K ktm_mongo skrev:
[bild]
Detta fungerade ganska bra tills intex pumpen började ge upp. den stannade och hoppade igång lite som den själv ville.
Då blev det en pump som gav lite mer, och trycker lite högre (är knappt någon höjdskillnad, men lång sträcka). Med denna pump så tar det litelängre tid att värma upp men den känns driftsäker. Det blev även ett hus till "R2D2" pannan.
Vad är det för svart rörisolering du använt där? Ser smidigt ut....
 
T TVRS skrev:
Vad är det för svart rörisolering du använt där? Ser smidigt ut....
Märket heter Armaflex. Finns i många olika former
 
Provkör kaminen till badtunnan! Den är inte vacker, men nog gör den sitt jobb. Iskallt brunnsvatten direkt in i kopparslingan, lovar att det inte är iskallt i andra änden
 
  • En utomhuskamin märkt "ELITE" med rök som väller ur skorstenen och en vattenslang ansluten till den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Provkör kaminen till badtunnan! Den är inte vacker, men nog gör den sitt jobb. Iskallt brunnsvatten direkt in i kopparslingan, lovar att det inte är iskallt i andra änden
Hur lång slinga samt dimension på röret?
 
N NorthernLiving skrev:
Hur lång slinga samt dimension på röret?
15mm prisol, 10 meter. Faktiskt två 5meters bitar som jag har skarvat med en klämringskoppling, kopplingen verkar inte ha nått problem med värmen ännu iaf. Monterade slingan långt ner i tunnan, precis ovanför luckan som syns på bild.
 
Tunnan på god väg.... Isolerad i botten, imorgon blir det att isolera sidorna och klä med panel, förhoppningsvis permiärbad imorgon kväll. Givetvis ska den göras rent också
 
  • En ofärdig badtunna under konstruktion, isolerad i botten, med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av icke isolerad badtunna med smutsig botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stockis89
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Tunnan på god väg.... Isolerad i botten, imorgon blir det att isolera sidorna och klä med panel, förhoppningsvis permiärbad imorgon kväll. Givetvis ska den göras rent också
. Härligt att det är på gång!
 
Snart dags för premiär doppet!!
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
Det är bara att konstatera att det blev succé :)
 
  • Digital termometer visar inomhustemperatur på 19.9°C och utomhustemperatur på 5.1°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
T TVRS skrev:
Det är bara att konstatera att det blev succé :)
Badade du i 50+ `??!?!?!?!??
 
:surprised: Slow cooking? :cool:
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Haha, det blev mycket varmare än jag trodde när jag hade lock på tunnan :D Men jo nog blev det dopp trots temperaturen, dock inga långa stunder :rofl:
 
Sittställning
T TVRS skrev:
Haha, det blev mycket varmare än jag trodde när jag hade lock på tunnan :D Men jo nog blev det dopp trots temperaturen, dock inga långa stunder :rofl:
Woot!? Jag körde 47 en gång men det gjorde fan ont att bada. Vad använder du för att mäta temp ? Jag har haft opålitliga saker
 
T TVRS skrev:
Det är bara att konstatera att det blev succé :)
Det tar 90 sekunder för att få en fullhudsbrännskada i vatten som är 52 gr.

Inget temp man badar i med andra ord.
 
Säkert, men om man lugnar ner sig så ser man också att jag använde en vanlig inne/ute termometer, dvs en termometer som inte är avsedd för det jag använde den till. Med andra ord inte direkt exakt angiven temperatur....

Det var badbart, men man satt inte i några längre stunder. Och jag fick inga brännskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.