T TommyC skrev:
Hur ser det ut om du jämför dina fonder med lämpligt index över 1 år, 3 år, 5 år och 10 år?
Jo det ser väl helt ok ut utan att behöva redovisa. Sen har det ju varit en covidperiod samt sedan Ukrainaeländet som ställt till det. Hursomhelst så har ju fondplacerarna placerat om mycket till säkrare placeringar men jag tror inte det finns så mycket mer att placera om utan nu måste man få slut på Ukrainakriget och Europa måste ta sig samman för att kunna konkurrera med USA samt Kina.
 
Kollade våra fonder
ISK:
4st index Sverige, Europa, USA och Global
2st småbolag Sverige och Globalt
En USA respektive en Teknologi

Utanför ISK och lågrisk för likvida medel:
2 st Europa företagsobligationer respektive räntefond.
Och så en liten skvätt Ryssland, får bli vad det blir.

Sedan lite aktier men mest av nostalgi utifrån tidigare samarbete med företagen.

Rätt eller fel, justerar bara lite beroende av utveckling och ev. behov av medel med minimal börsvariationet. Äldre person med stabil inkomst och ingen risk att bli arbetslös.
 
A AndersS skrev:
Även med låga lån/inga kan man göra det!
Skriver det för tredje gången, det är den totala ekonomiska situationen som avgör, vart man är livet och vad man vill, familjesituation, hela ekonomin, framtida arv, etc. Finns inget rätt eller fel bara olika möjligheter. Jag har omöjligt att ge TS råd på frågan utan att veta helheten för att det ska bli bra och tryggt.
Ingen kan via ett forum ge någon ett råd utan personlig kontakt.
För tredje gången.
SHB tillämpar en utlåning baserat på "kyrktorns principen".
Centrala riktlinjer gäller inte.
Lägg ner.
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
Sverige har idag ett mycket fördelaktigt skattesystem vad gäller fastigheter, kapital, arv och gåvor.

Ett av de mest fördelaktiga i Europa.

Det är också ett starkt skäl till att ha snabbt omsättningsbara tillgångar. Vid en plötslig kraftig försämring och skattehöjningar sitter den med avbetalt boende och större delen av sina tillgångar låsta i huset på svarte petter.

Vi andra kan snabbt och enkelt föra ut pengarna genom t ex ett fastighetsköp utomlands.

Stockholmaren som har valt att amortera av huset i Nacka (som sin allra största tillgång) med ett värde på 12 miljoner är låst om han inte snabbt kan sälja villan och hitta en hyresrätt.
 
H Heidelbeere skrev:
Ingen kan via ett forum ge någon ett råd utan personlig kontakt.
För tredje gången.
SHB tillämpar en utlåning baserat på "kyrktorns principen".
Centrala riktlinjer gäller inte.
Lägg ner.
Skönt att jag inte tillhör SHBs "kyrktorn" då behöver jag inte bry mig.😇🤣
 
  • Haha
Heidelbeere
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skönt att jag inte tillhör SHBs "kyrktorn" då behöver jag inte bry mig.😇🤣
Råd får inte innebära att försöka rättfärdiga sina egna livsval.
Vi är alla unika och har olika förutsättningar.
 
L Liljeros skrev:
Lite kanske men det är väldigt marginellt, skulle säga att 95% av allt vi köper prissätts internationellt. Resterande 5% är i andra hand beroende av produkter som prissätts internationellt så dom drabbas också.

Detta var en sanning i det gamla Sverige men i en global värld skulle jag vara väldigt försiktig med att placera större delar av sitt sparande i rena SEK fonder. Ska det ska så ska man ha en väldigt edge för att det ska överväga risken och det är alltså kunskap som vi som boende i Sverige har men inte internationella investerare eller tex som stora majoritetsägare har i sina bolag exempelvis Stefan Persson.
Jag tycker samma men tänk på att många i tråden är ekonomiska analfabeter.
Att ta steget till att minska amortering och spara är stort.
Lägg inte till nästa nivå, utlandet 😁
Jag ligger tungt i AI/IT och anti fetma, inte Sverige, en aning i Investor och något i Spiltan.
SEK är en katastrof.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Må så vara, men vid 49års ålder lär jag inte ändra beteende och börja använda kreditkort 😚
Lite OT, men...Semesterns hemresa blev försenad pga åskväder. Tack vare köpta biljetter via kreditkort fick vi 6000 för "sveda och värk" via kortets försäkring (förutom betald hotellnatt).

Kan man hantera inbetalningarna så är kreditkort perfekt (tycker jag 🙂)

Ang. amortering är det ju som flera redan har påpekat, en ställningsfråga, det gäller ju att hitta en balans. Jag skulle aldrig sluta amortera helt, men inte heller lägga alla pengar på att återbetala banklånet då man aldrig vet hur länge man lever. Det kan ju vara trevligt att hinna med att ha lite kul (och vara oansvarig) om det skulle vara så att man lägger sig på rygg redan imorgon.
 
  • Gilla
Blåis och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du skriver att du inte menar det, för att i nästa mening försöka motivera att du menar precis det??
Utan att leta i tråden kan jag med god säkerhet säga att du har fel.
 
R RoAd skrev:
Avtal bygger på att man kan lita på att parterna håller sin del av dessa. Exempelvis ryssland har hittills visat sig bryta precis vilket avtal de vill när helst det passar dem.

Nej, ett gäng rövländer utan respekt för andra än sig själva (eller sin befolkning) kommer inte kunna bli en ekonomisk stormakt.
Det var modigt skrivet, för det här får du nog äta upp inom en snar framtid.
 
P paralun skrev:
Jo nu handlar ju aktiehandel mer om kalkylerbara förväntningar hos en marknad och inte spekulation.
Men kalkylerbara förväntningar är bara ett annat ord för spekulation även om det låter lite finare.
 
I Intet skrev:
Det var modigt skrivet, för det här får du nog äta upp inom en snar framtid.
Nu vet jag inte vad det har med amortering att göra men lågt odds på att ryssarna bryter mot alla avtal.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Men kalkylerbara förväntningar är bara ett annat ord för spekulation även om det låter lite finare.
Nejdå, aktiekurser bygger ju på förväntningar och utifrån kvartalsboksluten från aktiebolagen.
Om man tar ett exempel på en aktie som gick emot strömmen igår, FM Mattsson.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/743016/fm-mattsson-b
Klickar du på "Teknisk analys" så har man flera matematiska modeller för att bedöma en aktie.

Men jag överlåter till fondförvaltare att göra analysen. Sen finns det jovisst ren spekulation att en viss aktie snabbt ska stiga eller sjunka.
 
H Heidelbeere skrev:
Nu vet jag inte vad det har med amortering att göra men lågt odds på att ryssarna bryter mot alla avtal.
Nej. Varför skulle de göra det?
 
L larosk skrev:
Lite OT, men...Semesterns hemresa blev försenad pga åskväder. Tack vare köpta biljetter via kreditkort fick vi 6000 för "sveda och värk" via kortets försäkring (förutom betald hotellnatt).

Kan man hantera inbetalningarna så är kreditkort perfekt (tycker jag 🙂)

Ang. amortering är det ju som flera redan har påpekat, en ställningsfråga, det gäller ju att hitta en balans. Jag skulle aldrig sluta amortera helt, men inte heller lägga alla pengar på att återbetala banklånet då man aldrig vet hur länge man lever. Det kan ju vara trevligt att hinna med att ha lite kul (och vara oansvarig) om det skulle vara så att man läg
Kreditkort är bra givet det du beskriver, har samma erfarenhet.
I Intet skrev:
Nej. Varför skulle de göra det?
Det var modigt skrivet, för det här får du nog äta upp inom en snar framtid
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.