fgo skrev:
Var kan man köpa en fjäder med diameter 5-7cm och längd runt 10cm, den skall tryckas ihop och fjädra tillbaka?
Menar du 5-7 cm eller 5-7 mm?

Clas Ohlson säljer satser med blandade fjädrar vet jag. Jag har dock ingen koll på utbudet i satsen.
 
fgo skrev:
Var kan man köpa en fjäder med diameter 5-7cm och längd runt 10cm, den skall tryckas ihop och fjädra tillbaka?
När jag jobbade som maskinbyggare så köpte jag in fjädrar till olika projekt, och det är väldigt många parametrar du måste känna till för att ersätta en fjäder.

Tråddiameter, ytterdiameter, och längd är dom viktigaste, och såklart ifall det är en tryck eller dragfjäder.

Sedan beroende på stigning och material så kan styrkan på fjädern variera flera 10-tals gånger, så för att vara säker på att få en fjäder som fungerar så skulle jag kontakta någon som säljer reservdelar till ditt släp, dom kan fixa fram en fjäder som passar direkt.
 
MathiasS skrev:
...näe inte "även om wiren brister". Den SKA gå av
Det är därför dom har små "nyckelringar"
4020131.jpg
027113-jpg.jpg
 
Nyfniken skrev:
Menar du 5-7 cm eller 5-7 mm?

Clas Ohlson säljer satser med blandade fjädrar vet jag. Jag har dock ingen koll på utbudet i satsen.
Det finns fjädrar orginal till alla påskutsbromsade släp
en del husvagnar har ingen egentlig spärr på bromsen ,utan där är det endast den grova fjädern som ligger i en hylsa som håller bromsen åtdragen

Begripligt ?
 
Och i USA tänker man som sagt tvärt om. Kedjorna måste klara släp och last.
 
  • crisscross_chains.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är inte säkerhetswiren tänkt att hålla släpet på plats för obromsade släp?
 
mycke_nu skrev:
Och i USA tänker man som sagt tvärt om. Kedjorna måste klara släp och last.
Finns det några viktrestriktioner där? US är ju lite mer normalt när det kommer till släpvagnsnyttjande när man ställer det emot hur det ser ut i speciellt Sverige där "alla" kör runt med små släpvagnar.
 
Nimajneb skrev:
Men är inte säkerhetswiren tänkt att hålla släpet på plats för obromsade släp?
Får man ens ha katastrofwire på ett obromsat släp?
Det känns inte så lyckat att försöka dra runt med ett släp som har dragstången hängandes ner i asfalten, och hur ska du kunna stanna bilen utan att köra sönder hela bakdelen på bilen?
 
Bra sammanfattning i Daniels länk.
 
ett tillägg till tidigare i tråden, anledningen till att du har handbroms på bilen är att OM nån har klippt dina bromsledningar och du kommit upp i höga hastigheter innan du märker det, så ska du kunna få ner hastigheten till noll med hjälp av handbromsen.

sen kommer säkert någon säga: "hur gör jag som har elektrisk handboll/parkeringsbroms."

svar: samma. dessa bromsar är kopplade till bilens SAMTLIGA hjul, och använder sig av abs-sensorerna för att stanna bilen på ett effektivt sätt.

jag kan bara rekommendera er som har elektrisk handbroms, ut å testa, se vad som händer när ni använder den som katastrofbroms. det kan vara nyttigt!

tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.

självtest:
koppla handsken på bilen, sätt foten på wiren, tryck ner, då BÖR handbromsspaken resa sig. (akta så inte mjukringen ger med sig bara)

skickat från fickan
 
Göran.W
Daniel78 skrev:
Får man ens ha katastrofwire på ett obromsat släp?
Det känns inte så lyckat att försöka dra runt med ett släp som har dragstången hängandes ner i asfalten, och hur ska du kunna stanna bilen utan att köra sönder hela bakdelen på bilen?
Det är väl bättre man kör itu hela bakdelen än att det riskerar braka in i mötande trafik.
 
crilleolsen skrev:
ett tillägg till tidigare i tråden, anledningen till att du har handbroms på bilen är att OM nån har klippt dina bromsledningar och du kommit upp i höga hastigheter innan du märker det, så ska du kunna få ner hastigheten till noll med hjälp av handbromsen.



skickat från fickan
Tänk, jag har alltid trott att parkeringsbromsen är till för att bromsa bilen när den är parkerad. Huvudsakligen.
 
Daniel78 skrev:
Får man ens ha katastrofwire på ett obromsat släp?
Det känns inte så lyckat att försöka dra runt med ett släp som har dragstången hängandes ner i asfalten, och hur ska du kunna stanna bilen utan att köra sönder hela bakdelen på bilen?
Får... Det sitter ju standardmonterat iaf på mitt släp.... :)

Sedan så är det ju inte kopplat till någon broms utan skulle handske o kula skilja på sig så har ja faktiskt ingen aning vad som skulle hända... Antingen går den av eller så hänger släpet o dinglar enligt din beskrivning,
 
Inte skulle jag vilja ha en släpvagn hängande efter bilen i en kätting som inte går av om något händer när man ligger i 80km/h. Men jag har hört flera spekulera i detta med att "vajern inte håller utan går av" så det finns nog ett ganska brett missförstånd om dess syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.