Inga problem att såga, det som avgör är hur mycket och hur det sliter på verktyget, men tar du ett som även ska hålla för en kombination där metall ingår är det inga problem. Det enda negativa jag upptäckt sedan inköp i höstas är att strömbrytaren känns billig och att den vid vissa kapningar vibrerar rätt kraftigt, men i och försig inget konstigt då det är tekniken den bygger på.
 
P
Även Fein MM kan vibrera kraftigt vid instick/kapning. Fein Supercut har mindre tendens att vibrera kraftigt, det känns som den arbetar med mer kraft i "reserv" och för det mesta så tuggar den på finfint. I första hand beror det på materialet man kapar/sågar i, vibrationerna vandrar ju vidare i materialet. Ju stadigare/tjockare och större material ju lugnare går maskinen.
 
Nu ser även andra fabrikanter ut att ge sig in i leken...

Power Craft (!) Väldigt lik Fein.

Bilden är från Harald Nyborgs senaste blad.
 
  • multiPC.jpg
Den har vært en stund, iallefall her i Norge. Men den er totalt ubrukelig.

Bladet står stille og saga rister :D

Og om noen synes Bosch sin bråker, så er denne her dobbelt så ille
 
Logiman skrev:
Den har vært en stund, iallefall her i Norge. Men den er totalt ubrukelig.

Bladet står stille og saga rister :D

Og om noen synes Bosch sin bråker, så er denne her dobbelt så ille
Det är väl vad man kan förvänta sig för det priset.
 
Det er derfor det er så fint at Bosch kom med et mellomalternativ, så man hadde en mulighet uten å måtte gå opp til en fein maskin.
 
Åsså har jag också blivit med multi :)

sågade upp ett fyrkantigt hål i masoniten till nya garderoben. Är så nöjd så!

/Sture
 
P
Det kommer verkligen en Blå Bosch, fått det bekräftat av Bosch via en handlare som pratat med Bosch personligen, den kommer till hösten verkar det som. Pris inte spikat men gissningen ligger på ca 2000kr plus eller inkl moms. Om den håller samma goda kvalitet som senare Bosch produkter så dumpar jag Fein. Jag har både Multimastern och Supercuten som jag använder i jobbet. Är grymt nöjd med maskinerna som sådana men sågbladen är obscent äckligt dyra och räcker inte tillräckligt länge för att vara prisvärda. En halv dags karmkapning och två blad var slut - det blir dyrt i längden. Bosch blad är bra (har provat) och kostar såpass mycket mindre att jag lika gärna kan köpa en ny Blå Bosch med minst 10-20 blad istället för ett 25p Fein blad. Sorgligt men sant. Förbrukar jag två Boschblad på en dag kan jag leva med det men två Feinblad blir för dyrt...
 
Hallå där pingvinlakrits! :)

Vad hindrar dig från att behålla din Fein och köra med Boschblad?
 
Boschbladen passar väl bara i den tidigare Multimastern? Eller?
 
P
Hej KarlXII: förstod att du kunde vara här med... :)

Boschbladen kräver att man kör med adaptern till det runda hålet - tro mig, det håller inte. Bladen slirar och man skruvar åt löjligt hårt för att det ska hålla och bladen slirar trots det efter ett tag.
Visst, man kan köpa Boschblad och kryssa dem så de passar men jag har inte riktigt kommit mig för att verkligen sätta mig och göra det.

Boschbladen har ju en yttre, hålad, krans runt hålet och jag har inte provat Bosch gröna maskin men infästningen verkar ju vara tillräckligt stabil.
 
Hörde av en Boschdemonstratör i fredags att de ska komma med en blå 10,8V Li- variant av sin multi i höst, och att en sladdversion bör komma under våren nästa år.
 
En 10.8v variant kan jo være greit til småting rundt om. Kanskje en mindre og lettere uttgave enn den med sladd....
 
Jag hoppas att bosch ger den blå variant elektronisk motorstyrning, det är väl det enda som multimasteren saknar. Det känns väldigt snålt på en så pass dyr maskin.
 
P
Hur fungerar Boschen som slipmus? ska göra iordning trappan hemma och behöver en smidig slipmaskin som komplemment till PEXn så slipmus eller multimaster är frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.