MathiasS MathiasS skrev:
Om det inte går kan du ju alltid använda en minihubb eller köpa ytterligare en Google chromecast separat och köra appen där.
Hmmm, jag trodde att ChromeCast funkade som en länk från telefonen till program-källan för att visa på TV:n, dvs man får köra appen i sin telefon och sedan "casta" till Chromecast som sitter i en HDMI-ingång på TV:n ...
Menar du att man kan installera appar på en Chromecast och köra dem där?

B Bo Berglund skrev:
Hmmm, jag trodde att ChromeCast funkade som en länk från telefonen till program-källan för att visa på TV:n, dvs man får köra appen i sin telefon och sedan "casta" till Chromecast som sitter i en HDMI-ingång på TV:n ...
Den första versionen (svartfärgad) av Chromecast fungerade så. På de nya modellerna kan appar installeras.

N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Efter att de gick ihop så gick set åt helvete.
Man flyttar över 5an och de andra kanalerna. Men Discoverys program kan gå att hitta på Max. Man behöver fortfarande ha båda tjänsterna. Underbart.
Många program finns dubbelt d.v.s. på både Max och Discovery+. Inte alla dock. Flera True crimeserier finns på Discovery men inte på Max. "The Floor" finns på Max men inte på Discovery (om man inte väljer att se det på Kanal 5 med en massa reklamavbrott).

Livekanalerna finns på båda ställena men på Max kan jag inte se dem med mitt alternativ Standard utan det krävs Premium för att se dem.
Spelar ingen roll då jag enbart streamar specifika program.

Jag behåller Discovery så länge den finns kvar. Kostar ändå bara 109:- (och Max 64,50:- med halva prisetdealen).

E etompau skrev:
Den första versionen (svartfärgad) av Chromecast fungerade så. På de nya modellerna kan appar installeras.
Jag har två Chromecast, en hemma och en på landet. En vit och en svart och båda visar en "vacker utsiktsbild" när man går till den HDMI-ingången på TV:n. Just nu utsikt över Chicago ut mot sjön...
Inget händer om man trycker på fjärrens knappar.

Jag kollade på ett antal elektronikaffärer och det verkar som om Chromecast inte längre går att köpa...

Google säger att de slutat med produkten!

After 11 years and over 100 million devices sold, we're ending production of Chromecast, which will now only be available while supplies last.
Om man letar hos Kjell&Co så hittar man bara detta!
(Fast produkten finns inte i lager hos dem...)
Vit Google Chromecast med fjärrkontroll, pris 499 kr, HD-kompatibel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som tycker sig känna igen produktens utseende? ....

Redigerat:
Har en sådan i fritidshuset, men används inte sedan jag hittade apparna, kom vid uppdatering bl.a. Telia play, jag använder i TVn. Krävde lite extra tillvänjning med fjärrkontrollen hur den fungerade med rätt mycket tryckande.

B Bo Berglund skrev:
En gammal chromecast fungerade så, helt hopplöst. En ny cheomecast ”med Google TV” kan du installera appar på. Det är samma produkt som minihubben.

B Bo Berglund skrev:
Jag har två Chromecast, en hemma och en på landet. En vit och en svart och båda visar en "vacker utsiktsbild" när man går till den HDMI-ingången på TV:n. Just nu utsikt över Chicago ut mot sjön...
Inget händer om man trycker på fjärrens knappar.

Jag kollade på ett antal elektronikaffärer och det verkar som om Chromecast inte längre går att köpa...

Google säger att de slutat med produkten!

Om man letar hos Kjell&Co så hittar man bara detta!
(Fast produkten finns inte i lager hos dem...)
[bild]

Är det någon som tycker sig känna igen produktens utseende? ....
Ser ut som att Google har en ny modell som då kallas Google TV Streamer (ca 1400 kr). Uppenbart korta livscykler för dessa produkter.

Vi har två st. av modellen du visar (oval vit burk) och de funkar bra med att installera diverse appar i.

Du får väl börja med att kolla batteri i fjärrkontrollen om den inte kan styra enheten.

E etompau skrev:
Ser ut som att Google har en ny modell som då kallas Google TV Streamer (ca 1400 kr). Uppenbart korta livscykler för dessa produkter.

Vi har två st. av modellen du visar (oval vit burk) och de funkar bra med att installera diverse appar i.

Du får väl börja med att kolla batteri i fjärrkontrollen om den inte kan styra enheten.
Nej det är inte korta livscykler på dessa produkter.

Den första Chromecasten utan Google TV kom 2013.
Den första MED Google TV kom 2020 och säljs fortfarande (i två varianter)
I år, 2024, har man lanserat en dyrare variant för att konkurrera i ett annat segment än de befintliga varianterna. Trådbunden, bättre lämpad för spel etc.

E etompau skrev:
Det är alltså TV-fjärren jag talar om och den är fullt fungerande i alla övriga sammanhang. Men den Chromecast (svart) jag har är tydligen inte gjord för att installera appar eller i övrigt hantera något med, den bara får uppdraget att streama en TV-kanal från en mobil där man hittat programmet och trycker på "cast"-knappen.
Jag visste att det var så men ville bara påtala omöjligheten för en som skrev om det.
Att Chromecast hade upphört att tillverkas var dock en nyhet. 🤬☹️

B Bo Berglund skrev:
Jag har två Chromecast, en hemma och en på landet.
Samma här. Vad ska man idag ersätta dessa med om de lägger av och man inte har en TV som är smart nog?

R
Köpa en nyare TV som är smart någ..

Alfredo Alfredo skrev:
Samma här. Vad ska man idag ersätta dessa med om de lägger av och man inte har en TV som är smart nog?
En nyare Chromecast tex. Enligt länken ovan till Kjell. 500 spänn för HD, 700 spänn för 4k.

MathiasS MathiasS skrev:
En nyare Chromecast tex. Enligt länken ovan till Kjell. 500 spänn för HD, 700 spänn för 4k.
Fast den verkar ju inte gå att köpa i praktiken, eller missar jag något?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag var på Kjell idag för att köpa lite RPi-grejor och då undrade jag om Chromecast också eftersom de inte har någon alls på lager...
Enligt försäljaren så har Google lyckats snubbla i produktionen så att deras gamla tagit slut och de har fått problem med att tillverka den nya i tid...
😱

Alfredo Alfredo skrev:
Om jag söker efter 4k-varianten så finns den att köpa överallt där jag kollar. Netonnet, Elgiganten osv.

Dvs, det går att köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.