47 900 läst · 124 svar
48k läst
124 svar
bromsat släp + handbroms = besiktning?
Jodu. Jag har testat. Det enda som händer är att bilen protesterar och vägrar lägga i handbromsen om inte bilen står helt stilla.crilleolsen skrev:sen kommer säkert någon säga: "hur gör jag som har elektrisk handboll/parkeringsbroms."
svar: samma. dessa bromsar är kopplade till bilens SAMTLIGA hjul, och använder sig av abs-sensorerna för att stanna bilen på ett effektivt sätt.
jag kan bara rekommendera er som har elektrisk handbroms, ut å testa, se vad som händer när ni använder den som katastrofbroms. det kan vara nyttigt!
Dessutom så tar i alla fall min (elektriska) handbroms bara på bakhjulen.
Toyota Avensis.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag har tappat eh husvagn och då höll Wiren men jag fick stopp på allt utan att skada bak ändan men det tog nog 150 meter eller så.
Hur tappar man nu en husvagn jo man tror att kompisen kollat så den sitter ordentligt.
Gör inte om det misstaget för det var läskigt.
Hur tappar man nu en husvagn jo man tror att kompisen kollat så den sitter ordentligt.
Gör inte om det misstaget för det var läskigt.
Det är så lösningen är på mitt släp. Dock har fjädern och brickan rostat bort, så då blir det nog att inhandla ett nytt fjädermagasin.Elkludde skrev:
Så jag får igenom den genom besiktningen.
Eller köra ombesiktigat ;-)
Vad jag vet så är det endast dragbilens kapacitet som begränsar släpets vikt. Där jag bodde senast (Virginia) får man köra fordon upp till ca 13 ton på ett vanligt körkort. Sedan måste man ha ett yrkesskörkort (Commercial Drivers License).Nimajneb skrev:
Man behöver inte heller besiktiga dragkrokar, vare sig vid montering eller senare.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det finns undantag från besiktnings kravet av drag krok.
När jag körde bärgare för 5 år sen var det tillåtet att på C-kort dra ett tungt släp om INTE drag öglan var besiktigat och godkänd.
Var den besiktigad var de CE-kort som gällde.
Det var även helt ok att på C-kort bärga lastbil+släp så man var runt 35 meter lång.
Nu var detta för några år sen så saker kan ändats sen dess.
Dom ska väl snart ändra så man får ha en total vikt på på B-kort var väl 4 ton något.
Känns lite som det kvitttar för man måste ha en väldigt tung bil för att komma upp i dom vikterna om inte släpet ska väga med än tjänste vikten på bilen.
När jag körde bärgare för 5 år sen var det tillåtet att på C-kort dra ett tungt släp om INTE drag öglan var besiktigat och godkänd.
Var den besiktigad var de CE-kort som gällde.
Det var även helt ok att på C-kort bärga lastbil+släp så man var runt 35 meter lång.
Nu var detta för några år sen så saker kan ändats sen dess.
Dom ska väl snart ändra så man får ha en total vikt på på B-kort var väl 4 ton något.
Känns lite som det kvitttar för man måste ha en väldigt tung bil för att komma upp i dom vikterna om inte släpet ska väga med än tjänste vikten på bilen.
Så här blev de nya reglerna:Göran.W skrev:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
Om någon klippt dina bromsledningar så lär du upptäcka det när du startar bilen och varningslampan lyser, och skulle ena systemet paja under färd så fungerar troligtvis det andra.crilleolsen skrev:
Jag tror inte riktigt på anledningen att handbromsen ska fungera på besiktningen är att den ska fungera ifall färdbromsen slutar fungera, men kan någon hitta någonstans det står skrivet så posta gärna en länk.
Ifall en sådan parkeringsbroms bromsar alla 4 hjulen så låter det som den använder hydrauliken för att bromsa, och då kommer den ändå inte fungera ifall någon "klippt dina bromsledningar"crilleolsen skrev:
Eller du menar att dom systemen har vajrar till alla 4 bromsoken? (jag har aldrig skruvat på en bil med elektrisk parkeringsbroms, så jag vet inte hur dom fungerar.)
Det är inte alla släp som har gasdämpare, många har mekanisk låsning med klackar.crilleolsen skrev:
Är du säker på att det sitter sedan fabrik?, det kanske är importören som monterar på i tron om att det måste finnas?Nimajneb skrev:
Det är inte ovanligt att importörer (av både fordon, elektronik, maskiner etc) har dålig koll på hur lagar, regler och standarder ska läsas.
Eftersom de nya reglerna säger att den sammanlagda totalvikten år vara högst 3 500 kg med B-kort och 4 250 kg med utökad B-behörighet blir det problem att utnyttja hela dragkapaciteten på ganska många bilar, främst SUVar.MathiasS skrev:
XC90 har tex en totalvikt på 2750 kg och blir det bara 1500 kg kvar till släpet vilket man inte kommer så långt med när det gäller husvagnar eller hästtransporter.
Jag misstänker att det nya kortet för tunga släp upp till 12 ton (C1E) kommer att kosta skjortan för dem som inte redan har BE. Någon som vet?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag tycker det är helt tokigt att man ska få dra tyngre släp en tjänste vikten med B behörighet för redan i dag finns det för många på vägarna som definitivt inte ska köra med släp och nu ska dom få dra ännu tyngre
För er som inte tror på mitt påstående rekomenderar jag er att köra till en återvinnings station med sol stol och kaffe nu när folk börjar påta i trädgården.
Dom som har koll på var släpet är och dessutom klarar backa med det när det är trångt är inte så värst många.
För er som inte tror på mitt påstående rekomenderar jag er att köra till en återvinnings station med sol stol och kaffe nu när folk börjar påta i trädgården.
Dom som har koll på var släpet är och dessutom klarar backa med det när det är trångt är inte så värst många.
Daniel78.. katastrofvajern sitter orginalmonterad på obromsade släp också.. det är meningen att den ska fånga upp kärran om den hoppar av dragkroken så den inte sticker ut i trafiken och orsakar skador
Jag tror nog det generella problemet kommer bli vanliga bromsade släpvagnar på mackarna.
Dom flesta som hyr har nog bara Bkort och har man en familjekombi så blir det inte mycket till släp man kan hänga på.
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?
Dom flesta som hyr har nog bara Bkort och har man en familjekombi så blir det inte mycket till släp man kan hänga på.
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?
Jag tycker det är lite intressant med vad man får dra och lasta iaf med min cheva, på B-kort får jag ju bara dra en 750kg kärra.
Men jag får lasta 1160kg i bilen.
Att ha den vikten bak i bilen är ju avsevärt mycket värre än att ha en kärra med samma vikt bakom i mitt tycke.
Men jag får lasta 1160kg i bilen.
Att ha den vikten bak i bilen är ju avsevärt mycket värre än att ha en kärra med samma vikt bakom i mitt tycke.
hyrsläp ligger nog på max 750kg en orsak dom är skattefriaNimajneb skrev:Jag tror nog det generella problemet kommer bli vanliga bromsade släpvagnar på mackarna.
Dom flesta som hyr har nog bara Bkort och har man en familjekombi så blir det inte mycket till släp man kan hänga på.
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?