B Bo Berglund skrev:
Egen kanallista?
Du kan välja "favoriter" och då kommer de upp på en rad på förstasidan.

B Bo Berglund skrev:
Navigering inne i ett program?
Tryck bara på mittknappen så pausar det, tryck höger eller vänster för framåt eller bakåt.

B Bo Berglund skrev:
3) Se redan visade program i efterskott?
Gå till respektive kanals play-kanal. För Rapport, gå till SVT-play.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ett annat problem är reklamen på exempelvis TV4. I deras playapp kommer man inte undan den. Med inspelat material spolar man bara förbi den med några knapptryck.
Detta är den riktiga anledningen till att det försvinner....
 
För att titta på program som gick igår går man in i kanallistan
bläddra uppåt i kanalerna till toppen, klicka på "idag"
då kan du välja vilken dag du siktar på och blippa fram det du söker
 
C
M mojjen skrev:
Det var dock inget som Myndigheter, pts, eller teracom hade något med att göra. Utan något som Boxer behövde för att få plats med tillräckligt mycket kanaler, i tillräckligt hög upplösning.
Som en del i detta upphörde även parallellutsändningen av MPEG2-strömmar för de fria kanalerna SVT1, SVT2 och TV4 (plus betalkanalerna TV3 och Kanal 5) för att frigöra denna mux för betalkanaler. Den är den omläggningen jag i första hand kritiserar. Och det påverkade i allra högsta grad public service och världen utanför Boxer.
 
C cpalm skrev:
Som en del i detta upphörde även parallellutsändningen av MPEG2-strömmar för de fria kanalerna SVT1, SVT2 och TV4 (plus betalkanalerna TV3 och Kanal 5) för att frigöra denna mux för betalkanaler. Den är den omläggningen jag i första hand kritiserar. Och det påverkade i allra högsta grad public service och världen utanför Boxer.
Fast jag förstår faktiskt inte att man kan kritisera den omläggningen. Bslut togs någon gång runt 2007-2008. Man behöll paralellsändning fram till hösten 2021. Endast riktigt gamla TV påverkades. Praktiskt taget inge efter 2012 sakande MPEG4 stöd, många tidiagre hade det. Dessutom avr ksoatanden för en mpeg4 box emd free to air stöd ner i runt 200:-. Så den % som påverakts av detta, får man nog se som collateral damage. Detta får man väl ändå se som ene extremt balanserad och lång utfasning. Det ahndlade ju trots allt om utfasning av ett omodernt, ineffektivt kpmoprimering, som gav dålig kvalitet på orimligt högt frekvensutrymme.
Blir lite som att kräva att Public service sakll sända på AM bandet för att det finns några kvar med gamla radioapparetaer från 40 talet som inte löser FM.
FM bandet är ju för övrigt näst intressanta punkt här. Det var för ca 10 år sen föreslaget till senast utgången 2024. Efter en rapport från Riksrevisionen slogs dock fasta ttd et innebar höga ksotander för hushåll, vilekt jag kan förstå, dåd et inte bara är köksradion, utan bilradio mm som inte enkelt byts. men även ur beredskapssynpunkt. Så som jag ser det tas det på området relativt balanserade beslut. MPEG2 påverakde knappt några, och framför allt väldigt liten ekonomisk inverkan. FM som diskuteardes att släckas inom samma tidsera, identifierade man att det påverakde både hushåll och samhälle för mycket, och har helt bordlagts.
 
  • Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
Intressant observation på Tradera:
Auktioner på HUMAX BXR HD+2/SE har tidigare i år (före och under sommaren) slutat på priser över 2000 SEK, ibland uppåt 3500.
Nu går de för 500 eller mindre....
Marknaden har upptäckt att Boxer lämnar etern till förmån för Internet...
 
B Bo Berglund skrev:
Intressant observation på Tradera:
Auktioner på HUMAX BXR HD+2/SE har tidigare i år (före och under sommaren) slutat på priser över 2000 SEK, ibland uppåt 3500.
Nu går de för 500 eller mindre....
Marknaden har upptäckt att Boxer lämnar etern till förmån för Internet...
Det är väl ändå inte märkligt.....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är väl ändå inte märkligt...
Nej inte märkligt, däremot är det oetiskt av säljarna att beskriva hur man kan spela in 4 olika program samtidigt etc, när de facto boxen blir oanvändbar för alla de kanaler man betalar för efter att Boxer har bytt system...
 
B Bo Berglund skrev:
Nej inte märkligt, däremot är det oetiskt av säljarna att beskriva hur man kan spela in 4 olika program samtidigt etc, när de facto boxen blir oanvändbar för alla de kanaler man betalar för efter att Boxer har bytt system...
Det går ju spela in SVT 1,2 TV4 samt Kunskapskanalen eller SVT24/Barnkanalen så säljarna ljuger ju inte.
 
C
M mojjen skrev:
Blir lite som att kräva att Public service sakll sända på AM bandet för att det finns några kvar med gamla radioapparetaer från 40 talet som inte löser FM.
Är väl liiite skillnad mellan en övergångsperiod på 60 år vs. 10 år?
Förstår att det kan vara helt obegripligt för en "teknikentusiast" att det kan finnas TV-apparater/boxar som är äldre än 10 år, men jag känner många som fick skaffa nya prylar, inklusive mig själv.

Att man lade om SVT HD är mer begripligt då det bara gick in 2 kanaler på en hel mux.

Men framför allt tycker jag det var ett dåligt övervägande att göra omläggningen till förmån för marksänd betal-TV som skulle visa sig bara hade 3 år kvar att leva vid tillfället för omläggningen.
 
C cpalm skrev:
Är väl liiite skillnad mellan en övergångsperiod på 60 år vs. 10 år?
Förstår att det kan vara helt obegripligt för en "teknikentusiast" att det kan finnas TV-apparater/boxar som är äldre än 10 år, men jag känner många som fick skaffa nya prylar, inklusive mig själv.

Att man lade om SVT HD är mer begripligt då det bara gick in 2 kanaler på en hel mux.

Men framför allt tycker jag det var ett dåligt övervägande att göra omläggningen till förmån för marksänd betal-TV som skulle visa sig bara hade 3 år kvar att leva vid tillfället för omläggningen.
Och alla stackare som drababdes när analogt släcktes och tvingades skaffa digitalbox?
Extremt många fler som drabbades. Då den äldre generationens analog tv inte hade dvb mottagare alls. Mina 2 första platt-tv i mitten av 2000 talet hade bara vanlig analog tuner, och krävde egen box. De gamla tjock tv skall vi inte tala om. Dessutom betydligt dyrare boxar än 2021. Så nej allt var inte bättre förr.

Dessutom startade Digital tv 1999. De första släcktes ner 2005, mao efter 6 år paralellt. För att helt vara släckt 2008. Så även mpeg2 sändningarnas påtvingade intåg skedde med en likartad övergångsperiod. Så jag kan inte se att en investering på 200:- kan vara ett problem för de ytterst få tv apparater som är ca 12 år gamla eller mer. Där innehavaren enbart är ute efter fria kanaler.

Ser ett betydligt större problem för den grupp som nu vill ha ett bredare utbud, men inte har tillgång till bredband. Här talar vi om att helt ändra infrastruktur. De tidigare omläggningarna har man ju åtminstone bibehållit principen marksänt, vilket fortsatt nått i princip alla kunder. Gällande bredband är penetrationen hög i Sverige. Men inte fullständig. Särskilt semesterboenden etc kommer kräva avsevärt högre kostnader med mobila bredband än vad en dvb-t box vart 10 år inneburit. På denna punkten tror jag dock vi är helt överens😇
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.