J JWZ skrev:
Jag byggde med trivselhus (eller movehome för att vara exakt) 2019, inflyttade våren 2020. Kom in under pkk (produktionskostnadskalkylen) trots lite extra elarbeten och brandsäkra fönster/vägg på en bit av huset. Det var markarbetena som blev billigare än i pkk.

Sen är det ett antal hundratusen som går åt efter inflytt. För oss var det markarbete för gräsmatta och dike utfylld med matjord för häcken vilket gick på ~80 000 för en ganska liten tomt. Stenläggning har gått på närmre 200 000 inklusive material för runt 80-90 kvm samt en stödmur. Men då var det också lite mer avancerad stenläggning än bara betongplattor. Till det tillkommer också extra garderober och diverse inredning som kommer köpas under första åren.

Vi har sparat mycket genom att fixa själva också. Altan, gräsmatta, inköp och plantering av häck, målning av fasad, varmbonad friggebod är sådant man får lägga några hundratusen till på men som blir ofantligt mycket billligare om man gör det själv.


Ps. Om du har en miljon över så ska du naturligtvis spara så stor del som möjligt av den i aktier/fonder. Att bränna en miljon går bra mycket snabbare än att spara ihop en. Låt pengarna jobba för dig istället för att bränna dem!
Vi flyttade in i ett Trivselhus i våras och i stort hamnade vi också budgeterad siffra, men några procent över. Återställning gjorde vi själva och här hade vi chansen att anpassa de extra kostnaderna som uppstod i bygget.

MEN - off-topic - var uppmärksam på att det slarvas mer från Trivselhus än tidigare! Exempelvis färg slabbas lite här och där, repor i parkett, takplåtar monteras snett så regn skapar störande ljud, golv läggs snett så det går maskor i strumpor.
Saker går att lösa men när representanten från Trivselhus är passiv och man därefter behöver lägga extra energi på uppenbara saker, känns det sådär.
Det är vårt andra Trivselhus och vi upplevde inte allas samma besvär tidigare - eller så har vi haft tur tidigare eller otur denna gång.

Vi ska faktiskt bygga ett hus till, med start nästa vår, men med det vi lärt oss denna gång kommer vi välja annan leverantör.
 
När vi byggde med totalentreprenad var tomten betald vid start. Inte bara oförutsedda utgifter även om vi hade det också. Men det var även en hel del som vi ändrade och la till under resans gång som gjorde att vi drog över med drygt 25% kring själva bygget och fixande av tomt. Vi la till garage, behövde påla, ändrade i fasaden satte in mer fönster, 140 kvm altan, utebelysning mm. Drog iväg men vi fick det som vi ville ha det
 
S SN_V skrev:
vi har fått ett fast pris på markarbetet där entreprenören säger att det kommer diffa som mest med något lass med grus på sin höjd och aldrig över 100tkr. Så vi har tagit höjd för det.

Blir nog att vi siktar mot 10% efter att alla svar vi fått där det varit både högt (köpt loss byggfirman :rofl: till att knappt gått över alls) Lågt.
Fast så har det låtit för många. Det bör du ta med flera nypor salt, såvida du inte faktikst har ett gällande takpris för markarbetet. Där risken utöver 100 000 alltså ligger på entreprenören.

Just att markarbeten springer iväg med stora oväntade kostnader är mer regel än undantag, även när beställaren fått besked likt de du fått.

Det finns exempel där "något" lass med grus blivit 100 - 200 extra lass (2000 ton).
 
Claes Sörmland
S SN_V skrev:
vi har fått ett fast pris på markarbetet där entreprenören säger att det kommer diffa som mest med något lass med grus på sin höjd och aldrig över 100tkr. Så vi har tagit höjd för det.

Blir nog att vi siktar mot 10% efter att alla svar vi fått där det varit både högt (köpt loss byggfirman :rofl: till att knappt gått över alls) Lågt.
Läs avtalet noga. Vi har ett antal exempel på forumet om avtal med fast pris för en viss teknisk grundläggning med en liten klausul om "extra grus packat och klart för XXX kr" på sidan 5. Sedan när arbetet dragit igång så kan plötsligt den där grunden man har avtalat om inte tekniskt byggas p g a markförhållandena och då kickar klausulen på sid 5 in. Då drar priset iväg och är inte fast längre.
 
Redigerat:
S SN_V skrev:
Hallå alla!

vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?

Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
Hejsan!

Jag har nyligen byggt med Eksjöhus och hamnade lite över budget (5%.) Stora extraposten för oss var markarbetet, därefter tillval vi själva gjorde såsom stenbänkskiva, kakel osv.
Men har man koll på de två så är det bara småsummor här och där som container för byggarna (20 000) värdering av huset (2500) och några enstaka tusenlappar för utmätning av hus osv.

Ha också extra koll på kakel-arbetet, de tar hutlöst betalt för det. (500 kr extra/kvadrat bara för att lägga 60x60 i entrén jämfört med 30x60 osv).


C Christoffer L skrev:
att kunna bygga hus för 5miljoner och inte ha en buffert/alternativt sparande på 1miljon, låter märkligt/riskabelt., hur många procent av era totala årsinkomster har ni sparade idag? hur ser underhållsplanen ut nästkommande 10-20år?
Varför låter det märkligare att inte ha mycket pengar över när man bygger för 5 miljoner jämte en annan summa?
Du låter lite som grabben som repar en Lamborghini ”för dem har råd med omlackering.” Men vad vet du om det egentligen? Kanske han hade sparat halva livet för den. Luktar avundsjuka lång väg.
 
S SN_V skrev:
Det är Grand design som har skapat den här osäkerheten hos mig måste jag erkänna. Men våra utsvävningar med totalentreprenad kan knappast mäta sig med deras.:rofl: Men som du säger, man kan/ får anpassa scopet allt eftersom budgeten tillåter.
jag har också flera bekanta som byggt med totalentreprenad, och ingen av oss hamnade över 5% i budget. Som du kan läsa också så är den röda tråden när det går över att de inte bygger totalentreprenad, eller också att de ändrar sig mycket/bygger till/garage osv.
Och att använda Grand design som mått är som du själv verkar förstå, helt skevt, haha!

Var inte orolig. Mycket kan man skjuta på framtiden också såsom altan, garage osv om det kniper.
 
Viking_J Viking_J skrev:
jag har också flera bekanta som byggt med totalentreprenad, och ingen av oss hamnade över 5% i budget. Som du kan läsa också så är den röda tråden när det går över att de inte bygger totalentreprenad, eller också att de ändrar sig mycket/bygger till/garage osv.
Och att använda Grand design som mått är som du själv verkar förstå, helt skevt, haha!

Var inte orolig. Mycket kan man skjuta på framtiden också såsom altan, garage osv om det kniper.
Det låter betryggande! Som sagt, man kan ju också anpassa scopet allt eftersom.

Så kan jag fortsätta kolla Grand Design utan magont haha
 
Viking_J Viking_J skrev:
Hejsan!

Jag har nyligen byggt med Eksjöhus och hamnade lite över budget (5%.) Stora extraposten för oss var markarbetet, därefter tillval vi själva gjorde såsom stenbänkskiva, kakel osv.
Men har man koll på de två så är det bara småsummor här och där som container för byggarna (20 000) värdering av huset (2500) och några enstaka tusenlappar för utmätning av hus osv.

Ha också extra koll på kakel-arbetet, de tar hutlöst betalt för det. (500 kr extra/kvadrat bara för att lägga 60x60 i entrén jämfört med 30x60 osv).




Varför låter det märkligare att inte ha mycket pengar över när man bygger för 5 miljoner jämte en annan summa?
Du låter lite som grabben som repar en Lamborghini ”för dem har råd med omlackering.” Men vad vet du om det egentligen? Kanske han hade sparat halva livet för den. Luktar avundsjuka lång väg.
Jag tyckte det var en liten buffert, men sen skrev TS att det fanns sparande att tillgå. :) nä jag är inte avundsjuk.
 
Men ditt bil exempel är ganska bra, tyvärr köper folk exklusiva bilar som de inte har råd att underhålla. (vilket är lätt synligt med dagens verktyg)
 
S SN_V skrev:
Det låter betryggande! Som sagt, man kan ju också anpassa scopet allt eftersom.

Så kan jag fortsätta kolla Grand Design utan magont haha
Jag läste mycket på BH innan vi byggde, och man blir ju hjärntvättad. Läste tex om att ”man måste ju vädertäta hela bygget om det skulle regna när man kommer med kranen och installerar alla väggar”, och detta visade sig kosta 250 000.

Då resonerar personer, som aldrig har byggt hus, att ”ska man lägga 5 000 000 så kan man lägga 250 000” till osv.
Också tyckte de man var dum i huvudet för att jag inte ville lägga 250 000 på något som ska fungera ändå, och mycket riktigt restes mitt hus i 2 dagars regn-oväder, och det var inga problem.

Så bland den största lärdomen jag har - lyssna inte på folk utan erfarenhet på nätet.
Ingen har lika lätt att spendera dina pengar som någon annan.
Nämnde för mina andra kompisar som byggt det här med 20+% i budget ”just in case”, och vi kunde alla konstatera att vi hade då fått byggt betydligt mindre hus/sämre mark än vad vi har nu, och det är det inte värt.

men å andra sidan, är man som senaste snubben i Grand Design som inte kan hålla inne minsta impuls, då behöver man allt
 
  • Gilla
StockholmsMagnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.