Sittställning Forlowt skrev:
Detta har diskuterats innan, menar du att man ska lyckas kyla elden tills det inte finns överskottsvärme kvar ?

Hur påverkar flödet enligt dig ?
Va? Alltså..

Du kan ha huuuur mycket flöde du vill. Eller liter/s. Om inte pannan har tillräcklig effekt värmer du inte vattnet något nämnvärt. Ett delta på 3-4 grader kan nooooog vara lämpligt. För högt delta - för litet flöde. För litet delta - för mycket flöde. Jämfört med vad pannans effekt är.

Är max effekt från pannan 5kW så kommer du inte få någon som helst snabbare uppvärmning även om du har hur mycket vatten som helst i genomströmning.

Simpelt.
 
Redigerat:
Har bestämt mig för vedeldat idag iaf, var på jula å köpte någon meter med 22mm kopparrör, planen är att fylla röret med sand och sen värma med gasen å prova få till en någorlunda rund fin spiral.

Köpte även en liten 12v ”cirk” pump. Ska pumpa hela 17l /minuten så får se hur de funkar. Får väl montera en potentiometer annars. Lär komma på nå sätt å få dit pumpen dock. Rätt så små anslutningar medans röret då är 22mm. Blev en 19mm slang så länge som test. Antar att det går att värma slangen och tvinga på den. (Blev nån billig skitslang på biltema, bör iaf inte bli för varm då vattnet kyler)

Nu blir nästa problem å få tag på en tunna till. Är badsugen tills helgen
 
Sittställning
CHEMAS CHEMAS skrev:
Va? Alltså..

Du kan ha huuuur mycket flöde du vill. Eller liter/s. Om inte pannan har tillräcklig effekt värmer du inte vattnet något nämnvärt. Ett delta på 3-4 grader kan nooooog vara lämpligt. För högt delta - för litet flöde. För litet delta - för mycket flöde. Jämfört med vad pannans effekt är.

Är max effekt från pannan 5kW så kommer du inte få någon som helst snabbare uppvärmning även om du har hur mycket vatten som helst i genomströmning.

Simpelt.

Jag säger inte emot men jag nämnde det tidigare längre bak i tråden att flöde spela stor roll, men blev halvt dumförklarad. Läs gärna vad som skrevs.

Jag tänkte att det fanns något optimalt flöde, för när jag körde en 4000 liters pump så blev det mycket sämre värme än en 500 liters pump.. nu minns jag inte exakta liter men poängen finns där.

Så min slutsats var att lägre flöde gav mer effektivt uppvärming av tunnan med dom slingorna jag körde, körde 2 parallelt ca 12 meter styck tror jag.

Men samtidigt, fler liter vatten i kaminen bör väl också spela roll här vill min hjärna få mig att tro...

En 5kw kamin med 2 liter vatten genomströmning innbär uppvärming av 2 liter uppvärming vid ett givet tillfälle, 10 liter på uppvärming är ju helt klart mer vatten därför mer energi överföring till vattnet..

Nu rör jag säkert ihop det igen men men.. kan inte allt sånt fancy, delta hit o dit.. men det är kul att tänka , eller försöka...
 
  • Gilla
Mistershoff
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag säger inte emot men jag nämnde det tidigare längre bak i tråden att flöde spela stor roll, men blev halvt dumförklarad. Läs gärna vad som skrevs.

Jag tänkte att det fanns något optimalt flöde, för när jag körde en 4000 liters pump så blev det mycket sämre värme än en 500 liters pump.. nu minns jag inte exakta liter men poängen finns där.

Så min slutsats var att lägre flöde gav mer effektivt uppvärming av tunnan med dom slingorna jag körde, körde 2 parallelt ca 12 meter styck tror jag.

Men samtidigt, fler liter vatten i kaminen bör väl också spela roll här vill min hjärna få mig att tro...

En 5kw kamin med 2 liter vatten genomströmning innbär uppvärming av 2 liter uppvärming vid ett givet tillfälle, 10 liter på uppvärming är ju helt klart mer vatten därför mer energi överföring till vattnet..

Nu rör jag säkert ihop det igen men men.. kan inte allt sånt fancy, delta hit o dit.. men det är kul att tänka , eller försöka...
Rent fysiskt så finns det en sweetspot att ligga på som med rätt flöde ger optimal uppvärmning. Men det blir lite knöligt med alla parametrar. Bara det att flödeshastigheten påverkar hur vattnet blandar sig tycker jag är väldigt intressant.
Sjussar du ut det varmaste längs kanterna blir värmeläckaget större etc. Och med vedeldning är ju inte värmetillförseln konsekvent den heller.

För själva blandningen av vattnet är jag lite sugen på att göra simuleringar för att visualisera olika positioners påverkan. :geek:
 
Sådär. Fullt upp efter jobbet, snickrat ihop en eldningstunna idag. Blev hyffsat bra, gallret i botten ska bytas ut men som sagt fortfarande bara prov. Skorsten ska också monteras bara jag får tag på en :) satt in en plåt innan skortstenshålet för att ev kunna sakta ner så inte värmen far rätt ut. En rolig detalj är att allt är gratis än så länge. Fått både ibc och fat. Plåtdelar å galler hittade jag i skrotkontainern på jobbet. Hemmagjord eldningstunna med galler i botten och modifierad för skorstensmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord eldningstunna av ett orange fat med svetsad platta och fötter på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en hemmagjord eldningstunna med galler i botten, synliga svetsfogar och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


igår spenderade jag första pengarna iaf, köpte en liten pump på biltema som förhoppnignsvis funkar som cirkulationspump, köpte även 2.5m 22mm kopprör som sprack när jag nästan var färdig med bockningen.. iaf 500kr spenderade så de inom budget än :p

dagens fråga. Fick en idé nyss, har en liten snöskoterkylare helt i aluminium. Vad tror ni om att ha den att värma på? Borde väl gå är ju inte som en vanlig bilkylare utan mer som kylflänsar på en CPU kylare
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Sådär. Fullt upp efter jobbet, snickrat ihop en eldningstunna idag. Blev hyffsat bra, gallret i botten ska bytas ut men som sagt fortfarande bara prov. Skorsten ska också monteras bara jag får tag på en :) satt in en plåt innan skortstenshålet för att ev kunna sakta ner så inte värmen far rätt ut. En rolig detalj är att allt är gratis än så länge. Fått både ibc och fat. Plåtdelar å galler hittade jag i skrotkontainern på jobbet. [bild] [bild] [bild]

igår spenderade jag första pengarna iaf, köpte en liten pump på biltema som förhoppnignsvis funkar som cirkulationspump, köpte även 2.5m 22mm kopprör som sprack när jag nästan var färdig med bockningen.. iaf 500kr spenderade så de inom budget än :p

dagens fråga. Fick en idé nyss, har en liten snöskoterkylare helt i aluminium. Vad tror ni om att ha den att värma på? Borde väl gå är ju inte som en vanlig bilkylare utan mer som kylflänsar på en CPU kylare

Folk har använt gamla radiatorer osv så allt funkar väl mer eller mindre. Saken med prisolrör är väl att dom är lätta att böja och forma efter kaminen.
Det jag funderar på är om 2.5meter räcker för att få en bra uppvärmning men du kan ju alltid prova.

Det jag kan tänka mig med kylare är att den blir igensotad, det kyls ner kraftigt av genomströmmande vatten så sotbildnignen blir stor.
 
Tror inte 2.5m räcker iaf
Fördelen med kylaren jag har e ju att den har stor värmespridning då det är snö som ska spruta på den, vilket betyder i min värld att den bör kunna uppta mycket värme å därav klara av att värma vattnet bra. :thinking: Sotningen tror jag inte är några problem då det bara är kylflänsar och inte genomgående (hål) som kan sota igen. googlade fram en bild på en sån typ av kylare så alla hänger med.
[ Aluminiumskylare med flänsar för värmespridning, avsedd för snöskoter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för mig att aluminium smälter vid runt 650 grader, men kan aldrig tro att det någonsin skulle bli så värmt. Inte ens vid en ev torrkörning/kokning. Och så länge det är vatten i systemet bör det ju iaf vara bra temp på kylaren.[/QUOTE]
 
Kylarn funkar!
 
  • Gilla
Aeinarsson99
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Kylarn funkar!
Får prova mecka ihop det ikväll :cool:(y)
 
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Får prova mecka ihop det ikväll :cool:(y)
Det funkar säkert skit bra! Med vatten i kommer den aldrig att smälta !

Ett tips att är kolla market efter lite prisolrör jag tror du kan med fördel kombinera rör och radiator

Jag hade en slinga nära glöden och en högre upp och det verka funka skit bra faktiskt.

Jag gjorde ofta felet att slänga in for mycket ved så blev det inte bra förbränning men men man lär så länge man lever
 
Det tror jag säkert blir kanonbra. Letat efter prisolrör men ej hittat beg. Skulle kunna kika vid soptippen.
Tror i vart fall att kylaren blir bra, funderar dock på hur man ska koppla in den, slangar på befintlig slanganslutning kanske blir lite väl värmt :thinking:
 
Nu föddes nästa bekymmer. Kylaren är så pass lång så skulle nästan få plats i hela tunnan. Men nu ska jag ju ha skorsten bak uppåt. Funderar på å kapa en smal öppning i plåten inne i tunnan och ovan luckan. Då kan jag skjuta in å ut kylar och därmed blir det som ett spjäll för skorsten, och hyffsat enkelt å plocka ur så inte kylarn fryser ifall det blir kallt :thinking:invändningar? :thinking::crysmile: Lång kylare placerad i en öppen röd tunna bredvid en vit vägg och grusunderlag på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering. Nån timme kvar på kamin innan den blir perfekt. Fick ett skorstensrör och en till ibc tank idag, går bra ibland ;)
Gjorde som jag tänkte ock plats för kylarn kom till. Dock fick jag inte dit slangar från tunnan så när det blev dags för proveldning så la jag bara kylarn på oljefatet. Körde med vattenslang i ena änden på låg fart och andra änden kom bra tempererat vatten. Så det blir nog bra bara jag får dit slangarna som dom ska :cool: Kylare monterad ovanpå ett oljefat under installation, nära att vara färdigställd för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Proveldning av kamin med kylare på oljefat utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eld brinner inuti en öppen kamin byggd av en horisontellt placerad oljefat med röranslutningar, utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog sänkt kylaren en aning så lågorna värmer undersidan och sen översidan och ut i skorsten.
Och stuckit in kylarn bakifrån för att få en ren framsida.
 
  • Gilla
Aeinarsson99
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag hade nog sänkt kylaren en aning så lågorna värmer undersidan och sen översidan och ut i skorsten.
Och stuckit in kylarn bakifrån för att få en ren framsida.
Det håller jag med om. Har inte tillgång till svets hemma så fick bli så här så länge. Lär göra mer luftintag också för blev dåligt drag med luckan stängd. Blir väl bättre med skorsten för den delen å
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.