foppa72 skrev:
Jag kan passa på och varna för Claes Olsson-varianten Cotech som dykt upp i nya katalogen. 499 kr kändes som ett schysst pris. På bild såg den reäl och bra ut. I handen kändes den ok. Men när man startade den så föll den som en sten, låter som en jumbojet (dock inte på riktig låga varv, den har varvjustering). Skakar gör den också, mycket mer än Boschen. Provsågade med ett av de medföljande bladen och det var bara skräp. Den gick tillbaka till affären. Varning för Classes multi-kopia (inte så oväntat kanske).
Fast det där med jumbo-jet-ljud gäller tyvärr andra modeller också, tex feins multimaster och supercut.
 
Mikael_L
Ptja76 skrev:
Skall ha den till att kapa dörrfoder vid golvläggning. Hur snabbt avverkar den, Går det fortare att plocka ner och kapa med sticksågen kanske?
Kan ju också tillägga att det där är just ett exempel på en perfekt arbetsuppgift för PMF (eller multimaster).
Hur många foder tror du att du får ner hela?
Och isåfall efter hur många timmars jobb? ;)

Och ingen annan elektrisk såg kan göra uppgiften. Antagligen blir det en handsåg typ japansåg, stämjärn och sånt eller att försöka ta ner fodren hela.
 
Är precis ibörjan av renoveringen av huset, har en hel del verktyg men ingen mulitmaster, funderar väldigt mycket på om jag kommer nyttja den mycket eller om den hamnar i skåpet som oduglig.

Tar det ex lång tid att kapa en spik på ett svår åtkomligt ställe.
 
Ptja76 skrev:
Är precis ibörjan av renoveringen av huset, har en hel del verktyg men ingen mulitmaster, funderar väldigt mycket på om jag kommer nyttja den mycket eller om den hamnar i skåpet som oduglig.

Tar det ex lång tid att kapa en spik på ett svår åtkomligt ställe.
Det går snabbt att kapa av spik med pmf. Den känns mest långsam om man försöker kapa 45x95 och jämför med en cirkelsåg eller så.

Och i vilket fall är den, för sitt användningsområde, alltid mycket snabbare än att plocka ner och komma åt med något annat.
 
Du hinner tyvärr inte ta särskilt många spik innan bladet är förstört. Jag har visserligen inte hunnit prova med ett specifikt blad för metall utan bara det där combobladet för trä och metall som medföljde min GOP. Det överlevde ungefär åtta relativt grova spik och ett par mindre reglar.
 
Jag sågar spik främst med feins dedikerade metallblad och tycker att det funkar bra. Viktigt är att inte trycka för hårt utan låter det skära själv.

Med det cirkelformade fein 6350209601-bladet har jag sågat flera meter 0,8mm rostfri plåt utan det minsta problem.
 
Min erfarenhet av bimetallbladen till PMF180 är ungefär densamma som Ropas. De tål viss metallkontakt så ska man t ex jacka hål i gamla väggar där det kan förekomma spik så lever de längre än HCS-bladen. Men går man medvetet in för att kapa grova spikar har man väldigt snart ett tandlöst blad. Jag köper mycket hellre bimetallbladen än HCS eftersom de tål mer och avverkar bättre (upplever jag) men kapar spik, det gör jag med tigersågen.

Ptja76 - det är just i din situation med en massa ospecifierad renovering framför sig som man ska skaffa en sån här manick. Den är verkligen ovärderlig vid renovering just för att man kan göra precisionsingrepp på plats i befintliga saker, där inget annat kommer åt. Jag använder min oerhört mycket.
 
Daniel_N skrev:
Jag sågar spik främst med feins dedikerade metallblad och tycker att det funkar bra. Viktigt är att inte trycka för hårt utan låter det skära själv.

Med det cirkelformade fein 6350209601-bladet har jag sågat flera meter 0,8mm rostfri plåt utan det minsta problem.
Jag har GOPen och håller med Daniel_N fullt och fast att inte trycka eller forcera vid kapning av spik. Låt den vibrera av spiken nästan för sig själv så håller bladet länge. Jag kapade av ett 40-al spikar igår med samma blad.
 
ClasseClas skrev:
Jag kapade av ett 40-al spikar igår med samma blad.
Närmare bestämt vilket blad?
 
Daniel_N skrev:
Jag sågar spik främst med feins dedikerade metallblad och tycker att det funkar bra. Viktigt är att inte trycka för hårt utan låter det skära själv.

Med det cirkelformade fein 6350209601-bladet har jag sågat flera meter 0,8mm rostfri plåt utan det minsta problem.
Rostfritt?! Har aldrig vågat ge mig på rostfritt med Multimasterns dyra blad. Hur gör du? lågt varvtal och skärvätska?

Den du använde, art.nr 6350209601, är 63 mm, de har även 80 mm variant. Var det medvetet val? Kanske periferihastigheten som motiverade 63:an? De kostar ju annars nästan lika mycket sånär som på någon tia.
Har själv ett gäng segmentsågklingor, d.v.s. halvmåneformade och de ska enligt Fein vara av samma kvalité som klingorna du använde, dock är de 80 mm.
Vågar jag såga rostfritt med dem? Har sågat flera meter 3-5 mm aluminium med originalklingan innan jag tappade den på golvet. Då sprack den i bitar så jag köpte 5-pack av samma modell men har aldrig ens drömt om att ge mig på rostfritt med dem. Kanske borde jag skaffa 63 mm om jag ska använda de till rostfritt?
 
Binesh skrev:
Rostfritt?! Har aldrig vågat ge mig på rostfritt med Multimasterns dyra blad. Hur gör du? lågt varvtal och skärvätska?

Den du använde, art.nr 6350209601, är 63 mm, de har även 80 mm variant. Var det medvetet val? Kanske periferihastigheten som motiverade 63:an? De kostar ju annars nästan lika mycket sånär som på någon tia.
Har själv ett gäng segmentsågklingor, d.v.s. halvmåneformade och de ska enligt Fein vara av samma kvalité som klingorna du använde, dock är de 80 mm.
Vågar jag såga rostfritt med dem? Har sågat flera meter 3-5 mm aluminium med originalklingan innan jag tappade den på golvet. Då sprack den i bitar så jag köpte 5-pack av samma modell men har aldrig ens drömt om att ge mig på rostfritt med dem. Kanske borde jag skaffa 63 mm om jag ska använda de till rostfritt?
Jag sågade mycket försiktigt med relativt lågt varvtal (jag provade mig fram, kommer inte ihåg exakt var det slutade) och rätt lågt tryck. Skärvätska använde jag inte, vilket snarare berodde på att jag inte hade någon än att jag inte tror på det. När jag hade gjort ett fint spår längs hela plåten (var ca 500-600mm lång eller så) så vaggade jag försiktigt maskinen fram och tillbaka, så att kontakten (och värmen) spreds ut på ca 2-3ggr så många tänder som det hade gjort om jag inte hade vaggat maskinen. Klingan såg knappt ens sliten ut när jag var klar. Viktigt är att vara noga med att inte få den för varm och att inte trycka för hårt.

Angående diametrar har jag fått klingan så det var inget medvetet val att ta den jämfört med 80mm. Men en mindre diameter betyder ju mer kraft och mindre hastighet, vilket rimligtvis är en vettig ide när det gäller att köra rostfritt. Hur stor roll det egentligen spelar i praktiken i detta fall vet jag inte.

Och baserat på ovanstående så tycker jag absolut att ska testa att såga rostfritt med din klinga, så länge det är samma typ som fein säger.
 
Redigerat:
Farzan skrev:
Närmare bestämt vilket blad?
Hej, det var AIZ20AB för metall.
 
Daniel_N skrev:
Jag sågade mycket försiktigt med relativt lågt varvtal (jag provade mig fram, kommer inte ihåg exakt var det slutade) och rätt lågt tryck. Skärvätska använde jag inte, vilket snarare berodde på att jag inte hade någon än att jag inte tror på det. När jag hade gjort ett fint spår längs hela plåten (var ca 500-600mm lång eller så) så vaggade jag försiktigt maskinen fram och tillbaka, så att kontakten (och värmen) spreds ut på ca 2-3ggr så många tänder som det hade gjort om jag inte hade vaggat maskinen. Klingan såg knappt ens sliten ut när jag var klar. Viktigt är att vara noga med att inte få den för varm och att inte trycka för hårt.

Angående diametrar har jag fått klingan så det var inget medvetet val att ta den jämfört med 80mm. Men en mindre diameter betyder ju mer kraft och mindre hastighet, vilket rimligtvis är en vettig ide när det gäller att köra rostfritt. Hur stor roll det egentligen spelar i praktiken i detta fall vet jag inte.

Och baserat på ovanstående så tycker jag absolut att ska testa att såga rostfritt med din klinga, så länge det är samma typ som fein säger.
Enligt Fein är klingorna gjorda för att klara upp till 1 mm stål men med din metod borde man kunna kapa metaller med med några nummer större godstjocklek. Köra i flera omgångar i spår och mycket tålamod. Fast nu när jag tänker efter så är vinkelslip med kapskiva för inox förmodligen ett bättre val. Men precisionen på vinkelslipar är inte det bästa så därför känns det med Multimaster extra intressant.
 
Vinkelslip är säkert 10 eller 20 gångar snabbare. Jag körde med multimastern eftersom den sågar mycket kallare, och så tunn plåt blir blåanlöpt av vinkelslipen.
 
Ja för att inte tala om risken att plåten blir vågig eller skev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.