Undrar hur många lumen NS 9w ger?

Det står ju att upplyst ger 300L vilket inte är så fasligt mycket för en 9w.Eller?
Mitt 5w kitt skall ge 210L

210 lumen för 5 w är bra. Vanliga lågenergilampor ger 50-60 per w. Snart kan LED tävla med vanliga lampor till samma pris sett över längre tid.
har just varit på vinden och noterar hur stora spotpottorna är och vilken potentiell värmeläcka de är - se bild i min ny tråd http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/108790-byggplasttaecka-spotpottor-pa-vinden.html

dessa fula stora pottor slipper man ju med LED såvitt jag förstått

Andreas_Hansson skrev:
Undrar hur många lumen NS 9w ger?

Det står ju att upplyst ger 300L vilket inte är så fasligt mycket för en 9w.Eller?
Mitt 5w kitt skall ge 210L
Kan man verkligen lita på dessa mätningar?!

Det sitter ju 3 st 3-watts CREE-led i båda 9-watts armaturer, så det borde ju vara samma lunen?

svårt veta detta med ljusstyrkan - om den räcker el ej.
pga megamans dimbara på e27sockel bränt i en armatur med glaskupor som givit temp >50 grader är jag lite tveksam t megaman, men iofs är ju gu-10 spoten inte sammakonstruktion och kommer ej vara inkapslad

nu har jag köpt 3 ersättare för G4-halogenisar till badrumsspegelarmatur: http://www.ledbutiken.se/?artnr=40003pak
det är alltså 2,4 W effektåtgång, 10 LEDar som ger ca 120 lumen
TEST:
det blir bra ljus.
problemet är att om jag har 3 av 4 LEDs installerade så flimrar belysningen. Det flimrade även då jag tog bort en LED till men när jag satte i en vanlig 10W halogen G4 så slutar det flimra - nu har jag alltså 2 halogen och 2 LEDs och man ser nästan ingen skillnad på ljuset förutom att LED-ljuset är prickigt vilket man ju kan ha estetiska synpunkter på - dock märker jag ingen skillnad i färgtempen på ljuset - på bilden ser det ut som halogenen (10W, till vänster) ger mer än LED (t hö) - prickigheten kan jag tyvärr inte fånga med min amatörkamera

• IMG_2376.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen för att det blir för liten effekt för din transformator. Byt till en transformator med mindre lägsta-effekt så ska de nog funka bättre!

Vispen74 skrev:
Angående Led-spots, är i färd att köpa in sådana till alla allmänna rum i pågående nybygge. Någon som har erfarenheter eller åsikter om dessa två kit:

[länk]

[länk]

Det översta alternativet, 9W, tycker jag verkar vettigt, måste ju ge tillräckligt ljus? I tråden här verkar det ju vara bra resultat på deras 5-wattare. Nackdel med inbyggnadsdjupet dock (75mm), att bara sätta de utrymmet mellan glespanelen räcker inte. ur den synpunkten verkar de undre bättre, men 5 watt? hmm...

Hittade just denna med: [länk]

Vad säger ni?
Tjena, jag har köpt drygt trettio av ns downlights men dock de på 5w, i rostfritt.
Har hittills installerat 16 av 24 st i taket på det nybyggda loftet, lägger upp en bild tagen med mobilkameran (5mp)
Jag ´har delat in mina 24st i grupper om 6st och skaffade fjärrdimmer till tre av grupperna, eftersom den fjärde gruppen kommer att lysa ner till hallen på nedre plan (öppet till nock...) så vill jag bara ha på/av till denna grupp.
Så här innan det blivit skarpt läge ( inte inflyttningsklart än) är jag väldigt nöjd med ljusutbytet och finishen på spottarna, plus att jag tyckte Niclas på ns var kanonbra att ventilera ideér med, väldigt påläst.
Hoppas nån blev lite klokare.. ;)
Mvh / Mixar´n

• 11paketvit.jpg
    Skapa konto
  • DSC00369.jpg
    Skapa konto
  • DSC00378.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Mixar´n skrev:
Tjena, jag har köpt drygt trettio av ns downlights men dock de på 5w, i rostfritt.
Har hittills installerat 16 av 24 st i taket på det nybyggda loftet, lägger upp en bild tagen med mobilkameran (5mp)
Jag ´har delat in mina 24st i grupper om 6st och skaffade fjärrdimmer till tre av grupperna, eftersom den fjärde gruppen kommer att lysa ner till hallen på nedre plan (öppet till nock...) så vill jag bara ha på/av till denna grupp.
Så här innan det blivit skarpt läge ( inte inflyttningsklart än) är jag väldigt nöjd med ljusutbytet och finishen på spottarna, plus att jag tyckte Niclas på ns var kanonbra att ventilera ideér med, väldigt påläst.
Hoppas nån blev lite klokare.. ;)
Mvh / Mixar´n
Vad gick kalaset på?

Tjusigt! Vad var det som fick dig, mixar´n att välja 5W framför 9W?

Först och främst, jag tror inte att 9w hade inkommit i sortimentet hos ns när jag köpte mina...
Men jag är väldigt nöjd med ljusbild & kvalite´ :cool: ( Man lurar ju sej själv att tro man alltid gör ett klipp oavsett vad som kommer ut på marknaden efter man handlat...)

Jag har inte exakta summan nu men jag tror att det landade på drygt 13000:- för:
* 32st spottar
* 6st trafo´s
* 3st fjärrdimmer med tillhörande ir-ögon
* 3st väggdimmer
inkl moms och frakt
Köpte 1,5 kvadrats högtalarkabel på ÖB :D och har klarat mej med ca: 100 meter.

Tror att jag kommer att känna mej manad att starta en tråd under "hemma hos" när det börjar bli inflyttningsklart både på loftet och nedervåningen med nytt bad/wc och "vuxenverkstad" samt groventré och tvättstuga, så fler bilder är att vänta :p
Ha det // mixar´n

låter inte så dyrt för 32 armaturer+ljuskällor som kommer att hålla i många, många år framöver. För att inte tala om hur mkt kwh de kommer att spara in.
Hur mkt har du givit för installation el har du gjort det själv?

jag har fått offert på 12 x 3 w cree spotar 120 lm, inkl drivenheter och 2 dimmers till köksbelysning under skåp fr led-butiken.se - hamnar på 4700 SEK. Jfrt med mixarn är det lite dyrt kanske.
ns har givit offert på 6200 SEK för i stort samma (140 lm) men då ingår lampan i triangelarmatur i rostfritt

Jag har gjort hela installationen själv, det är väldigt lätt även för någon med min minimala kunskap om el... ;)
Du får även med en monteringsanvisning om du frågar, så det löser sej nog ganska snabbt.
Mvh

Mixar´n skrev:
Jag har gjort hela installationen själv, det är väldigt lätt även för någon med min minimala kunskap om el... ;)
Du får även med en monteringsanvisning om du frågar, så det löser sej nog ganska snabbt.
Mvh
har tyvärr inte resurser att installera själv. Inte i nya huset med tanke på att allt ska vara snyggt också... :)

Börjar bli dags för mig att beställa runt 60 LED-spotlights nu.

Någon som vet om det kommit några nya spännande produkter? På NS effektivare energi har det dykt upp 6W leddare, ligger ju nära till hands att ta dom, de bygger bara 35mm, vilket gör de perfekta att montera mellan glesen i taket.

Någon som har sett något annat vettigt på sistonde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.