Efterfordon ska om jag förstått rätt sakna fjädring, mao en obesiktigad fjädrad båtvagn med bortplockad skylt som ersatts av en LGF är nog ändå bara en båtvagn utan regskylt med körförbud.....
 
A
Daniel78 skrev:
Någon typ av anmälan/avregistrering måste du dock göra, annars kommer ju släpet bli belagt med körförbud p.g.a. utebliven besiktning.

Så kan det mycket väl vara, jag tror man måste sätta eventuell fjädring ur funktion också.
 
joflopp skrev:
Fast katastrofvajern har ju två uppgifter varav den ena är att aktivera handbromsen. Som jag tolkar det fungerar bara en av katastrofvajerns två funktioner?
Vad skulle den andra funktionen vara? Inte håller den klena vajern kvar släpet vid bilen när handsken släpper om det är det du menar. Till det krävs kätting, helst dubbla sådana som är regeln i USA.
 
Fick precis detta svar från min bekanta som jobbat över 10 år bilprovningen:

P-bromsen måste funka. Den ska klara ca 30% av släpens totalvikt. Vanligt fel är förutom utebliven bromsverkan också fel i spaken när spärren givit upp. Då blir det en tvåa. Värt att veta är: om man får körförbud för att bromsarna inte tar alls får man faktiskt köra släpet till verkstaden med en högsta hastighet av 30 km/h. Hoppas att detta var till hjälp.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Vad skulle den andra funktionen vara? Inte håller den klena vajern kvar släpet vid bilen när handsken släpper om det är det du menar. Till det krävs kätting, helst dubbla sådana som är regeln i USA.
Den andra lär väl vara att bibehålla bromsverkan efter att vajern har gått av.
 
it-snubben skrev:
Den andra lär väl vara att bibehålla bromsverkan efter att vajern har gått av.
Det är väl spärrens uppgift? ;)
 
Daniel78 skrev:
Fick precis detta svar från min bekanta som jobbat över 10 år bilprovningen:

P-bromsen måste funka. Den ska klara ca 30% av släpens totalvikt. Vanligt fel är förutom utebliven bromsverkan också fel i spaken när spärren givit upp. Då blir det en tvåa. Värt att veta är: om man får körförbud för att bromsarna inte tar alls får man faktiskt köra släpet till verkstaden med en högsta hastighet av 30 km/h. Hoppas att detta var till hjälp.
Tack för svaret, du var snabbare än självaste bilprovningen.

Då måste jag åtgärda det innan besiktning helt enkelt, om man inte ska chansa ett tag till :surprised:

Nu har jag fått klartecken, så nu kan ni andra fortsätta att "sväva ut" om ABS-bromsar, bestickning och allt annat ni har diskuterat i tråden.
 
A
På mitt bromsade släp sitter en brytring av mjuk metall i säkerhetsvajern som har till uppgift att dras ut och se till att släpet _inte_ hänger kvar efter bilen efter att handbromsen dragits åt av vajern om släpet hoppar av kulan
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
På mitt bromsade släp sitter en ring av mjuk metall i katastrofwiren som har till uppgift att dras ut och se till att släpet _inte_ hänger kvar efter bilen efter att handbromsen dragits åt av katatrofwiren om släpet hoppar av kulan
Precis så skall det funka
 
fgo skrev:
Tack för svaret, du var snabbare än självaste bilprovningen.

Då måste jag åtgärda det innan besiktning helt enkelt, om man inte ska chansa ett tag till :surprised:

Nu har jag fått klartecken, så nu kan ni andra fortsätta att "sväva ut" om ABS-bromsar, bestickning och allt annat ni har diskuterat i tråden.
Det var det jag försökte förklara för 50 inlägg sen
 
Man kan faktiskt plocka bort saker från släpvagnar och få dem godkända i besiktning. Många plockar bort t.ex. stöddämpare på äldre kärror och det är faktiskt bättre för fjädringen då den motioneras mera då gummistaven annars har en tendens att bli helt stum i bakaxeln. Men sitter de kvar på kärran och är sönderrostade blir det anmärkning.
Om det sedan enbart är vår lokala besiktning som godkänner detta eller att det är generellt, vet ej.
 
En kommentar till ABS-lampe-omkopplandet från min bekanta på bilprovningen:

"Man kollar numera det här med Abs lampan till batteri lampan eller till oljetrycks lampan. Detta gör man genom att kolla tiden för hur den är tänd. Abs lampan ska "leva sitt eget liv" styrdonet till abs kör kontroller som tar längre tid än att kolla oljan m.m. Vanligt dock att tokar lägger mer tid på att koppla om i kombiinstrumentet än att faktiskt reparera ett oftast enkelt fel i bromsarna."
 
AndersS skrev:
Man kan faktiskt plocka bort saker från släpvagnar och få dem godkända i besiktning. Många plockar bort t.ex. stöddämpare på äldre kärror och det är faktiskt bättre för fjädringen då den motioneras mera då gummistaven annars har en tendens att bli helt stum i bakaxeln. Men sitter de kvar på kärran och är sönderrostade blir det anmärkning.
Om det sedan enbart är vår lokala besiktning som godkänner detta eller att det är generellt, vet ej.
Fick svar på detta:
Detta är sant. Äldre vagnars torsionsfjädring har en större egendämpning. Detta pga en oftast rejälare konstruktion, innan 1998 skulle samtliga vagnar vara nationellt godkända. Detta innebar en högre provningsgräns vad gäller maxlast, denna gräns sänktes när vi fick helfordonsgodkännandet. Därför är det ok att ta bort stötdämparna. Om dessa är rostiga så riskerar de ju att trilla av, inte så bra.
 
Daniel78 skrev:
En kommentar till ABS-lampe-omkopplandet från min bekanta på bilprovningen:

"Man kollar numera det här med Abs lampan till batteri lampan eller till oljetrycks lampan. Detta gör man genom att kolla tiden för hur den är tänd. Abs lampan ska "leva sitt eget liv" styrdonet till abs kör kontroller som tar längre tid än att kolla oljan m.m. Vanligt dock att tokar lägger mer tid på att koppla om i kombiinstrumentet än att faktiskt reparera ett oftast enkelt fel i bromsarna."
Fast det är ju fortfarande enkelt att luras lite, bara att koppla lampan till ett tidrelä.

Själv ska jag klura ut en lösning för att besikta min firebird, den är helbilsgodkänd tyvärr och jag ska plocka bort AC, ABS, Airbag, centrallås m.m för att spara vikt.
Enbart AC:n ska tydligen väga 28kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.