Sittställning Forlowt skrev:
Jag kör y, för flödet
Finns det Y-klämringskopplingar? Aldrig sett :D Har du nån bild på hur du har gjort?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag tar vatten från botten och skjuter tillbaka i tunnan en tredjedel under ytan.
Hela min setup var samma förutom just pumpbyte.
Ni båda är välkommna att studera fenomenet när vintern närmar sig.
Men konstigt som det låter blev hela tunnan varmare snabbare med längre flöde.

Jag vill inte ge mig förrän jag förstår vad som står bakom :crysmile:
Jag körde ändå dom olika pumpar ett tag med samma bränsle i princip ...


Edit: jag badade i tunnan så inte var det bara ytvatten. Jag värmde upp varje gång för att bada helt enkelt
Det är ju alltid vanskligt att använda ett enskilt scenario som bas i ett resonemang.
Om man tänker såhär, för enkelhetens skull med en elpatron; värmeslingan alstrar en viss mängd värme som sedan förflyttas med hjälp av vatten. Vid för lågt flöde så kommer risker med kokning osv men oavsett ”lagom” flöde eller väldigt högt flöde så kan inte värmeenergin ta vägen någon annanstans än ut i badtunnan.
”För högt” flöde kan ju aldrig trolla bort värmen även om det som sagt kostar onödig el att driva en onödigt stor pump.
 
Sittställning
T TVRS skrev:
Finns det Y-klämringskopplingar? Aldrig sett :D Har du nån bild på hur du har gjort?
Har kopplingar i plast, ska se ifall jag kan ordna fram en bild.

M Maximarcus skrev:
Det är ju alltid vanskligt att använda ett enskilt scenario som bas i ett resonemang.
Om man tänker såhär, för enkelhetens skull med en elpatron; värmeslingan alstrar en viss mängd värme som sedan förflyttas med hjälp av vatten. Vid för lågt flöde så kommer risker med kokning osv men oavsett ”lagom” flöde eller väldigt högt flöde så kan inte värmeenergin ta vägen någon annanstans än ut i badtunnan.
”För högt” flöde kan ju aldrig trolla bort värmen även om det som sagt kostar onödig el att driva en onödigt stor pump.
Såklart har du rätt, men jag vill veta vad som kunnat spela roll i mitt fall då enbart pumpen bytades ut. Kan tillägga att när filtret börja sätta igen sig lite så blev den också varm snabbare... Vanskligt är det jag vet :oops:

Ser fram emot vintern när man kan laborera lite med det, kan ta tiden osv om jag orkar :rofl:
 
Alltså flödet har stor betydelse. Men det är många parametrar som spelar in.

T.ex. har kaminen olika verkningsgrad beroende på temperatur, mängd ved, luftgenomströmning etc.

För ren värmetransport är en högre flödesmängd att eftersträva då den kan transportera större mängd uppvärmt vatten och då bytas ut mot ouppvärmt vatten.

Det som också påverkar mycket är strömningen i de olika kärlen. Beroende på strålens hastighet och var i tunnan öppningarna sitter påverkas strömningen olika. Värt att tänka på är att varmt vatten har lägre densitet än kallt vatten och det kommer därför att samlas varmt vatten i toppen av tunnan.

När kallt vatten når kaminen är det skillnaden i temperatur mellan ledningen och vattnet som framförallt avgör hur mycket värme som överförs. dT. Ju högre skillnad destå snabbare värmeöverföring.
Om vattenflödet är väldigt långsamt kommer vattnet i ledningen bli varmt och mot slutet av uppvärmningsdelen blir det därför mindre värmeöverföring i den biten. Med ett högre flöde kommer temperaturen i det cirkulerande vattnet vara lägre mot slutet av uppvärmningsdelen och där fås då en högre värmeöverföring.
Detta förutsätter att ledningen har konstant temperatur och vid hyffsat normalt flöde är skillnaden inte så stor om vi antar att kaminen orkar värma ordentligt. Det som gör störst skillnad är att ledningen tar av det kallaste vattnet i botten på tunnan och att cirkulationspumpen går på rimliga varvtal så det inte blir luft i ledningen som minskar kontaktytan för vattnet mot ledningens yta


När det gälller igensatt filter så ökar ju friktionen i ledningen och mer energi behövs för att pumpa runt vattnet så pumpens driftsenergi hjälper också till att värma vattnet en gnutta
 
Klippte ihop en liten video om mina byggen.
Om ni vill se en uppföljning så kommentera gärna på youtube, och glöm inte prenumerera!
Badtunna av IBC tankar? Så här har jag gjort!
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Stockis89 Stockis89 skrev:
Klippte ihop en liten video om mina byggen.
Om ni vill se en uppföljning så kommentera gärna på youtube, och glöm inte prenumerera!
Badtunna av IBC tankar? Så här har jag gjort!
[media]
Prenumeration lagd :) Kul att se andras byggen!
 
  • Gilla
Stockis89
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Prenumeration lagd :) Kul att se andras byggen!
Då blir du inte besviken Lördag morgon :)
Tack för att du prenumererar !
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Nu finns del 2. Lite mer när den är i drift!

BADTUNNA AV IBC TANKAR DEL 2
 
  • Gilla
TVRS och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Stockis89 Stockis89 skrev:
Nu finns del 2. Lite mer när den är i drift!

BADTUNNA AV IBC TANKAR DEL 2
[media]
Ojj 5 timmar !? Jag värmer min på 2-3 max..

Men ditt lock var väldigt fint, hur har du byggt det ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ojj 5 timmar !? Jag värmer min på 2-3 max..

Men ditt lock var väldigt fint, hur har du byggt det ?
Sittställning Forlowt skrev:
Ojj 5 timmar !? Jag värmer min på 2-3 max..

Men ditt lock var väldigt fint, hur har du byggt det ?
locket ser du i del 1. Men är det en dubbeltunna du värmer på 3h ? Och kör du med element eller kopplarslinga?
 
Sittställning
Stockis89 Stockis89 skrev:
locket ser du i del 1. Men är det en dubbeltunna du värmer på 3h ? Och kör du med element eller kopplarslinga?
Ahh kör enkel tunna men jag tvivlar på att det skulle ta sådan tid. Kör du isolering i sidorna alls ?
Kanske för titta igenom videos igen.

Jag kör med kopparslingor, 2 ST i ett stående oljefat toppmatad.
 
Sittställning
Stockis89 Stockis89 skrev:
locket ser du i del 1. Men är det en dubbeltunna du värmer på 3h ? Och kör du med element eller kopplarslinga?

Stryk mitt gamla svar! Jag ser nu att du har isolerat tunnan.
Jag vet inte ifall det gör stor skillnad men jag använde stenull istället för cellplast.

Kaminen jag har nu ser ut som fan men i princip hade jag som du, en liggandes men kom på att toppmatad är så mycket skönare. Jag ställde då upp oljefatet och flyttade skorstenen till ovansidan. Lågorna vill sticka upp om man öppnar den när det är som mest fyr där i men å andra sidan öppnar man inte kaminen när den brinner som mest.

Har för längesen tagit tiden vid uppvärmning med samma koppar slingor med en lite annan setup då tog det 2 timmar något, start temp var nog någon högre än 3 grader runt 7-10.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Stryk mitt gamla svar! Jag ser nu att du har isolerat tunnan.
Jag vet inte ifall det gör stor skillnad men jag använde stenull istället för cellplast.

Kaminen jag har nu ser ut som fan men i princip hade jag som du, en liggandes men kom på att toppmatad är så mycket skönare. Jag ställde då upp oljefatet och flyttade skorstenen till ovansidan. Lågorna vill sticka upp om man öppnar den när det är som mest fyr där i men å andra sidan öppnar man inte kaminen när den brinner som mest.

Har för längesen tagit tiden vid uppvärmning med samma koppar slingor med en lite annan setup då tog det 2 timmar något, start temp var nog någon högre än 3 grader runt 7-10.

Men om du värmer din enkeltunna på 2-3h. Så känns det helt logiskt med 5h på en dubbeltunna tycker jag! Men jag bara älskar denna tråd och allas olika lösningar
 
Sittställning
Stockis89 Stockis89 skrev:
Men om du värmer din enkeltunna på 2-3h. Så känns det helt logiskt med 5h på en dubbeltunna tycker jag! Men jag bara älskar denna tråd och allas olika lösningar
Efter jobbet kl 16 eldar jag knappt någon timme så är den i vad temp igen, då badar jag typ varje dag.

Inte det finaste men det duger tills jag köper en fabrikstillverkad
 
  • Person eldar i en handgjord brännare för att värma vatten, med stenkakelplattor och rostig stålkamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stockis89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.