Om ni redan gjort alla val betr. kök, golv, badrum, el, braskamin etc. och detta är med i fastpriset så ska det inte behövas så mkt buffert för själva huset, vi klarade oss på 2-3% härom året. Däremot mark/trädgård kan bli hur dyrt som helst…
 
  • Gilla
SN_V
  • Laddar…
S SN_V skrev:
Det är inte det jag säger, att jag inte har pengarna - det har jag. Det jag säger att det är tråkigt att sitta på den summan pengar, när man ser till vad man skulle kunna göra för dem.

Därför frågar jag efter hur mycket andra nybyggare har haft i buffert och vad för oförutsedda kostnader folk har stött på med totalentreprenad.
Tror inte du ska lyssna på Bopåzoo Jag har sålt en hel del hus på total och general och även köpt själv. Även om det då varit som juridisk person. Inget ska bli dyrare om vi bortser från sådant som man eventuellt väljer att betala på löpande räkning, som spräng och mark. Och sen kan det finnas en indexklausul som om vi bortser från coronatider inte på verkar nämnvärt. Det som påverkar är om beställaren gör egna val efter tecknat kontrakt. Så kallade ÄTA-arbeten. Vill man ha koll på allt, så se till att få med allt ni vill ha i kontraktet. Låt det hellre dröja en månad till. Klassiska delar som kan dra i väg är; kakel/klinker, spottar, golv, kök, så kallade smarta lösningar/el/lågvolt. Och givetvis mark mm. Men! Det är era val och tillägg. Entreprenören har även rätt till tidsförlängning vid tillval. Så försök få så mycket med som möjligt i kontraktet. Ps har varit off ett par år nu, så jag har ingen koll på hur det kraftiga prisskillnaderna på material efter covid påverkar det hela. Men i normalfall. Inga tillval inga extrakostnader. Förutom ovan nämnda. Ps igen, såg inte att så många svarat reda
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

vi bor sedan ett år i nybyggt hus som vi körde med totalentreprenad. Skulle säga att de oförutsedda ”måste” kostnaderna var försumbara. Däremot så gör man ju val längs hela byggresan kopplat till el, kök o.s.v och där har det plussats på men då medvetet. Vi hade egentligen tre budgetar - en ”beställningsbudget”, en bygg och tillvalsprocessbudget som var ungerfär 10% av totalkostnaden och sen en efter-att-vi-flyttat-in-budget. Den sista är väl den där vi hade kunnat ta i mer för beroende på ambitioner gällande både finish och tid så kan den posten bli hur stor som helst och man vill ju gärna att allt ska bara klart, helst igår.
 
  • Gilla
SN_V
  • Laddar…
J
Gick över med typ 10% på totalent. Mest ÄTA vi kom på under byggets gång. I efterhand kommer man på mycket man skulle gjort direkt dock. Tips är att installera AC under byggtiden och fixa med med el till detta osv. När man bygger finns hela andra möjligheter till dolda montage osv med innedelar som är inbyggda i tak/väggar och dränering till dessa :)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
C-MF C-MF skrev:
Tror inte du ska lyssna på Bopåzoo Jag har sålt en hel del hus på total och general och även köpt själv. Även om det då varit som juridisk person. Inget ska bli dyrare om vi bortser från sådant som man eventuellt väljer att betala på löpande räkning, som spräng och mark. Och sen kan det finnas en indexklausul som om vi bortser från coronatider inte på verkar nämnvärt. Det som påverkar är om beställaren gör egna val efter tecknat kontrakt. Så kallade ÄTA-arbeten. Vill man ha koll på allt, så se till att få med allt ni vill ha i kontraktet. Låt det hellre dröja en månad till. Klassiska delar som kan dra i väg är; kakel/klinker, spottar, golv, kök, så kallade smarta lösningar/el/lågvolt. Och givetvis mark mm. Men! Det är era val och tillägg. Entreprenören har även rätt till tidsförlängning vid tillval. Så försök få så mycket med som möjligt i kontraktet. Ps har varit off ett par år nu, så jag har ingen koll på hur det kraftiga prisskillnaderna på material efter covid påverkar det hela. Men i normalfall. Inga tillval inga extrakostnader. Förutom ovan nämnda. Ps igen, såg inte att så många svarat reda
"Tror inte du ska lyssna på bopåzoo" som jag hänvisade till så har jag ALDRIG byggt hus och vet därför inte. 20% är nått jag läst här inne på byggahus (y)
 
  • Gilla
SN_V
  • Laddar…
J Joelbitar13 skrev:
Byggde med trivselhus och laddande på över budget på 92kkr, var el arbetet och målning/ tapeter som drog iväg.
Skulle säga så länge men håller ner sina egna önskemål/ förändringar så bör man inte gå över budget alls. När man bygger på totalentreprenad. Räkna dock 1 och 2 gånger på finplanering av tomten för det kan vara rejält mycket dyrare än vad man tror!
Lycka till med bygget och en rolig spännande resa!
Tack för svar och för lyckönskningarna! Känns skönt att höra från någon som också byggt med Trivselhus.
 
H Husgubbe skrev:
Låter överdrivet med 1 miljon/20% i buffert om man räknat hyfsat rätt och har ett fast pris. Byggde själv nytt för 5 år sen försöket räkna på allt och det blev 5 miljoner och det var väl ca 5 % över budget, men det berodde mest på att man la på lite saker under resans gång och missade 100 000 på hur mycket vi behövde spränga. Markarbetet är nog största risken, men har ni fast pris på det så minskar risken. Tror ni mest kommer sakna pengar för att tex färdigställa trädgård osv, men sånt kan vänta i värsta fall. Vet inte vad ni kommer ifrån, men vi kom ifrån gammalt hus och det är mycket billigare att bo i ett nytt hus. Klart ni skall ha buffert men många säger utgå ifrån vad ni tror och lägg på 10% så är ni hemma med råge och kan sova gott. Räkna med lite höjda räntor. Men har ni totalentreprenad så skulle jag inte tänka mer än max 500 000 som ni sen har till trädgård när ni är färdiga för då blir boendekostnaden låg. .
vi har fått ett fast pris på markarbetet där entreprenören säger att det kommer diffa som mest med något lass med grus på sin höjd och aldrig över 100tkr. Så vi har tagit höjd för det.

Blir nog att vi siktar mot 10% efter att alla svar vi fått där det varit både högt (köpt loss byggfirman :rofl: till att knappt gått över alls) Lågt.
 
M Mellanbarn skrev:
Det handlar ju inte om att sitta med 1 miljon på bankkontot, snarare att ha lite låneutrymme kvar.
Vi lånade så bufferten vid inflytt var ca 100 000. Det förbrukades på markiser och en massa småplock under första året.
Det är nog olika hur man vill göra. Vi maxar hellre låneutrymmet och har kvar en god buffert, även efter att huset är klart.
 
G gullegrizen skrev:
Om ni redan gjort alla val betr. kök, golv, badrum, el, braskamin etc. och detta är med i fastpriset så ska det inte behövas så mkt buffert för själva huset, vi klarade oss på 2-3% härom året. Däremot mark/trädgård kan bli hur dyrt som helst…
Bävar inför trädgården!
 
C-MF C-MF skrev:
Tror inte du ska lyssna på Bopåzoo Jag har sålt en hel del hus på total och general och även köpt själv. Även om det då varit som juridisk person. Inget ska bli dyrare om vi bortser från sådant som man eventuellt väljer att betala på löpande räkning, som spräng och mark. Och sen kan det finnas en indexklausul som om vi bortser från coronatider inte på verkar nämnvärt. Det som påverkar är om beställaren gör egna val efter tecknat kontrakt. Så kallade ÄTA-arbeten. Vill man ha koll på allt, så se till att få med allt ni vill ha i kontraktet. Låt det hellre dröja en månad till. Klassiska delar som kan dra i väg är; kakel/klinker, spottar, golv, kök, så kallade smarta lösningar/el/lågvolt. Och givetvis mark mm. Men! Det är era val och tillägg. Entreprenören har även rätt till tidsförlängning vid tillval. Så försök få så mycket med som möjligt i kontraktet. Ps har varit off ett par år nu, så jag har ingen koll på hur det kraftiga prisskillnaderna på material efter covid påverkar det hela. Men i normalfall. Inga tillval inga extrakostnader. Förutom ovan nämnda. Ps igen, såg inte att så många svarat reda
tack för svar! Ju fler aspekter på frågan desto bättre
 
Vi byggde nytt med Dast. Började på ritbordet med 4,2 och slutade på 4,8... innan byggstarten. Utöver det hade vi avsatt drygt 500k till att färdigställa tomt, pool mm och knappt 300k för andra kostnader som vi visste skulle komma.

Vi hade några ÄTor och fyra feta elräkningar på 9k var (tur vi inte byggde i år) och en höjning av tomten på 110k men det var allt. Faktum är att det var Dast som var väldigt noga att få med allt så det inte blev diskussioner i slutet.

Planera ordentligt innan så ni får med allt och se om det rymms inom er buget. Det ska inte tillkomma mycket om det är ordentligt gjort från början. Jag tror inte banken kommer bevilja lån om det inte finns utrymme för att låna mer pengar om det skulle behövas.
 
Jag skulle rekommendera mellan 10-15%.
Beroende på hur väl skrivet totalentreprenaden är, med minimala risker för olika tolkningar av innehållet så borde det ju inte behövas någon buffert alls. Men det är nog mera en önskedröm än verklighet.
Men en mindre buffert är bra, för även om det är en TE, så kan man räkna med att det kommer till lite ändringar under resans gång. Både ni, som beställare, och entreprenaden, kan komma på saker man inte hunnit tänka på eller hitta ”smartare” lösningar. Vad du behöver tänka på då, är att ALLTID ta en offert på alla ändringar/tillägg och ha det skriftligt, likaså skriftligt på din beställning på ändringen. Då har du full koll på kostnaderna och du undviker överraskningar vid fakturering. Allt som inte är dokumenterat kan inte entreprenören ta extra betalt för. Observera att detta gäller även eventuella avdrag, t ex om man kommer på att vissa saker inte behöver utföras, då skall även priset reduceras.

S SN_V skrev:
Hallå alla!

vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?

Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
S SN_V skrev:
Hallå alla!

vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?

Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
 
M Mellanbarn skrev:
Det handlar ju inte om att sitta med 1 miljon på bankkontot,
Det är väl precis det som det handlar om. Om de sedan är på ett bankkonto eller investerade på något annat sätt vet vi väl inte men det spelar väl mindre roll.

S SN_V skrev:
Det är inte det jag säger, att jag inte har pengarna - det har jag. Det jag säger att det är tråkigt att sitta på den summan pengar,
 
Det är skönt att kunna plocka fram pengarna om det behövs, men rent praktiskt bör ni vid totalentreprenad inte behöva mer än kanske 5% buffert. Läs avtalet och fundera på vad som kan tänkas kosta mer. Indexuppräkningar, valutor, bränsletillägg, klausuler om force majeure vid strejk, brand, väder etc. Där får man en bra uppfattning om vad som KAN bli dyrare.

Sedan vet jag inte hur noga ni varit vid budgeteringen. För en del kommer pantbrev som en överraskning, andra hade ingen aning om att gatan vid huset måste asfalteras och att det var en vägförening. Anslutning till el och V/A brukar kunna underskattas, och var man skall göra av regnvatten kan kosta en del att lösa. Ar det en tomt som styckas av vill lantmäteriet ha rätt så bra betalt.
 
Jag byggde med trivselhus (eller movehome för att vara exakt) 2019, inflyttade våren 2020. Kom in under pkk (produktionskostnadskalkylen) trots lite extra elarbeten och brandsäkra fönster/vägg på en bit av huset. Det var markarbetena som blev billigare än i pkk.

Sen är det ett antal hundratusen som går åt efter inflytt. För oss var det markarbete för gräsmatta och dike utfylld med matjord för häcken vilket gick på ~80 000 för en ganska liten tomt. Stenläggning har gått på närmre 200 000 inklusive material för runt 80-90 kvm samt en stödmur. Men då var det också lite mer avancerad stenläggning än bara betongplattor. Till det tillkommer också extra garderober och diverse inredning som kommer köpas under första åren.

Vi har sparat mycket genom att fixa själva också. Altan, gräsmatta, inköp och plantering av häck, målning av fasad, varmbonad friggebod är sådant man får lägga några hundratusen till på men som blir ofantligt mycket billligare om man gör det själv.


Ps. Om du har en miljon över så ska du naturligtvis spara så stor del som möjligt av den i aktier/fonder. Att bränna en miljon går bra mycket snabbare än att spara ihop en. Låt pengarna jobba för dig istället för att bränna dem!
 
  • Gilla
StockholmsMagnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.