Sittställning Forlowt skrev:
Det spelar väldigt stor roll hur mycket värme som hinner lagras i vattnet innan det åker ut igen.
@useless har rätt. Ska man vara petig så är det väl aningens bättre med snabbare flöde då vattnet inte hinner bli särskilt varmt så förlusterna i slangen blir lägre. I praktiken spelar det nog nästan ingen roll.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det spelar väldigt stor roll hur mycket värme som hinner lagras i vattnet innan det åker ut igen.
Nej. Dubbelt så mycket vatten som bara värms hälften så mycket innehåller lika mycket energi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Är ni säkra för jag upplevde att det gick mycket fortare att värma efter när filtret börja bli igensatt för flödet minskade.

Typ en slags sweet spot mellan flöde och uppvärmning.

Bevisa gärna mig fel så ger jag mig


Låt säga att värme förlusten i tunnan är 1 grad per 15 min.
Vattnet måste ha tid i elden för att plocka upp värme annars så tappar man ungefär lika mycket som man värmer.
Men nu värmer den i princip så länge det är eld i kaminen, eller glöd.


Låt säga du har 1 liter i slingan, den måste hinna plocka upp energi annars tar det längre tid.


Jobbar lite har inte tid att utveckla mer haha hörs senare
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vattnet måste ha tid i elden för att plocka upp värme
Tänker du samma när det blåser?
Om vindhastigheten är för hög så hinner den inte kyla av huden:thinking:
 
Sittställning
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tänker du samma när det blåser?
Om vindhastigheten är för hög så hinner den inte kyla av huden:thinking:

Nä men jag tänker samma när det gäller golv värme.

Med ert påstående så spelar flöde mindre roll men det spelar super stor roll i alla möjliga uppvärmningssystem.



Jag hade en stor 4000l/h pump som jag hade till min kamin.
Jag elda och elda och elda men vattnet tog väldigt lång tid att bli varmt.
Bytade till en pump med sämre flöde och helt plötsligt tog det inte alls så lång tid.

Hur kommer det sig, någon som kan ha en idé ?

Jag körde trots allt med den stora pumpen i någon veckas tid innan jag bytade tillbaka igen, blev super besviken eftersom man lagt pengar på en stor pump som trots allt inte förbättra något.
Allt var samma utom just pumpen, samma slang osv.

Det för mig att tro att vattnets temp när det lämnar slingan spelar stor roll, för brasan är ju inte lika varm hela tiden.

Men jag köper att högre flöde mer energi som flyttas till ett ställe från ett annan men det förklarar ej hur min tunna blev varmare snabbare med lägre flöde :geek:

Så min slutsats är att beroende på vilket kamin, slang, bränsle osv så finns där nog ett optimalt flöde för varje unika setup... En slags sweet spot skulle jag vilja påstå.
 
Redigerat:
Sittställning Forlowt skrev:
Men jag köper att högre flöde mer energi som flyttas till ett ställe från ett annan men det förklarar ej hur min tunna blev varmare snabbare med lägre flöde :geek:
Det beror lite på vad man har för värmekälla. En vedkamin får kanske bättre verkningsgrad om man inte kyler den så mycket.
 
Sittställning
useless useless skrev:
Det beror lite på vad man har för värmekälla. En vedkamin får kanske bättre verkningsgrad om man inte kyler den så mycket.

Aa stämmer säkert annars har jag upplevt något helt unikt :rofl:

Verkningsgrad va ordet jag letade efter.
Men en el patron tappar väl sin effekt med för högt flöde också ..
Jaja det spåra lite här, förlåt.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Men en el patron tappar väl sin effekt med för högt flöde också ..
Nej, en elpatron ger alltid samma effekt.
 
Sittställning
useless useless skrev:
Nej, en elpatron ger alltid samma effekt.
Effekt och effektivitet ?
 
Ja. Rent akademiskt så varierar motståndet en liten aning med temperaturen, men det är så lite att det inte har någon betydelse.
All elektrisk energi man stoppar in blir värmeenergi oavsett vilken temperatur vattnet värms till.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Nä men jag tänker samma när det gäller golv värme.

Med ert påstående så spelar flöde mindre roll men det spelar super stor roll i alla möjliga uppvärmningssystem.



Jag hade en stor 4000l/h pump som jag hade till min kamin.
Jag elda och elda och elda men vattnet tog väldigt lång tid att bli varmt.
Bytade till en pump med sämre flöde och helt plötsligt tog det inte alls så lång tid.

Hur kommer det sig, någon som kan ha en idé ?

Jag körde trots allt med den stora pumpen i någon veckas tid innan jag bytade tillbaka igen, blev super besviken eftersom man lagt pengar på en stor pump som trots allt inte förbättra något.
Allt var samma utom just pumpen, samma slang osv.

Det för mig att tro att vattnets temp när det lämnar slingan spelar stor roll, för brasan är ju inte lika varm hela tiden.

Men jag köper att högre flöde mer energi som flyttas till ett ställe från ett annan men det förklarar ej hur min tunna blev varmare snabbare med lägre flöde :geek:

Så min slutsats är att beroende på vilket kamin, slang, bränsle osv så finns där nog ett optimalt flöde för varje unika setup... En slags sweet spot skulle jag vilja påstå.
Useless har naturligtvis rätt. Flödet saknar helt betydelse (inom rimliga gränser) i badtunnan. Visst får man varmare vatten fortare med låg flödeshastighet men det blir bara en mindre mängd varmt vatten som lägger sig på ytan. Vill du bada så blandar du om vattnet och då är det kallt igen.
Samma effekt som du kände i din kamin.
 
Sittställning
B Bjober skrev:
Useless har naturligtvis rätt. Flödet saknar helt betydelse (inom rimliga gränser) i badtunnan. Visst får man varmare vatten fortare med låg flödeshastighet men det blir bara en mindre mängd varmt vatten som lägger sig på ytan. Vill du bada så blandar du om vattnet och då är det kallt igen.
Samma effekt som du kände i din kamin.
useless useless skrev:
Ja. Rent akademiskt så varierar motståndet en liten aning med temperaturen, men det är så lite att det inte har någon betydelse.
All elektrisk energi man stoppar in blir värmeenergi oavsett vilken temperatur vattnet värms till.

Jag tar vatten från botten och skjuter tillbaka i tunnan en tredjedel under ytan.
Hela min setup var samma förutom just pumpbyte.
Ni båda är välkommna att studera fenomenet när vintern närmar sig.
Men konstigt som det låter blev hela tunnan varmare snabbare med längre flöde.

Jag vill inte ge mig förrän jag förstår vad som står bakom :crysmile:
Jag körde ändå dom olika pumpar ett tag med samma bränsle i princip ...


Edit: jag badade i tunnan så inte var det bara ytvatten. Jag värmde upp varje gång för att bada helt enkelt
 
Sittställning
I ett solfångare system spelar flöde roll, men enligt er så är flödet oväsentligt?

I detta fallet blir ju tunnan akkumulator.

Jag tror fortfarande att ni missat en viktig detalj i detta :geek:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Du kan köra 2 slingrar på 5 meter vardera parallellt.
Tänk på att det kan vara en god idé att ha en ställbar pump då bara.
Går det för snabbt blir det inte varmt, går det för sakta kan det koka.
Tänker du att man sätter en T-koppling utanför kaminen då?
 
Sittställning
T TVRS skrev:
Tänker du att man sätter en T-koppling utanför kaminen då?
Jag kör y, för flödet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.