Känner du till några andra ämnen som är en självklar kompetens? Jag upphör aldrig att förvånas över hur lite vissa lär sig trots många år i obligatorisk grundskola och gymnasium.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
I Intet skrev:
Nej. Det menar jag verkligen inte.
Exempel.
Singelbönderna Du och Jag, skall komma överens om ett samarbete. Jag vill sälja potatis till dig och du vill sälja jordgubbar till mig. Eftersom vi inte är gifta slipper vi diskutera med våra fruar och vuxna barn och deras fruar/makar om avtalets för och nackdelar med allt vad det innebär av -jo men, -jag tycker istället, -jag gillar inte jordgubbar, -jag vill ha glass etc.

Tror du verkligen inte att två personer med gemensamt intresse har lättare att komma överens än om de även måste komma överens med ett dussin till?

För övrigt svarar du som en politiker utan svar på ställda frågor. Halmdocka eller för mycket hojtarolja?
[länk]
Du skriver att du inte menar det, för att i nästa mening försöka motivera att du menar precis det??

Avtal bygger på att man kan lita på att parterna håller sin del av dessa. Exempelvis ryssland har hittills visat sig bryta precis vilket avtal de vill när helst det passar dem.

Nej, ett gäng rövländer utan respekt för andra än sig själva (eller sin befolkning) kommer inte kunna bli en ekonomisk stormakt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Känner du till några andra ämnen som är en självklar kompetens? Jag upphör aldrig att förvånas över hur lite vissa lär sig trots många år i obligatorisk grundskola och gymnasium.
Sant.
Men blir väldigt uppenbart här.
Politiska värderingar, antaganden baserat på diffusa grunder förvandlas till en sanning.
Svaret på frågeställningen är ur ett strikt känslolöst/ideologiskt perspektiv väldigt enkel.
 
Jag amorterade, i efterhand ett mindre bra beslut men behövde motivationen för att orka leverera.
Har ingen livsstil som kräver massa pengar, 24 år gammal bruksbil.
Mitt beslut var felaktigt men nu, känns ändå rätt bra.
Tips, indexfonder när du nått 50%
 
  • Tabell över amorteringar per år från 2016 till 2019 och utestående lån vid årets början.
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Svaret på frågeställningen är ur ett strikt känslolöst/ideologiskt perspektiv väldigt enkel.
Och svaret är?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och svaret är?
Svensk indexfond om man är rädd för risk, annars något i US.
En avkastning högre än låneräntan är omöjlig att inte uppnå.
 
H Heidelbeere skrev:
Svensk indexfond om man är rädd för risk, annars något i US.
En avkastning högre än låneräntan är omöjlig att inte uppnå.
Är inte svensk indexfond ganska hög risk? Skulle säga att internationella indexfonder eller tjänster typ Lysa innebär betydligt lägre risk. Blir framförallt väldigt osäkert att ha stora delar av sitt kapital SEK.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
En avkastning högre än låneräntan är omöjlig att inte uppnå.
Vad skönt att få lära sig detta från någon som kan ekonomi. Då vet vi!
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Är inte svensk indexfond ganska hög risk? Skulle säga att internationella indexfonder eller tjänster typ Lysa innebär betydligt lägre risk. Blir framförallt väldigt osäkert att ha stora delar av sitt kapital SEK.
Beror på, lever man i Sverige med SEK så är risken lägre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skönt att få lära sig detta från någon som kan ekonomi. Då vet vi!
Kolla hur OMX/svenskt index utvecklas under åren, jämför med låneräntan.
 
H Heidelbeere skrev:
Kolla hur OMX/svenskt index utvecklas under åren, jämför med låneräntan.
Hade jag en fungerande spåkula hade jag gjort det. Tro mig.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Kolla hur OMX/svenskt index utvecklas under åren, jämför med låneräntan.
H Heidelbeere skrev:
Hyffsat bra investering.
Jaha, du menar historiskt. Ja bara idag gick OMX ner ungefär dubbelt mot genomsnittlig årsränta på min BRFs fastighetslån. 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jaha, du menar historiskt. Ja bara idag gick OMX ner ungefär dubbelt mot genomsnittlig årsränta på min BRFs fastighetslån. 😉
Du väljer själv 😁
Hur ser YTD ut vid årsskiftet menar du?
 
H Heidelbeere skrev:
Hur ser YTD ut vid årsskiftet menar du?
Då var det problemet med min kassa spåkula igen...
 
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.