Sittställning
T TVRS skrev:
Säkert, men om man lugnar ner sig så ser man också att jag använde en vanlig inne/ute termometer, dvs en termometer som inte är avsedd för det jag använde den till. Med andra ord inte direkt exakt angiven temperatur....

Det var badbart, men man satt inte i några längre stunder. Och jag fick inga brännskador.
Hittar du en fin tempmätare med trådlös del för bra pengarna så säg till
 
Wow. Läst igenom tråden nu på kvällskvisten och är faschinerad av allas lösningar. Ska kika ifall jag får tag på 2 ibc tankar så kanske man kan få ihop en dubbeltunna inför vintern. Hur lång tid tar det för er att värma upp en kranvattenkall tunna i ca 10- grader? Funderade på ett enkelt liggandes oljefat med ett element i
 
Min erfarenhet är att man får ta uppmätt badtemperatur med en nypa salt. Vattnets förmåga att skikta sig är stark så även om man rör om så skiljer tempen på olika höjd i tunnan. Speciellt under uppvärmning.
 
Sådär var mitt bygge igång, fått en tunna idag å ska se om jag får tag på en till under veckan. Blir antingen att plastsvetsa ihop eller nita. Inte bestämt mig än riktigt.
Uppvärmningen är inte heller bestämt än, antingen oljefatsmetoden med kopparrör eller gasolpanna från husvagn. På ett vis är det ju trevligt med vedeldad tunna just pga veden. På ett vis är det också bra med gasol då det bara är att slå på och sen inte bry sig, t.ex nu på vinterhalvåret så kan jag slå igång på morgonen innan jobbet och komma hem till en varm tunna. Plus att jag ev inte har möjlighet med att byta vatten efter varje bad.
Behöver nu ha hjälp med inspiration på värmekälla. Och rengöring. Klor eller liknande?

kör jag med oljefat och rör +cirk pump så kan jag antagligen inte köra med koppar rör då vad jag läst här i tråden sett att koppar och klor inte går ihop. Tror ni husvagnspannan tål klor? Finns det nått annat man kan ha i istället för klor?
Flickvännen har en gammal adria husvagn som är fallfärdig, där det sitter en gasolpanna som jag skulle kunna plocka ur, vet inte om den funkar men bör ju inte vara jättesvårt att få igång den?
Kanske skulle kunna gå att få tag på nån gammal vattenmantlad kamin att elda i? Kanske skulle gå att göra en kombo med både gasol och vedeldat?

här e iaf bilder på det lilla jag gjort idag. Valde att kapa så högt som möjligt för att få den så djup som möjligt för att därav kunna sitta med normal benvinkel, om det är rätt eller fel vet jag inte. Jag bara testar mig fram
En nattbild på en påbörjad badtunnebyggnation med IBC-tank och metallram ute på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IBC-tank omvandlad till DIY-badkar med öppen sida och belysning, nattid med lantlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TVRS
  • Laddar…
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Sådär var mitt bygge igång, fått en tunna idag å ska se om jag får tag på en till under veckan. Blir antingen att plastsvetsa ihop eller nita. Inte bestämt mig än riktigt.
Uppvärmningen är inte heller bestämt än, antingen oljefatsmetoden med kopparrör eller gasolpanna från husvagn. På ett vis är det ju trevligt med vedeldad tunna just pga veden. På ett vis är det också bra med gasol då det bara är att slå på och sen inte bry sig, t.ex nu på vinterhalvåret så kan jag slå igång på morgonen innan jobbet och komma hem till en varm tunna. Plus att jag ev inte har möjlighet med att byta vatten efter varje bad.
Behöver nu ha hjälp med inspiration på värmekälla. Och rengöring. Klor eller liknande?

kör jag med oljefat och rör +cirk pump så kan jag antagligen inte köra med koppar rör då vad jag läst här i tråden sett att koppar och klor inte går ihop. Tror ni husvagnspannan tål klor? Finns det nått annat man kan ha i istället för klor?
Flickvännen har en gammal adria husvagn som är fallfärdig, där det sitter en gasolpanna som jag skulle kunna plocka ur, vet inte om den funkar men bör ju inte vara jättesvårt att få igång den?
Kanske skulle kunna gå att få tag på nån gammal vattenmantlad kamin att elda i? Kanske skulle gå att göra en kombo med både gasol och vedeldat?

här e iaf bilder på det lilla jag gjort idag. Valde att kapa så högt som möjligt för att få den så djup som möjligt för att därav kunna sitta med normal benvinkel, om det är rätt eller fel vet jag inte. Jag bara testar mig fram
[bild][bild]
Koppar och klor ? Jag hade inga bekymmer.

Dock tröttna vi på allt och köpte sotarns badtunna
 
okej, läst att det finns andra mer ”miljövänliga” medel att använda så det löser sig säkert. Ska på biltema imorgon så får väl köpa med mig ett par meter kopparrör
Sittställning Forlowt skrev:
Koppar och klor ? Jag hade inga bekymmer.

Dock tröttna vi på allt och köpte sotarns badtunna
 
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
okej, läst att det finns andra mer ”miljövänliga” medel att använda så det löser sig säkert. Ska på biltema imorgon så får väl köpa med mig ett par meter kopparrör

Du ska ha mjuka kopparrör, prisolrör. Har Biltema det ?

Det finns bakterie dödande medel, kloret avdunstar för i varmvatten. Klor är väl mer effektivt runt 25 grader eller så
 
  • Gilla
Aeinarsson99
  • Laddar…
okej får kika, tack för tipps :) vet du vart man bör vända sig till för att få tag på popnit som inte läcker? Såg 24mx sålde för typ 99kr 50 pack, dock kändes 12mm lite väl långt ;)
Sittställning Forlowt skrev:
Du ska ha mjuka kopparrör, prisolrör. Har Biltema det ?
 
Biltema har 5 meter 15mm grovt för ca 500kr eller 25m för lite över tusenlappen
 
Det blir spännande att följa ditt projekt Har dock inga bra svar på dina frågor, säkerligen kommer någon annan med bra input!

Jag råkade ut för första glitchen igår, note to self, inte bra att montera cirkpumpen för högt, det är inte skoj med torrkokning i kaminen.... Nya tag idag, nysotad kamin dessutom, siktar på 3 timmars uppvärmningstid.
 
T TVRS skrev:
tack, ska bli skoj å få fullfölja detta. Och skönt när de e klart B) fick en till tanke idag, kanske skulle gå att ta en dieselvärmare till den. Har en i min gamla skruttcaddy som jag säkert kan leva utan B)
 
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Biltema har 5 meter 15mm grovt för ca 500kr eller 25m för lite över tusenlappen

Ju större vattenmängd i elden ju snabbare går det :)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ju större vattenmängd i elden ju snabbare går det :)
Nä. Det beror på vilken effekt du har på "pannan".
 
Sedan måste flödet givetvis matcha pannan.
 
  • Gilla
Baste87
  • Laddar…
Sittställning
CHEMAS CHEMAS skrev:
Sedan måste flödet givetvis matcha pannan.

Detta har diskuterats innan, menar du att man ska lyckas kyla elden tills det inte finns överskottsvärme kvar ?

Hur påverkar flödet enligt dig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.