47 142 läst · 124 svar
47k läst
124 svar
bromsat släp + handbroms = besiktning?
crilleolsen skrev: crilleolsen skrev: tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Med reservation hur TS drag anordning ser ut (EN bild underlättar ) så är det denstor fjadern som sitter om
bromstagen som håller bromsen åtdragen ,gasdämparen är precis som den heter en dämpare för att stoppa dragstången så den inte slår fram o tillbaka vid start, stopp o bromsning
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Med reservation hur TS drag anordning ser ut (EN bild underlättar ) så är det denstor fjadern som sitter om
bromstagen som håller bromsen åtdragen ,gasdämparen är precis som den heter en dämpare för att stoppa dragstången så den inte slår fram o tillbaka vid start, stopp o bromsning
De flesta hyrsläp är omregistrerade till en rätt låg totaltvikt, ofta på 750kg (450-500 i lastvikt)Nimajneb skrev:
Fast egentligen är det 1500kg släp.
Anledningen är att slippa behöva diskutera släpvagnsvikter med hyr-kunder.
Det är detta både jag och andra i tråden ställer oss frågande till.Micro skrev:
Utdrag från http://caravania.posterous.com/?tag=katastrofwire som jag länkade till tidigare:
Ungefär varannan gång jag levererar en obromsad släpvagn till en kund så får jag en intressant fråga, "måste jag köpa till en katastrofwire?" Det här tyder på en stor okunskap om denna släpvagnsdetalj så nu tänker jag reda ut detta en gång för alla.
Många verkar tro att wirens funktion är att hålla kvar vagnen efter bilen även om vagnen lossnar från dragkroken. Det finns två problem med denna teori.
1: Wiren kommer inte att hålla för påfrestningen.
2: Även om wiren skulle hålla, den kan ju vara gjord i adamantium, är det knappast önskvärt att ha ett släp nedkört i asfalten som okontrollerat far efter bilen
Btw, Adamantium är en oförstörbar metall, som dock i stort sett endast existerar runt Wolverines skelett och i hans klor... så det är inte lönt att försöka beställa en sådan wire (den är dessutom fikiv.)
Detta har inte bara med reglerna kring lastvikter att göra, utan även bilen och dragkrokens konstruktion, det finns många bilar som har en lägre "max släpvagnsvikt" än vad de olika vikt-reglerna skulle tillåta.skalman1 skrev:
Ingen skall inbilla mig att dom hyrsläp som finns på mackar är 1500 kg med dom smo enaxlade hjul o däckDaniel78 skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 081 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 081 inlägg
Däcken storlek spelar inger roll utan det är hur dom är upp byggda.
Här är ett helt gäng med enkel axlade 1500kg släp som kan fås med 10 tums hjul
http://www.skaneslap.se/rl-serien.html
Anledningen till att dom flesta hyr släpen är 750 kg släp är för att man får alltid oavsett bilens vikt\totalvikt hänga på ett 750kg släp med B-kort
Med C behörighet får man faktiskt hänga på ett 750kg släp efter last bilen.
Här är ett helt gäng med enkel axlade 1500kg släp som kan fås med 10 tums hjul
http://www.skaneslap.se/rl-serien.html
Anledningen till att dom flesta hyr släpen är 750 kg släp är för att man får alltid oavsett bilens vikt\totalvikt hänga på ett 750kg släp med B-kort
Med C behörighet får man faktiskt hänga på ett 750kg släp efter last bilen.
Redigerat:
Den här bromsanordningen är detElkludde skrev:crilleolsen skrev: crilleolsen skrev: tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Med reservation hur TS drag anordning ser ut (EN bild underlättar ) så är det denstor fjadern som sitter om
bromstagen som håller bromsen åtdragen ,gasdämparen är precis som den heter en dämpare för att stoppa dragstången så den inte slår fram o tillbaka vid start, stopp o bromsning
http://www.slapvagnshuset.se/webkat/Gif/t086psb.gif
Det är nr27 som är trasig
Naturligt storleken spelar ingen roll utan det är kvalliten som är avgörande!!!Göran.W skrev:Däcken storlek spelar inger roll utan det är hur dom är upp byggda.
Här är ett helt gäng med enkel axlade 1500kg släp som kan fås med 10 tums hjul
[länk]
Anledningen till att dom flesta hyr släpen är 750 kg släp är för att man får alltid oavsett bilens vikt\totalvikt hänga på ett 750kg släp med B-kort
Med C behörighet får man faktiskt hänga på ett 750kg släp efter last bilen.
Förr registreringsbesiktade man om hyrsläpen till betydligt lägre vikt av den orsaken var att man då endast gör sig skyldig till att köra med övervikt om man lastade för mycket. Däremot om du kör med för stor kärra och inte har BE-kort så begår du ett annat lagbrott då du saknar körkort för den kombinationen. Är väl samma regler idag, men har inte full koll på det.Nimajneb skrev:
Ja det har vi kommit fram till, även BilprovningenElkludde skrev:
Hela tråden verkar ju ha spårat ut riktigt mycket.
Men det är väl bara att inse att släp, bromsade, obromsade, stora eller små, det är många som vet mycket om släp.
Tack för all hjälp
det var ju skönt att vi kom tillbaka från USA,det har en otrolig förmåga att bli många sidospårfgo skrev:
Fortsatt trevlig PÅSK
Jag skulle nog vilja säga att 750kg är vanligast, eftersom man alltid får köra dom på B-kort också.Nimajneb skrev:
Till och med dom stora skåpsläpen brukar vara 750kg totalvikt, och får då bara lasta typ 400kg.