Elkludde skrev:
Ingen skall inbilla mig att dom hyrsläp som finns på mackar är 1500 kg med dom smo enaxlade hjul o däck
Så bara för att dom är enaxlade så är det inget 1500kg släp?, ajdå, då känner jag många som måste kolla upp sina släp...
 
Daniel78 skrev:
Jag skulle nog vilja säga att 750kg är vanligast, eftersom man alltid får köra dom på B-kort också.
Till och med dom stora skåpsläpen brukar vara 750kg totalvikt, och får då bara lasta typ 400kg.
Jag bara googlade första site som uppgav totalvikt var denna.
http://www.shellvisby.se/hyra-slaep
 
Göran.W
Jag tror inte så många frågar efter vikten som hyr utan dom ska bara ha ett släp efter bilen.
Jag nämde 10 tums däck innan och glömde nämna att vinter däcks lagen faktiskt inte gäller dom utan där är det bara däck mönstret som ska vara ok.
 
Göran.W skrev:
Jag tror inte så många frågar efter vikten som hyr utan dom ska bara ha ett släp efter bilen.
Jag nämde 10 tums däck innan och glömde nämna att vinter däcks lagen faktiskt inte gäller dom utan där är det bara däck mönstret som ska vara ok.
Men det är väl så att släpet får inte ha sämre däckutrustning än dragbilen
Har bilen vinterdäck skall även släpet ,eller är det 10" hjul som är undantagna??
 
Göran.W
Svar nej om det sitter 10 tum på släpet dom är helt undantagna från dom reglerna pga av någon EU grej.

Men förnuftet säger något helt annat.

Edit:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/
Undantag från kravet

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.