OpiMaza skrev:
Fick du till kopplingen mot rasberry pi och domoticz ?
Nej, Jag bytte till veralite istället.
 
@hek
Har inte haft tid att ta tag i egna sensorer innan men har nu börjat sätta mig in i det. Måste säga att detta är ju jättehäftigt, tack för all info (får nog läsa hela tråden igen :)
Ångrar nu att man köpte NorthQ, då denna uppdaterar var 20 sek, mot NorthQ 15 min alt. 2-3min (strömsatt)

@alla/någon
1. Kan man koppla både en ljussensor och en temp/humidity (DHT22) på samma aurduino? Känns för mig som en bra kombo.
2. Dallas kan man koppla många parallellt, gäller det även temp/fukt (DHT22)?
2b. Vera kan tyvärr inte dela upp olika tempsensorer på olika rum, synd.
3. På Hek's sidor finns det länkar till Aurduino Nano, men han kör med en Fauduino (heller va den hette). Så uppdaterat idag, vilken/vilka Aurduino skall man välja idag?
 
Jo.. jag sitter också på på en "onödig" NorthQ :)


1. Ja det gå att kombinera.

2. Nej

2b. Det kan man väl visst det. Jag har stängt av funktionen som håller ihop alla enhet i samma rum.

3. Arduino är en Open Source hårdvara. Den är alltså tillåtet att kopiera. Men man får inte kalla kopian för Arduino. Därför döper kineserna dom till saker som Funduino etc. Men se till att den du köper har suffixet Nano för att det skall blir rätt modell för (seriell) gatewayen. Till sensorerna spelar det mindre roll vilken modell du kör.
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
@Hek
Tack för svaren...

2b Det har jag då inte sett något innan om, har lysrören över spisen i tvättstugan :(.
Hur tusan gör man det då?
 
Qunaki skrev:
@Hek
Tack för svaren...

2b Det har jag då inte sett något innan om, har lysrören över spisen i tvättstugan :(.
Hur tusan gör man det då?
Jag pratar om Arduino-pluginen.
 
@Hek
Ok, då är jag på banan igen. Blev ändå till att flytta om i tvättstugan.

Vet inte vad man skall ha den till, men visst är den söt. Spela Vera?
Joystick Aurduino
 
hek skrev:
1. Har inte hunnit prova så mycket batteridrift. Men det lutar åt att köpa mig några 3.7V LiPo, step-up up (till 5V) och eventuellt laddarmodul när jag väl får tid. Nedan är bara exempel efter en snabbsökning. obs! Ej testat:

Någon vänlig själ vet säker bättre och kan tipsa om hur man gör detta mer optimalt!
Nu är det ju lite längre bak i tråden, men borde inte 18650 batterier 3,7v vara ett bättre val?
3000-4500mAh mot 150mAh?
 
Jag kör med 3.3 V mini pro. Dom har en pinne som heter raw och där kan man mata in 3-12V (tror jag)
Jag kopplar in slaktade mobiltelefonladdare. Jag får sedan ut 3.3V på vcc som passar till radion.
 
Kan väl vara en bra och enkel appartbox för en uppbräckt 230->usb laddare->aurduino pro mini 5v + sensor. Synd bara den inte finns i vitt, då hade det nog varit köp på den.
 
Hej,

Har jobbat mig in i Z-wave/HA-träsket en stund nu men vill såklart komplettera med sensorer. Det är kanske här det intressanta börjar på riktigt.

Jag funderar på att som många andra följa Hek's (du gör en grym insats!) köpråd. Jag har ingen Vera-miljö vilket gör att jag kommer behöva pussla om indata till annan destination, men det borde fungera. Däremot så försöker jag skissa på vad som kommer krävas, och har då följande tankar:

Står och väljer mellan Nano och Pro Mini. Får se hur mycket jag bedömer mig "tjäna" tidmässigt på att gå med alla noder på en Nano-bräda. De flesta noder skulle jag nog vilja ha som "ljus/fukt/temp"-sensorer - är det möjligt att kombinera tre sådana sensorer på en och samma Arduino-enhet, eller behövs de separeras?

En radio shield (den utan antenn) - hur lång är räckvidden på ett ungefär? Förstår att frågan kan liknas med "Hur långt är ett snöre", men ni är ju som sagt fantastiskt insatta i det här :)

Sorry för nybörjarfrågor :)

Vänligen,
Patrik
 
Hej Patrik,

Valet beror lite på vad du vill mäta med din nano. Och om du skall köra på batterier.
Nano har ju både 3.3 och 5V ut så du kan mata både radio och 5v sensorer (t.ex. rörelse) utan att blanda in regulatorer. Men den är kanske inte läplig om du skall driva sensorn på batterier. Där är 3.3V varianten av Pro Mini bättre.

Du kan absolut kombinera ihop sensorerna du nämner ovan till samma Arduino. Det enda som kan bli lite krångligare är om du vill köra batteridrift och vill att sensorn skall sova mesta delen av tiden. Men eftersom de sensorer du nämner bara behöver rapportera med ett visst intervall skall det inte heller vara något problem.

Räckvidden på vanilla-varianten skall enligt spec skall vara runt 30-50 meter. Men det beror på många faktorer (radiomodulens byggkvalitet, matning, storlek på data-paket, husväggar, störningar från annat på 2.4-bandet etc).
 
Tusen tack för snabbt och bra svar!

Lutar åt att det blir ett par nanos att börja med. Känns snabbast att komma igång med ;)
 
Idag trillar en massa mail in, till höger och vänster: dispathed..... hur tusan man skall hålla reda på allt vet-i-tusan.
Så nu blir det till att vänta. Värst är nog om man glömt något vitalt och behöver vänta 3 veckor :(
Så jäkla blilligt blev det inte heller, för det behövs en hel del (och mycket blir ju över av vissa saker). Men det skall bli kul att experimentera med dessa sensorer och alla möjligheter det ger.
 
@Qunaki Kan rekomendera en app som heter TrackPack (android) som hjälper dig hålla koll på paketen!
 
@wirsen
Tack för infon, men jag tror nog det mesta går som små brev, Aurduino-prylar är ju rätt så små. Men appan är installerad och jag tror nog den kommer till användning ändå.

Tror det var den Hek länkade till som sålde Nano han hade free shipping, men när jag lade in två fick jag plötsligt frakt (så jag valde en annan snubbe). Det kommer att trilla in en väldigt massa brev/paket om några veckor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.