@Hek

Det var ju inte lätt det här.. Mycket grejer att hålla reda på...
Dessutom finns det ju flera "HVAC:ar" HVAC_UserOperatingMode1, HVAC_OperatingState1, HVAC_FanOperatingMode1..
Sen måste ju
TemperatureSetpoint1 vara med på nåt sätt oxå..

HJÄLP!!! =)

Jag vet faktiskt inte heller riktigt hur dom hänger ihop :confused:

Jag är gift sedan många år.

:)

• Gilla
GertSve och 4 till
  • Laddar…
OpiMaza
Lite uppdatering gällande mina temperatursensorer: Allt fungerar med dom nya och rätta revisorer. (tack till pixipixiL)
Nu till nästa problem, så fort jag tar en sensor utanför huset så får den inte kontakt med gateway eller någon annan sensor ?
Ska man vänta ett tag tills den "hittar" tillbaka till gateway eller måste man göra något annat.
Avståndet till utsidan är kortare samt på samma plan som min gateway. Har sensorer inne som är betydligt längre bort samt på ett helt annan våning.

Ytterväggar av bly? ;)

Om den du har möjlighet att göra om någon av dina noder mellan Gateway och Ute-noden till en relä-variant kanske det fungerar bättre.

OpiMaza
Vanliga träväggar, vad menas med en relä-variant?

Om du tittar under MySensors-exemplen finns det ett som heter RelayingNode.

Det enda som skiljer är att du byter "Sensor" mot "Relay" vid konstruktorn i början av exemplet.

För att reäet skall fungera får noden inte sova (av naturliga skäl) och i loop() måste du hela tiden anropa gw.messageAvailable() - Även om du inte är intresserad av meddelanden till den aktuella noden.

I messageAvailable kommer det ske en del magi under ytan (som att skicka vidare meddelanden till gatewayen från noder som använder den aktuella noden som relä).

OpiMaza skrev:
Vanliga träväggar, vad menas med en relä-variant?
I Arduino IDE väljer du

File->Examples->MySensors->RelayingNode

Du kan merge'a ihop den koden med tex en tempsensor för att få en tempsensor som kan skicka vidare meddelanden från den arduinon som kom för långt bort.
Jag har en relänod i garaget som har funkat bra i över en vecka nu. Den hjälper elmätar-arduinon vid elskåpet som ligger på gränsen till för långt bort. Min gateway är dessutom kopplad via ethernet sedan en vecka och allt funkar som det skall.

Attans... Hek hann före. Jag skriver för långsamt :)

• Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Clabbefix skrev:
Jag har en relänod i garaget som har funkat bra i över en vecka nu. Den hjälper elmätar-arduinon vid elskåpet som ligger på gränsen till för långt bort. Min gateway är dessutom kopplad via ethernet sedan en vecka och allt funkar som det skall.
Låter bra ju!

hek skrev:
Jag är gift sedan många år.

:)
Jag med. Men hög WAF på tekniken brukar ge snabbare integrationstakt hemma ;)

OpiMaza
Clabbefix skrev:
Nu har jag också beställt ett kit från aliexpress. Kul att bygga eget! Jag kör domoticz på en raspberry med en RFXCOM till mina nexabrytare. Jag funderar fortfarande på om jag vill ha en veralite eller razberry när jag tar steget mot zwave. Jag inser att sensorerna redan funkar mot vera... undrar hur svårt det är att få in dom i domoticz?
Fick du till kopplingen mot rasberry pi och domoticz ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.