Peter_K skrev:
Hur fungerar Boschen som slipmus? ska göra iordning trappan hemma och behöver en smidig slipmaskin som komplemment till PEXn så slipmus eller multimaster är frågan?
En jag känner köpte en sån för att slipa i skrymslen i trappan för omlackning.
Han var nöjd, tror den averkar snabt då den vibrerar snabt.
Men frågan hur bra damsugninen fungerar.
 
R
screamin-daemon skrev:
Jag hoppas att bosch ger den blå variant elektronisk motorstyrning, det är väl det enda som multimasteren saknar. Det känns väldigt snålt på en så pass dyr maskin.
Har feinen och jag tycker faktiskt att den är grymt billig i förhållade till allt arbete den besparat mig.

För dom som inte vill köpa det stora paketet finns ju faktiskt det lilla för runt 1500:-. Dock så kostar ju tillbehören alldeles för mycket men maskinen tycker jag själv är "billig" om än dyr i drift :D
 
Reppo skrev:
Har feinen och jag tycker faktiskt att den är grymt billig i förhållade till allt arbete den besparat mig.

För dom som inte vill köpa det stora paketet finns ju faktiskt det lilla för runt 1500:-. Dock så kostar ju tillbehören alldeles för mycket men maskinen tycker jag själv är "billig" om än dyr i drift :D
Frågan var inte om den var dyr eller billig, utan att det är snålt/dårligt med med den motorreglering den har nu. Dessutom har jag själv en Multimaster top.
 
Någon som har testat att skrapa bort gammal färg med Fein- eller Boschmaskinen?
 
R
Min sambo testade det lite men det verkade inte vara någon höjdare.. iallafall inte med den skrapan som finns!

Frågan är om det är inte är lättast att slipa av på traditionellt vis.
 
P
Tja, det beror lite på vad för slags färg och underlag. Som ren slipmaskin är den ganska bra, men jag förstår inte varför man ofta går på färgskiktet direkt med slipmaskinen. Det tar tid och slukar papper.

Ska mycket/hård/tjockt målad färg bort så kör jag med en s.k. parkettskrapa, skarpt slipad och med rätt teknik så får man bort färgen mycket snabbt och sedan slipar man av med med slipmaskin. Har Bahcoskrapor också men föredrar den gamla parkettskrapan (som man får slipa upp en gång i kvarten men ett par korta drag med filen så blir den fin igen). Alternativt, om det är flera lager färg och lite kakigt, så kör jag elhyveln och är det riktigt illa börjar jag med vinkelslipen med slippapper på gummirondell och 24<40 korn samt kör med hyveln - bägge sista alternativen kräver ett visst handlag för att inte skada profiler/trå.

Ibland måste man grotta på med hyveln/vinkelslipen för att få en chans att slipa av snyggt.

Ser ibland hantverkare/målare som går på en port direkt med slipmaskin och sedan står de där i två dagar och slipar... ...och slipar... ...och slipar... ...börjar man med skrapan är man klar på en fjärde/femtedel av tiden. Är det en port med mycket krusidull så fär man ta ett par olika skrapor (Bahco/Sandviks lilla med tre olika skärprofiler, parkettskrapan med rundade kanter samt en med raka kanter så fixar man i princip allt) och sedan slipa med maskin och för hand på slutet.
 
P
PS

Skrapan till Fein är bra för borttagning av vissa material, ex en gammal limmad matta och dylikt, men den funkar inte så bra för färg.
 
pingvinlakrits skrev:
Tja, det beror lite på vad för slags färg och underlag. Som ren slipmaskin är den ganska bra, men jag förstår inte varför man ofta går på färgskiktet direkt med slipmaskinen. Det tar tid och slukar papper.

Ska mycket/hård/tjockt målad färg bort så kör jag med en s.k. parkettskrapa, skarpt slipad och med rätt teknik så får man bort färgen mycket snabbt och sedan slipar man av med med slipmaskin. Har Bahcoskrapor också men föredrar den gamla parkettskrapan (som man får slipa upp en gång i kvarten men ett par korta drag med filen så blir den fin igen). Alternativt, om det är flera lager färg och lite kakigt, så kör jag elhyveln och är det riktigt illa börjar jag med vinkelslipen med slippapper på gummirondell och 24<40 korn samt kör med hyveln - bägge sista alternativen kräver ett visst handlag för att inte skada profiler/trå.

Ibland måste man grotta på med hyveln/vinkelslipen för att få en chans att slipa av snyggt.

Ser ibland hantverkare/målare som går på en port direkt med slipmaskin och sedan står de där i två dagar och slipar... ...och slipar... ...och slipar... ...börjar man med skrapan är man klar på en fjärde/femtedel av tiden. Är det en port med mycket krusidull så fär man ta ett par olika skrapor (Bahco/Sandviks lilla med tre olika skärprofiler, parkettskrapan med rundade kanter samt en med raka kanter så fixar man i princip allt) och sedan slipa med maskin och för hand på slutet.
Håller helt med dig pingvinlakrits. Fråga: hur ser en parkettskrapa ut? Har alrig sett en sådan, men är väldigt förtjust i mina bahco-skrapor.

Plattan med korn av hårdmetall på (tror jag det är iallafall) som finns till multimastern kan också användas för att "grotta på".Inte så effektivt som 24-papper och vinkelslip, men kan ibland vara ett alternativ.
 
P
Daniel_N: gillar Bahcoskrapan, men den får stryk av parkettskrapan om man ska dra av en lackad dörr snabbt: Bahco halkar lättare på lackade ytor medan parkettskrapan får bättre fäste. Nu har Bahco ett nytt blad som är svagt vågformigt som river extremt bra men då får man slipa lite mer efter.

Bahcobladen håller extremt länge men de tappar toppskärpan snabbt och man kan inte skärpa upp dem - de sliter ner filen mer än man kan skärpa upp dem.

Den klassiska parkettskrapan är av trä och har ganska långt handtag.
Bild på den skrapan jag använder mest; en billig Stanley med billiga blad som man skärper upp med ett par drag då och då med en fil, fungerar kanon:
scraper.jpg
 
Redigerat av moderator:
Skall kitta om fönstrena på kåken (har spröjs med separata småfönster) och kikade tidigare på fein och såg hur lätt det var enligt deras videos.
Någon som vet om det funkar med boschen och i såna fall vilket tillbehör man skall ha för det?
 
pingvinlakrits skrev:
Daniel_N: gillar Bahcoskrapan, men den får stryk av parkettskrapan om man ska dra av en lackad dörr snabbt: Bahco halkar lättare på lackade ytor medan parkettskrapan får bättre fäste. Nu har Bahco ett nytt blad som är svagt vågformigt som river extremt bra men då får man slipa lite mer efter.

Bahcobladen håller extremt länge men de tappar toppskärpan snabbt och man kan inte skärpa upp dem - de sliter ner filen mer än man kan skärpa upp dem.

Den klassiska parkettskrapan är av trä och har ganska långt handtag.
Bild på den skrapan jag använder mest; en billig Stanley med billiga blad som man skärper upp med ett par drag då och då med en fil, fungerar kanon:
[bild]
Tack för rådet, har nu inhandlat anzo parkettskrapor i två storlekar och kan knappt vänta på att börja hugga i med dem:)
 
De tre fönsterhantverkare jag har träffat kör alla med trekantsskrapa och varmluft (special), det går verkligen skitfort.
 
Jo, verkar som att det är vedertaget arbetssätt.
Blev bara lite sugen när jag såg på videon för fein multimaster hur snabbt det verkade gå att få bort kittet från fönstren.
 
P
Tja, vedertaget och vedertaget, med varmluftspistol skulle inte jag köra, egentligen inte med trekantsskrapa heller, är fönsterhantverkare själv och glasar ur ganska ofta, men då rör det sig om glas som ska sparas och sättas in igen. Men Dr_Jerkyll skrev ju varmluftspistol "special", vet inte vilken slgas modell det rör sig om. Med vanlig värmepicka spräcker man lätt rutorna. Är det äldre glas så skulle jag inte rekommendera det. Jag kör själv med IR-lampa (fönstervarianten från Solaris) och med Fein med cirkulärt blad. Fein fungerar ganska bra men egentligen bäst på gammalt knastrigt kitt som släpper lätt. Problemet är ju hörnen om du inte vill skada träet, där får du karva med smalt stämjärn och där är tyvärr risken att skada glaset som störst.
 
Pingvinlakrits: Så gott som vedertaget med varmluftspistol, i alla fall för att skrapa färg. Lika vedertaget som att lossa kitt med IR. :) finns en specialtillverkad för ändamålet med munstycke som är vinklat neråt. IR går för långsamt för färgborttagning säger de alla, de håller i skrapan och pistolen samtidigt med några cm mellanrum och går sedan lös på trästycket. Inte för att resultatet blir bättre, snarare likvärdigt eller något sämre, men det går som sagt klart fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.