkabelns kontakt har fyra "zoner" så ska jag klippa den och räkna trådarna.
Kunde vara kul att försöka få till detta. Hoppas på lite elektronikstöd då jag själv inte är riktigt vass.
/J
Hmm.. CS/MISO/SCK tyder ju på att det skulle vara en SPI enhet på andra sidan sladden (vilket känns lite overkill).
http://arduino.cc/en/Reference/SPI#.Uyv4e61dWMg
Oväntat helt klart.
Den borde gå att koppla in till Arduinon direkt dock. Men frågan är hur man kommunicerar med den
http://arduino.cc/en/Reference/SPI#.Uyv4e61dWMg
Oväntat helt klart.
Den borde gå att koppla in till Arduinon direkt dock. Men frågan är hur man kommunicerar med den
Jag gissar att pinnarna du syftar på märkt (CS/MISO/SCK) används för att programmera NorthQn. Puls sensorn är nog troligen endast någon form av optokopplare och kopplas in med en 3.5mm (eller kanske 2,5mm) "stereo plugg". Man kan se det 3,5mm (eller 2,5mm) uttaget bakom pinnarna fast i det stående kretskortet. Det stående kretskortet ser ut att vara fast med 4 löd-öar. Skulle vara bra att ta reda på vart dessa löd-öar tar vägen.
Redigerat: