S
BirgitS BirgitS skrev:
Även nu på morgonen gick det att få in de kodade kanalerna fast programkortet skulle ha slutat att fungera. Hur är det för er andra?
Tror Boxer/Tele2 bluffar med tanke på att kanalerna sänds året ut. De vill nog däremot att så många som möjligt gå över till den nya lösningen för annars kan man ju enkelt hoppa av abonnemanget vid årsskiftet.

Kanske är de rädda att några av de större kanalerna stannar kvar som Fri-tv? Om exempelvis TV3, Kanal 5, TV6 och några till börjar sända fritt, då försvinner ju lite hela vitsen med att betala för abonnemang hos Tele2... Dock skulle det nog slå lika mycket mot Allente och Telia också, så det finns nog starka marknadskrafter som inte vill att det blir så.

Det är ju diverse statliga utredningar som pågår just nu. Läste för skojs igenom lite remissvar. Kort sagt kan man väl säga att det inte är så många som vill ha kvar marknätet, men problemet är tydligen att Sveriges fibernät är undermåligt. Allt går via Stockholm som ett stjärnnät oavsett var du befinner dig i landet. Ringa 112 i Norrland eller Skåne? Går via Stockholm... Alla CDN, Telia Play, Tele2 Play osv har sina centraler i Stockholm. Slå ut Stockholm och det mesta slutar fungera i hela landet, inkl. Swish osv.

Så slutsatsen verkar vara att marknätet kommer behövas åtminstone till 2030 eller tills fibernätet har blivit mer robust och inte så beroende av Stockholm. Och kortsiktigt verkar det bli staten som får finansiera marknätet nu när Boxer försvinner. Kanske att det blir subventionerat så att det faktiskt lönar sig för TV3, Kanal5 osv att stanna kvar.

• Gilla
Holypain
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även nu på morgonen gick det att få in de kodade kanalerna fast programkortet skulle ha slutat att fungera. Hur är det för er andra?
Installerade en Allenteparabol idag hos en kund vars kort stängdes av igår, så det är nog individuellt hur de stängs av.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi sa upp abonnemanget i maj ca. Fick bekräftelse på uppsägningen, kortet funkar fortfarande.

Patrik440
Till min mor ringde "Boxer" / Tele2 å sa att hon skulle få ett paket med posten.

Ja det var förstås en Tele2 Tv Hub Mini som kom och när jag läser lite om kraven så skall man ha minst 25Mbit i uppkoppling vilket hon inte har.. 💩

10Mbit abonnemang via Telia har hon i dagsläget.

Får väl se om det går att få till något vettigt pris på uppkoppling via Tele2 eller om det blir Telia mobilt bredband å TV. 🤔

Förmodligen kommer det att gå ganska bra med Telia, men jag tror att hon kan få lite bättre och billigare om hon byter till Tele2 (uppemot 25 M för 149 kr/mån, billigare i början)
Så blev det för oss

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Förmodligen kommer det att gå ganska bra med Telia, men jag tror att hon kan få lite bättre och billigare om hon byter till Tele2 (uppemot 25 M för 149 kr/mån, billigare i början)
Så blev det för oss
Ja igår kväll var jag å kopplade in "hubben" och det funkade bra.

Chattade med Tele2 härom dagen och ett alternativ då var mobilt bredband 4G/5G billigare än nuvarande Telia bredband via telefontrådarna.

Patrik440 Patrik440 skrev:
Chattade med Tele2 härom dagen och ett alternativ då var mobilt bredband 4G/5G billigare än nuvarande Telia bredband via telefontrådarna.
Kör du fortfarande på xDSL?

Din mor/du måste fundera på en ersättare för ADSL (och fasta telefonen) eftersom kopparnätet håller på att avvecklas, senast 2026 är kopparnätet avvecklat.

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Patrik440
Demmpa Demmpa skrev:
Din mor/du måste fundera på en ersättare för ADSL (och fasta telefonen) eftersom kopparnätet håller på att avvecklas, senast 2026 är kopparnätet avvecklat.

[länk]
Jadå, Har för mig det är under andra kvartalet 2025 som kopparnätet avvecklas där min mor bor så jag har kikat på lite leverantörer utav mobilt bredband åt henne.

Hemma hos mig fick vi post tidigare i höstas att det är slut med kopparn sista november 2025.

Jadå, Har för mig det är under andra kvartalet 2025 som kopparnätet avvecklas där min mor bor så jag har kikat på lite leverantörer utav mobilt bredband åt henne.

Hemma hos mig fick vi post tidigare i höstas att det är slut med kopparn sista november 2025.
Om man har ett boxer abb och därmed kan utnyttja det erbjudande som Tele2/boxer har för mobilt bredband för 49kr i månaden i 24 månader, så är det bara att hoppa på det medan det finns kvar.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S
Märkte av en slump att jag kan streama TV4 Sportkanalen via TV4 Play. Har inget sportabonnemang och vill minnas att det inte har gått tidigare.

Nu är ju dock TV4 Sportkanalen mer än reklamkanal för deras sportabonnemang (mest höjdpunkter och sedan lite NBA och NFL som inte direkt lockar). Men det slog mig att det är ju en rätt typisk kanal som kan bli frikanal efter årsskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.