47 701 läst · 124 svar
48k läst
124 svar
bromsat släp + handbroms = besiktning?
Men snälla, börja inte jämföra en bils ABS-system med en släpkärras handbroms.Daniel78 skrev:När jag besiktigade mitt släp för några månader sedan så drog han i parkeringsbromsen, men inte när släpet stod på bromsprovaren.
Jag antar också att det gäller samma regler som allt annat man besiktigar, har släpet haft parkeringsbroms när det såldes/registrerings-besiktigades så ska det ha det även i framtiden, så ta inte för givet att du bara kan ta bort den och hävda att andra släp saknar den...
Isåfall skulle du ju t.ex. kunna montera bort ABS-givarna på bilen och hävda att äldre bilar saknar ABS.. vilket bilprovningen aldrig skulle acceptera.
Enklaste sättet att få ett bra svar är att ringa bilprovningen och fråga.
Och även här kan jag inte minnas att man testat ABS-systemet på bilen, utan endast att bromsarna tar tillräckligt och likvärdigt (jämt mellan axlarna). Vad jag vet har man inget system för att prova det då du skulle behöva någon form av rullande landsväg, men nog om detta då det inte var TS fråga.
Jag förutsätter att hela diskussionen handlar om lätt släpvagn (Max 3500kg) och denna gräns gäller för såväl bromsat som obromsat släp. Skillnaden mellan dessa typer är att dom har olika regler beträffande dragbil och hastighet men här pratar vi ju om ett parkerat släp ( hastighet 0) och utan dragbil.injonil skrev:
Sedan så behöver ju inte bilprovningens syn på detta vara lika logisk.
Om grannens obromsade släppkärra som är fullastad och då väger totalt 750kg börjar rulla.......martinradbo skrev:
Nej, detta är inte alls orsaken utan mera att funktionen finns på kärran och ska då fungera, inget med trafiksäkerheten utifrån att kärran ska kunna börja rulla om den ej är kopplad till bil i en backe.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Som Ninjameb skrev så kollar inte SBP strålkastarrengörare längre. Det finns inget krav på att bilen måste vara utrustad med strålkastarrengörare och det kom när vi gick med i EU. Så nu säljs massor av bilar utan någon som helst form av rengöring.Alfredo skrev:
Det jag menar är att man inte kan montera bort utrustning och hävda att det är OK bara för att det finns andra fordon som saknar denna utrustning.AndersS skrev:
Lika väl som det finns släp både med och utan parkeringsbroms så finns det bilar med och utan ABS (det finns även nya bilar utan ABS.)
Det man måste tänka på är att man inte får montera bort torkar-armarna och lämna motor-axeln kvar.. den måste monteras bort eftersom den kan skada fotgängarna vid en krock.Robert-san01 skrev:
Man får inte ha vassa saker utstickande.
Eftersom ingen av oss har en aning om vad svaret kommer att bli så får vi nog vänta på att TS återkommer.
Personligen tycker jag att SBP borde strunta i det då det inte finns någon koppling till trafiksäkerhet och är mer en finess som gör det enklare att parkera släpet i backe. Dessutom så finns det ju obromsade lätta släp upp till samma totalvilkt som bromsade lätta släp.
Personligen tycker jag att SBP borde strunta i det då det inte finns någon koppling till trafiksäkerhet och är mer en finess som gör det enklare att parkera släpet i backe. Dessutom så finns det ju obromsade lätta släp upp till samma totalvilkt som bromsade lätta släp.
Vilket kackel,men det är ju snart påsk !!
Så här är det ,har man ett släp som är utrustat med handbroms o därmed katastrofbroms i samma enhet
så skall den om kulhandske tex släpper från kulan dras handbromsen åt av vajern som spänner handbromseno den hålls därmed kvar i detta läge med den fjäder som troligen TS avser dragbilen fortsätter framåt o släpet blir kvar på vägen utan att på egen hand köra vidare o ställa till olycka
Hur det är ordnat på släp utan broms vet jag dock ej
Så här är det ,har man ett släp som är utrustat med handbroms o därmed katastrofbroms i samma enhet
så skall den om kulhandske tex släpper från kulan dras handbromsen åt av vajern som spänner handbromseno den hålls därmed kvar i detta läge med den fjäder som troligen TS avser dragbilen fortsätter framåt o släpet blir kvar på vägen utan att på egen hand köra vidare o ställa till olycka
Hur det är ordnat på släp utan broms vet jag dock ej