Daniel78 skrev:
Fick svar på detta:
Detta är sant. Äldre vagnars torsionsfjädring har en större egendämpning. Detta pga en oftast rejälare konstruktion, innan 1998 skulle samtliga vagnar vara nationellt godkända. Detta innebar en högre provningsgräns vad gäller maxlast, denna gräns sänktes när vi fick helfordonsgodkännandet. Därför är det ok att ta bort stötdämparna. Om dessa är rostiga så riskerar de ju att trilla av, inte så bra.
Fick följande uppföljning också:
Ett litet förtydligande bara. Anledning till att fjädringen fastnar på äldre torsionsaxlar är att ytterröret rostar inuti och då pressas gummielementen ihop och då får man en sämre rörelse. Om man då försöker att pressa ihop fjädringen riskerar man att antingen ytterröret spricker eller att länkarmarna brister. Rätt reparationsmetod när fjädringen börjar kärva är att pressa isär axeln, rensa eller byta ytterröret samt byta gummielementen. Länkarmarna klarar sig nästan alltid om man gör detta i tid. Det finns nog på bilprovningens hemsida vanliga frågor.
 
Nimajneb skrev:
Det verkar ju iaf inte så vanligt att folk tappar sina släp. Men här är iaf ett exempel.
[länk]
Så kan det gå om man inte ser till att kulhandsken går ner o låser om kulan

Och om katastrofbromsen inte funkar eller någon hittat på att ta bort den,för att slippa utgiften att åtgärda ett trafikfarligt fel
 
Redigerat:
Elkludde skrev:
Så kan det gå om man inte ser till att kulhandsken går ner o låser om kulan

Och om katastrofbromsen inte funkar eller någon hittat på att ta bort den,för att slippa utgiften att åtgärda ett trafikfarligt fel
Nu går det ju inte att säga något exakt varför den olyckan skedde som den gjorde. Det ser ut som det är ett bromsat släp med några år på nacken.

Om man nu verkligen ville jobba med säkerheten med släpvagnar så borde bilen kunna läsa av kultrycket för där är det många som slarvar med inte allt för sällan katastrofala följder.
 
Ibland är det bra med rejält kultryck, svågern lyckades transportera sin grävmaskin på några ton utan missöde med handsken liggandes löst på kulan.. :eek:
 
Snailman
Såg en släpkärra liggandes i ett djupt dike vid vägen häromveckan, så det händer nog då och då att de inte fäster kärran ordentligt...
 
mycke_nu skrev:
Ibland är det bra med rejält kultryck, svågern lyckades transportera sin grävmaskin på några ton utan missöde med handsken liggandes löst på kulan.. :eek:
Han måste ha kört försiktigt, har själv gjort den tabben med en tom kärra. Det kostade ett nytt stödhjul och kofångare :surprised:
 
joflopp skrev:
Fast katastrofvajern har ju två uppgifter varav den ena är att aktivera handbromsen. Som jag tolkar det fungerar bara en av katastrofvajerns två funktioner?
Två funktioner? Vad är den andra?
 
Den har bara en funktion.
 
Det är fler som tappat kärran körde flera mil med handsken ovanpå kulan ,när det blev lite last gungade kärran
och kärran släppte men katastrofbromsen funkade där stod kärran med näsan i asfalten på rätt sida på vägen
Och bilen 10 tal meter längre fram Av skadan blir man vis
 
Elkludde skrev:
Så kan det gå om man inte ser till att kulhandsken går ner o låser om kulan
Tyvärr verkar det inte helt lätt att kontrollera. Kulor (eller handskar) har lite olika toleranser. En del släp fäster aldrig riktigt ordentligt och en del släp fastnar.
 
Göran.W
Katastof viren ska ansätta bromsarna och samtidigt dra åt handbromsen som då ska hålla kvar bromsverkan även om katastof wiren brister vilket den ofta gör om man kör lastat.
Så den har i princip 2 funktioner.
Funkar inte handbromsen är det välkommen tillbaka till bilprovningen för katastof bromsen funkar inte på avsett sätt.
 
...näe inte "även om wiren brister". Den SKA gå av. Om släpet hoppar av kulan vill man absolut inte ha det dinglandes bakom bilen - då är man nästan garanterad en fribiljett till skogs. Ansätta bromsarna görs via en liten hävarm i påskjutsanordningen och det är således den enda funktionen katastrofen har. Nu är det väl iofs rätt vanligt att handbroms och hävarm är samma sak eller iallafall verkar samtidigt så visst kan man säga att det händer en sak till, men den grundläggande funktionen är ju enkom att aktivera bromsarna. Ok, nog med ordklyveri.

Lite mer matnyttigt är kanske Valeryds info om bromsjustering (notera spännbandet)

http://www.valeryd.se/fragor/fragor1.asp
 
Jag har fått svar från Bilprovningen, så nu kan vi sluta gissa :)

Svaret nedan:
Ja, man gör ett bromstest på parkeringsbromsen. Om den inte fungerar måste du komma tillbaka på en efterkontroll.

Så handbromsen måste således fungera.
Var kan man köpa en fjäder med diameter 5-7cm och längd runt 10cm, den skall tryckas ihop och fjädra tillbaka?
 
Göran.W
MathiasS skrev:
...näe inte "även om wiren brister". Den SKA gå av. Om släpet hoppar av kulan vill man absolut inte ha det dinglandes bakom bilen - då är man nästan garanterad en fribiljett till skogs. Ansätta bromsarna görs via en liten hävarm i påskjutsanordningen och det är således den enda funktionen katastrofen har. Nu är det väl iofs rätt vanligt att handbroms och hävarm är samma sak eller iallafall verkar samtidigt så visst kan man säga att det händer en sak till, men den grundläggande funktionen är ju enkom att aktivera bromsarna. Ok, nog med ordklyveri.

Lite mer matnyttigt är kanske Valeryds info om bromsjustering (notera spännbandet)

[länk]
Den där hävarmen är väl alltid kopplad till handbromsen för att bromsarna inte ska släppa så fort wiren går av.

När hand bromsen dras åt stannar den åtdragen iom där är låshack.
 
Jag tror nog att MathiasS är inne på rätt spår.
Det finns bara en funktion och det är att låsa katastrofbromsen.
Då har någon smart konstruktör kommit på att man kan utöka användningsområde för denna säkerhetsfunktioner genom att koppla på en hävarm och kalla det handbroms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.