Just vågig och skev har jag faktiskt lyckats undvika när jag har kört vinkelslipen i tunn plåt. Kanske tur, kanske för att jag alltid (precis som när jag svetsar något som är värmekänsligt) omger plåten med så mycket väl värmeledande material som möjligt (tex flera lager av annan plåt i järn) vilket gör mer än man tror för värmen i plåten man skär i. En riktigt tunn klinga i vinkelslipen är också bra - dock krävs en bra vinkelslip då, i en dåligt balanserad vinkelslip fladdrar de tunnaste skivorna för mycket.

För att såga rakt med multimasterna och det runda bladet spänner jag fast en hyvlad bräda och kör efter den, det funkar riktigt bra med det runda 63mm bladet som inte har skränkta tänder.
 
Tack för tipset med brädan! Att jag inte kom på det tidigare... Nu blir snittet fint. Jag kanske gör ett spår runt röret med multimastern som guide och sedan kör med vinkelslip...
 
Brädan är toppen med vinkelslipen också. Rakare linje och det blir lättare att hålla maskinen 90 grader mot plåten.
 
En fråga, ursäkta om den är ställd och svarad på, men när kommer det en blå bosch sladdriven?
 
ClasseClas
Manberg skrev:
En fråga, ursäkta om den är ställd och svarad på, men när kommer det en blå bosch sladdriven?
Vet ej, men kan tipsa om att i Fine Woodworking så gör Dremel (=ägs av Bosch) reklam för en sladdburen MultiMaster-kopia. Så egentligen finns prylen redan i Boschfamiljen åtminstone för USA-marknaden. Om Dremel platsar i sortimentet för blå Bosch låter jag däremot vara osagt.
 
Daniel_N skrev:
Brädan är toppen med vinkelslipen också. Rakare linje och det blir lättare att hålla maskinen 90 grader mot plåten.
Brädan lär inte hålla länge om det är vinkelslip som ska nötas mot. Men om 90 grader är viktigt så får man nog offra en bräda.
 
Binesh skrev:
Brädan lär inte hålla länge om det är vinkelslip som ska nötas mot. Men om 90 grader är viktigt så får man nog offra en bräda.
Njae, jag nöter inte skivan mot brädan, mer känner efter var den är:)...Och sen är det rätt trögt att köra med bredsidan av en vinkelslipskiva i trä...det blir fort bränt men sen får man trycka rätt mycket om det ska hända något mer.
 
Daniel_N skrev:
Njae, jag nöter inte skivan mot brädan, mer känner efter var den är:)...Och sen är det rätt trögt att köra med bredsidan av en vinkelslipskiva i trä...det blir fort bränt men sen får man trycka rätt mycket om det ska hända något mer.
Då blir det ju inte någon millimetersprecision om man bara ska känna efter? Eller är det jag som tolkat fel? Du kanske menar att vinkelslipskivan får kontakt med brädan men du trycker inte den mot brädan?
Det behöver inte vara hela bredsidan av vinkelslipskivan, och förresten det är omöjligt om det inte är försänkta skivor. Kapskivor är aldrig försänkta, eller jag har i varje fall aldrig sett försänkta kapskivor. Endast slipskivor finns i försänkta utförande. Så därför tänkte jag mig en bräda lika bred/tjock/lång som halva skivan minus spännmutterns radie och tjockleken hos materialet man jobbar med.
 
Ska du renovera ett hus är en multimaster nödvändig!

@Binesh

Kapskivor finns försänkta. Och så lätt kör man inte in i en tex 22mm bräda om man inte tvärvänder in mot brädan och trycker hårt
 
Redigerat:
Binesh skrev:
Då blir det ju inte någon millimetersprecision om man bara ska känna efter? Eller är det jag som tolkat fel? Du kanske menar att vinkelslipskivan får kontakt med brädan men du trycker inte den mot brädan?
Det behöver inte vara hela bredsidan av vinkelslipskivan, och förresten det är omöjligt om det inte är försänkta skivor. Kapskivor är aldrig försänkta, eller jag har i varje fall aldrig sett försänkta kapskivor. Endast slipskivor finns i försänkta utförande. Så därför tänkte jag mig en bräda lika bred/tjock/lång som halva skivan minus spännmutterns radie och tjockleken hos materialet man jobbar med.
Lite svårt att beskriva hur man "känner efter". Mitt tips är att testa så tror jag att du förstår vad jag menar. Du kommer inte att såga in i brädan så fort som du tror. Men man trycker inte skivan mot brädan, vare sig med multimastern eller vinkelslipen, den är mer som ett stöd.

Kapskivor finns försänkta, se tex denna bild: http://www.tyrolit.es/page.cfm?vpath=divisiones/metalfabrication/075secur Och även om de inte är försänkta så funkar en tunn träregel fint ändå för att skära plåt, du behöver ju ofta inte komma så många millimeter ner i materialet med en vinkelslip.

För att skära rostfritt med så lite värme som möjligt (rostfri plåt är speciellt känslig för värme) så rekommenderar jag Tyrolits 1mm skivor, secur Inox. A60R-BFXA (de är märkta som 0,75mm tjocklek, men de är 1mm). De är försänkta (vilket som sagt sällan behövs i detta fall). Dock kräver de en välbalanserad maskin för att inte fladdra.
 
Redigerat:
Sådana tips borde nästan klistras någonstans. Ungefär som lasertråden där man tipsade om användningsområden för lasern utöver det konventionella.
 
gadeberg skrev:
Ska du renovera ett hus är en multimaster nödvändig!

@Binesh

Slipskivor finns försänkta. Och så lätt kör man inte in i en tex 22mm bräda om man inte tvärvänder in mot brädan och trycker hårt
Det var inte slipskivor jag menade utan kapskivor men som Daniel säger så ska det finnas försänkta kapskivor också.
 
Binesh skrev:
Det var inte slipskivor jag menade utan kapskivor men som Daniel säger så ska det finnas försänkta kapskivor också.

Skrivfel
 
Nån som vet om Bosch kommer med en blå sladdis snart?
Vill ha en multi som feins med sladd men priset på bladen talar för bosch...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.