47 903 läst · 124 svar
48k läst
124 svar
bromsat släp + handbroms = besiktning?
Medlem
· Västernorrland
· 2 061 inlägg
Ja, det bästa är ju att faktiskt fråga Bilprovningen. Men deras resonemang är inte alltid särskilt logiskt och tillämpas inte heller lika mellan stationerna.
(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )
Andra egna erfarenheter:
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:
Just ABS är en sån sak de aldrig skulle märka. Faktiskt är det enda "testet" som bilprovningen gör avseende ABS att kontrollera så indikatorlampan på panelen inte lyser.Daniel78 skrev:
(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )
Andra egna erfarenheter:
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:Var det månne besikningsmannen eller kvinnans första besefter skolbänken
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:Var det månne besikningsmannen eller kvinnans första besefter skolbänken
Nja, dom kollar en sak till, och det är att lampan tänds när dom vrider på nyckeln, och sedan släcks när motorn är igång och datorn är nöjd.it-snubben skrev:Just ABS är en sån sak de aldrig skulle märka. Faktiskt är det enda "testet" som bilprovningen gör avseende ABS att kontrollera så indikatorlampan på panelen inte lyser.
(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )
På min gamla saab 9000 fick jag anmärkning på just att lampan var trasig, efter lamp-byte så var allt OK.
det fixar man genom att koppla ihop den med ojlelampan så lyser och slocknar den som den ska.Daniel78 skrev:
är det fel på en givare och bilen är av något äldre modell så tjuvar man signal från en annan givare...
ABS-lampan ska alltid lysa när man har tändningen i läge två med motorn avstängd, på det sättet så ser besiktningsmannen att lampan är trasig.it-snubben skrev:
Eller så lägger man tiden på att fixa ABS-systemet istället och får en "säker" bil igen?sventable skrev:
Jag har en bekant som arbetat många år inom bilprovningen, både som besiktningsman och platschef för en station, och han har berättat många roliga historier om hur påhittiga folk kan vara.. otroligt att folk inte förstår att 99% av deras nedslag rör säkerheten, antingen din egen eller dina medtraffikanters, och att folk orkar lägga ner så mycket tid och energi på att försöka lura sig själva istället för att åtgärda felen istället.
Medlem
· Västernorrland
· 2 061 inlägg
Givetvis fixades anmärkningarna. Allt annat är ju bara dumt. Särskilt bromsen på husbilen (som ju inte ens ansågs som ett problem).
Ovanstående anmärkningar var heller inte på en och samma bil eller ens på samma station. Jag ville bara visa på hur okonsekventa de kan vara.
Ovanstående anmärkningar var heller inte på en och samma bil eller ens på samma station. Jag ville bara visa på hur okonsekventa de kan vara.
Elkludde skrev:Vilket kackel,men det är ju snart påsk !!
Så här är det ,har man ett släp som är utrustat med handbroms o därmed katastrofbroms i samma enhet
så skall den om kulhandske tex släpper från kulan dras handbromsen åt av vajern som spänner handbromseno den hålls därmed kvar i detta läge med den fjäder som troligen TS avser dragbilen fortsätter framåt o släpet blir kvar på vägen utan att på egen hand köra vidare o ställa till olycka
Hur det är ordnat på släp utan broms vet jag dock ej
På min (lätta) obromsade båttrailer av märke Bålstasläpet av 2011 år modell finns varken handbroms, katastrofwire eller bromsar. Ställer jag det i en backe rullar det iväg så det undviker jag, och hoppar släpet av kulan så rullar släpet vidare och riskerar att orsaka en olycka så det undviker jag också.
På temat att montera bort utrustning så har jag någonstans hört att man får köra en båttrailer obesiktigad om man tar bort nummerplåten och kör max 30 km/h med LGF-skylt för då räknas det som ett efterfordon som varken behöver besiktigas eller vara registrerat. Reglerna för efterfordon måste förstås fortfarande vara uppfyllda.
Jag önskar jag hade tagit lite bilder förra veckan, helt plötsligt så stod det en släpvagn i diket 30m härifrån, och på vägen (som ligger 1.5m högre än diket) stod en nisse och tittade.bra-byggare skrev:
Så kan det gå när man inte hakar på släpet ordentligt, det var självklart obromsat..
Tur att det gick åt höger när han tappade det och inte vänster..
Det har det, jag blev själv involverad i en "mut-härva" med min första bil.Elkludde skrev:
Gubben jag köpte bilen av besiktigade den innan jag köpte den, och den gick igenom utan anmärkningar, 2 månader senare var det dags för besiktning igen (den första var p.g.a. att bilen varit avställd), då var bromsarna slut och alla bussningar överallt behövde bytas, vilket iofs inte kostade så mycket på en 245:a, men det var ett jäklans jobb att byta.
Flera år senare så var det flera besiktningsmän på denna station som blev åtalade för bestickning, och en av dessa var den som hade besiktat min bil.
Jag blev dock aldrig kontaktad av polis eller åklagare, troligen eftersom jag inte stod som ägare av bilen vid besiktningstillfället.
Om det var kanelbullar eller princessbakelser vet jag dock inte.
Någon typ av anmälan/avregistrering måste du dock göra, annars kommer ju släpet bli belagt med körförbud p.g.a. utebliven besiktning.bra-byggare skrev:På temat att montera bort utrustning så har jag någonstans hört att man får köra en båttrailer obesiktigad om man tar bort nummerplåten och kör max 30 km/h med LGF-skylt för då räknas det som ett efterfordon som varken behöver besiktigas eller vara registrerat. Reglerna för efterfordon måste förstås fortfarande vara uppfyllda.
självklart är det bättre att fixa felet. men att hitta ett sådant fel kan ta tid och kostar mer än vad bilen är värd. jag fixade en v70 där Abs hade slutat fungera.. den kunden va nöjd över notan på 33000kr hade nog gärna fuskat till det om det hade gått.Daniel78 skrev:Eller så lägger man tiden på att fixa ABS-systemet istället och får en "säker" bil igen?
Jag har en bekant som arbetat många år inom bilprovningen, både som besiktningsman och platschef för en station, och han har berättat många roliga historier om hur påhittiga folk kan vara.. otroligt att folk inte förstår att 99% av deras nedslag rör säkerheten, antingen din egen eller dina medtraffikanters, och att folk orkar lägga ner så mycket tid och energi på att försöka lura sig själva istället för att åtgärda felen istället.