crilleolsen skrev: crilleolsen skrev: tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Med reservation hur TS drag anordning ser ut (EN bild underlättar ) så är det denstor fjadern som sitter om
bromstagen som håller bromsen åtdragen ,gasdämparen är precis som den heter en dämpare för att stoppa dragstången så den inte slår fram o tillbaka vid start, stopp o bromsning
 
Nimajneb skrev:
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?
De flesta hyrsläp är omregistrerade till en rätt låg totaltvikt, ofta på 750kg (450-500 i lastvikt)
Fast egentligen är det 1500kg släp.

Anledningen är att slippa behöva diskutera släpvagnsvikter med hyr-kunder.
 
Micro skrev:
Daniel78.. katastrofvajern sitter orginalmonterad på obromsade släp också.. det är meningen att den ska fånga upp kärran om den hoppar av dragkroken så den inte sticker ut i trafiken och orsakar skador
Det är detta både jag och andra i tråden ställer oss frågande till.

Utdrag från http://caravania.posterous.com/?tag=katastrofwire som jag länkade till tidigare:

Ungefär varannan gång jag levererar en obromsad släpvagn till en kund så får jag en intressant fråga, "måste jag köpa till en katastrofwire?" Det här tyder på en stor okunskap om denna släpvagnsdetalj så nu tänker jag reda ut detta en gång för alla.
Många verkar tro att wirens funktion är att hålla kvar vagnen efter bilen även om vagnen lossnar från dragkroken. Det finns två problem med denna teori.

1: Wiren kommer inte att hålla för påfrestningen.
2: Även om wiren skulle hålla, den kan ju vara gjord i adamantium, är det knappast önskvärt att ha ett släp nedkört i asfalten som okontrollerat far efter bilen


Btw, Adamantium är en oförstörbar metall, som dock i stort sett endast existerar runt Wolverines skelett och i hans klor... så det är inte lönt att försöka beställa en sådan wire :) (den är dessutom fikiv.)
 
skalman1 skrev:
Jag tycker det är lite intressant med vad man får dra och lasta iaf med min cheva, på B-kort får jag ju bara dra en 750kg kärra.
Men jag får lasta 1160kg i bilen.
Att ha den vikten bak i bilen är ju avsevärt mycket värre än att ha en kärra med samma vikt bakom i mitt tycke.
Detta har inte bara med reglerna kring lastvikter att göra, utan även bilen och dragkrokens konstruktion, det finns många bilar som har en lägre "max släpvagnsvikt" än vad de olika vikt-reglerna skulle tillåta.
 
Daniel78 skrev:
De flesta hyrsläp är omregistrerade till en rätt låg totaltvikt, ofta på 750kg (450-500 i lastvikt)
Fast egentligen är det 1500kg släp.

Anledningen är att slippa behöva diskutera släpvagnsvikter med hyr-kunder.
Ingen skall inbilla mig att dom hyrsläp som finns på mackar är 1500 kg med dom smo enaxlade hjul o däck
 
Göran.W
Däcken storlek spelar inger roll utan det är hur dom är upp byggda.
Här är ett helt gäng med enkel axlade 1500kg släp som kan fås med 10 tums hjul
http://www.skaneslap.se/rl-serien.html

Anledningen till att dom flesta hyr släpen är 750 kg släp är för att man får alltid oavsett bilens vikt\totalvikt hänga på ett 750kg släp med B-kort
Med C behörighet får man faktiskt hänga på ett 750kg släp efter last bilen.
 
Redigerat:
Elkludde skrev:
crilleolsen skrev: crilleolsen skrev: tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Med reservation hur TS drag anordning ser ut (EN bild underlättar ) så är det denstor fjadern som sitter om
bromstagen som håller bromsen åtdragen ,gasdämparen är precis som den heter en dämpare för att stoppa dragstången så den inte slår fram o tillbaka vid start, stopp o bromsning
Den här bromsanordningen är det
http://www.slapvagnshuset.se/webkat/Gif/t086psb.gift086psb.gif
Det är nr27 som är trasig
 
1000 kg verkar vara vanlig totalvikt på hyrsläpen, vissa är dock bara 750kg.
(slutsats efter 43s googlade).
 
Göran.W skrev:
Däcken storlek spelar inger roll utan det är hur dom är upp byggda.
Här är ett helt gäng med enkel axlade 1500kg släp som kan fås med 10 tums hjul
[länk]

Anledningen till att dom flesta hyr släpen är 750 kg släp är för att man får alltid oavsett bilens vikt\totalvikt hänga på ett 750kg släp med B-kort
Med C behörighet får man faktiskt hänga på ett 750kg släp efter last bilen.
Naturligt storleken spelar ingen roll utan det är kvalliten som är avgörande!!!:D
 
crilleolsen Ja visst den fjädern håller bromstaget o bromsen aktiverad,o den MÅSTE funka
 
Nimajneb skrev:
1000 kg verkar vara vanlig totalvikt på hyrsläpen, vissa är dock bara 750kg.
(slutsats efter 43s googlade).
Förr registreringsbesiktade man om hyrsläpen till betydligt lägre vikt av den orsaken var att man då endast gör sig skyldig till att köra med övervikt om man lastade för mycket. Däremot om du kör med för stor kärra och inte har BE-kort så begår du ett annat lagbrott då du saknar körkort för den kombinationen. Är väl samma regler idag, men har inte full koll på det.
 
Elkludde skrev:
crilleolsen Ja visst den fjädern håller bromstaget o bromsen aktiverad,o den MÅSTE funka
Ja det har vi kommit fram till, även Bilprovningen :)
Hela tråden verkar ju ha spårat ut riktigt mycket.
Men det är väl bara att inse att släp, bromsade, obromsade, stora eller små, det är många som vet mycket om släp.
Tack för all hjälp
 
fgo skrev:
Ja det har vi kommit fram till, även Bilprovningen :)
Hela tråden verkar ju ha spårat ut riktigt mycket.
Men det är väl bara att inse att släp, bromsade, obromsade, stora eller små, det är många som vet mycket om släp.
Tack för all hjälp
det var ju skönt att vi kom tillbaka från USA,det har en otrolig förmåga att bli många sidospår

Fortsatt trevlig PÅSK
 
MathiasS skrev:
Lite mer matnyttigt är kanske Valeryds info om bromsjustering (notera spännbandet)

[länk]
Tack för det tipset. Ska besiktiga släpet på tisdag, kan vara bra att ha gjort spännbandstestet innan så slipper jag iaf en ombesiktning pga påskjutsreserven är för kort. :)
 
Nimajneb skrev:
1000 kg verkar vara vanlig totalvikt på hyrsläpen, vissa är dock bara 750kg.
(slutsats efter 43s googlade).
Jag skulle nog vilja säga att 750kg är vanligast, eftersom man alltid får köra dom på B-kort också.
Till och med dom stora skåpsläpen brukar vara 750kg totalvikt, och får då bara lasta typ 400kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.