99 280 läst · 358 svar
99k läst
358 svar
Bosch tar fram egen multimaster
Just vågig och skev har jag faktiskt lyckats undvika när jag har kört vinkelslipen i tunn plåt. Kanske tur, kanske för att jag alltid (precis som när jag svetsar något som är värmekänsligt) omger plåten med så mycket väl värmeledande material som möjligt (tex flera lager av annan plåt i järn) vilket gör mer än man tror för värmen i plåten man skär i. En riktigt tunn klinga i vinkelslipen är också bra - dock krävs en bra vinkelslip då, i en dåligt balanserad vinkelslip fladdrar de tunnaste skivorna för mycket.
För att såga rakt med multimasterna och det runda bladet spänner jag fast en hyvlad bräda och kör efter den, det funkar riktigt bra med det runda 63mm bladet som inte har skränkta tänder.
För att såga rakt med multimasterna och det runda bladet spänner jag fast en hyvlad bräda och kör efter den, det funkar riktigt bra med det runda 63mm bladet som inte har skränkta tänder.
Vet ej, men kan tipsa om att i Fine Woodworking så gör Dremel (=ägs av Bosch) reklam för en sladdburen MultiMaster-kopia. Så egentligen finns prylen redan i Boschfamiljen åtminstone för USA-marknaden. Om Dremel platsar i sortimentet för blå Bosch låter jag däremot vara osagt.Manberg skrev:
Njae, jag nöter inte skivan mot brädan, mer känner efter var den är...Och sen är det rätt trögt att köra med bredsidan av en vinkelslipskiva i trä...det blir fort bränt men sen får man trycka rätt mycket om det ska hända något mer.Binesh skrev:
Då blir det ju inte någon millimetersprecision om man bara ska känna efter? Eller är det jag som tolkat fel? Du kanske menar att vinkelslipskivan får kontakt med brädan men du trycker inte den mot brädan?Daniel_N skrev:
Det behöver inte vara hela bredsidan av vinkelslipskivan, och förresten det är omöjligt om det inte är försänkta skivor. Kapskivor är aldrig försänkta, eller jag har i varje fall aldrig sett försänkta kapskivor. Endast slipskivor finns i försänkta utförande. Så därför tänkte jag mig en bräda lika bred/tjock/lång som halva skivan minus spännmutterns radie och tjockleken hos materialet man jobbar med.
Lite svårt att beskriva hur man "känner efter". Mitt tips är att testa så tror jag att du förstår vad jag menar. Du kommer inte att såga in i brädan så fort som du tror. Men man trycker inte skivan mot brädan, vare sig med multimastern eller vinkelslipen, den är mer som ett stöd.Binesh skrev:Då blir det ju inte någon millimetersprecision om man bara ska känna efter? Eller är det jag som tolkat fel? Du kanske menar att vinkelslipskivan får kontakt med brädan men du trycker inte den mot brädan?
Det behöver inte vara hela bredsidan av vinkelslipskivan, och förresten det är omöjligt om det inte är försänkta skivor. Kapskivor är aldrig försänkta, eller jag har i varje fall aldrig sett försänkta kapskivor. Endast slipskivor finns i försänkta utförande. Så därför tänkte jag mig en bräda lika bred/tjock/lång som halva skivan minus spännmutterns radie och tjockleken hos materialet man jobbar med.
Kapskivor finns försänkta, se tex denna bild: http://www.tyrolit.es/page.cfm?vpath=divisiones/metalfabrication/075secur Och även om de inte är försänkta så funkar en tunn träregel fint ändå för att skära plåt, du behöver ju ofta inte komma så många millimeter ner i materialet med en vinkelslip.
För att skära rostfritt med så lite värme som möjligt (rostfri plåt är speciellt känslig för värme) så rekommenderar jag Tyrolits 1mm skivor, secur Inox. A60R-BFXA (de är märkta som 0,75mm tjocklek, men de är 1mm). De är försänkta (vilket som sagt sällan behövs i detta fall). Dock kräver de en välbalanserad maskin för att inte fladdra.
Redigerat:
Det var inte slipskivor jag menade utan kapskivor men som Daniel säger så ska det finnas försänkta kapskivor också.gadeberg skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tar jag bort ramen till Bosch micron plastram ?
Vitvaror -
Bosch vinkelmätare gam 270 mfl har hängt sig
Verktyg, Maskiner & Fordon -
El , spottar i fönstersmyg som blivit igenbyggda. slang framdraget ?
El -
Bosch kyl/frys - kompressor startar ibland
Vitvaror -
Erfarenhet av köksfläktar med metallplatta framför filtret? (Bosch DHL585B, etc.)
Vitvaror