I Intet skrev:
Om man bortser ifrån påståendet, var folk helst bosätter sig, grundat på ett mycket litet och vagt antal okända personer, så handlar världslägesdiskussionen om huruvida fonder i allmänhet och globalfonder i synnerhet är så säkra att vissa till och med dristar sig till att påstå att dessa inte köps som spekulation.
En globalfond är säkrare värdebevarare än ett hus över tid, 5-10 år eller mer.

Så det klokaste man kan göra är att amortera ner till runt 50% för att klara av rediga fall på bostadsmarknaden och sätta övriga medel i en global indexfond.

Däremot kan jag hålla med om att amortering kan vara bästa alternativet om man inte klarar av fluktuationen som en globalfond har. Även sådana som kanske bränner pengarna de skulle amorterat på en thailandsresa bör hellre amortera än att investera på börsen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, nu tror jag du krånglar till det i onödan. Du gör en investering och räntan du betalar är en kostnad för investeringen, enligt definition så blir det ingen konsumtion. Skilj på kostnad och konsumtion. Även med t.ex. fonder har du en kostnad för hantering av dem men det ses inte som konsumtion.
Konsumtion är nu du köper något där värdet på det du köpt förbrukas över tid semester, privat bil, möbler, etc, även om de har ett stort värde för dig och kanske även ett måste t.ex. bilen.
Nja känns som att många begrepp grötas ihop nu, hus är nödvändigtvis inte en investering även om det har varit det har varit fallet under ett par perioder dom senaste 50 åren avräknat inflation i delar av landet men inte överallt.

Pengar kan antingen konsumeras eller sparas. Jag är av åsikten att ränteutgifter är konsumtion där värdet är förbrukat direkt. Det finns inget bestående värde utan betalar du inte även nästa gång så kommer banken sälja ditt hus.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Brukar vara i såna lägen de erfarna köper på sig billigt medan Svensson säljer med svettpärlor i pannan.
Eller så sitter man lugnt i båten med det man har och konstaterar att det är vanliga fluktationer.
Och det gamla uttrycket "sälj till sillen och köp till kräftorna".
 
L Liljeros skrev:
Nja känns som att många begrepp grötas ihop nu, hus är nödvändigtvis inte en investering även om det har varit det har varit fallet under ett par perioder dom senaste 50 åren avräknat inflation i delar av landet men inte överallt.

Pengar kan antingen konsumeras eller sparas. Jag är av åsikten att ränteutgifter är konsumtion där värdet är förbrukat direkt. Det finns inget bestående värde utan betalar du inte även nästa gång så kommer banken sälja ditt hus.
Vi kan skapa egna tolkningar av allt, men med risken att det missförstås😉 lättare att föra dialog om de vedertagna definitionerna används.
För mig var det första gången någon gjorde din tolkning.
 
Finns det någon här på forumet som bygger något?
Eller tillbringar ni all tid på forumet?
Sammanfattning:
Amortering är inte alltid det bästa men utebliven sådan behöver inte leda till Ullared.
Jag ska starta en tråd på "Familjeliv" och fråga hur många grader tygblöjor ska tvättas i föreningens gemensamma tvättstuga. Undrar om det ger samma lavin.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
H Heidelbeere skrev:
Finns det någon här på forumet som bygger något?
Eller tillbringar ni all tid på forumet?
Sammanfattning:
Amortering är inte alltid det bästa men utebliven sådan behöver inte leda till l Ullared.
Jag ska starta en tråd på "Familjeliv" och fråga hur många grader tygblöjor ska tvättas i förenings gemensamma tvättstuga. Undrar om det ger samma lavin.
Nej, det finns inget intresse av att hålla detta till en byggforum. Minskar aktiviteten och trafiken.
 
  • Gilla
Heidelbeere
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nej, det finns inget intresse av att hålla detta till en byggforum. Minskar aktiviteten och trafiken.
Som ekonom får jag ont i huvudet av alla besynnerliga påståenden i den här tråden.
Vore bättre med en renodling 😁
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Finns det någon här på forumet som bygger något?
Eller tillbringar ni all tid på forumet?
Sammanfattning:
Amortering är inte alltid det bästa men utebliven sådan behöver inte leda till Ullared.
Jag ska starta en tråd på "Familjeliv" och fråga hur många grader tygblöjor ska tvättas i föreningens gemensamma tvättstuga. Undrar om det ger samma lavin.
Läser du inga andra forumdelar och andra trådar.
Ogillar man en tråd, läs inte den och du kan markera bort en tråd så att du inte ser den😆
Gäller alla forum
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Läser du inga andra forumdelar och andra trådar.
Ogillar man en tråd, läs inte den och du kan markera bort en tråd så att du inte ser den😆
Gäller alla forum
Det är bara en skröna 🫣
Samtidigt intressant med ekonomiska analfabeter och insikt i ett parallellt universum.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nej, det finns inget intresse av att hålla detta till en byggforum. Minskar aktiviteten och trafiken.
Men snälla, hur många andra forum område finns det och mängder inom byggande. Åter igen, läs inte de ointressanta och ev. irriterande.😇
 
H Heidelbeere skrev:
Det är bara en skröna 🫣
Samtidigt intressant med ekonomiska analfabeter och insikt i ett parallellt universum.
Att man kan låta bli att läsa vissa trådar.🤣.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Men snälla, hur många andra forum område finns det och mängder inom byggande. Åter igen, läs inte de ointressanta och ev. irriterande.😇
Vet inte vad du läser in.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nej, det finns inget intresse av att hålla detta till en byggforum.
Enbart vad du skriver.
Ogillar du trådar, läs inte.
Så enkelt är det, fungerar alldeles utmärkt.👍
 
D
Vart har jag skrivit något annat? Jag läser ju uppenbarligen denna tråd tex, av fri vilja.
 
A AndersS skrev:
Men snälla, hur många andra forum område finns det och mängder inom byggande. Åter igen, läs inte de ointressanta och ev. irriterande.😇
Inte irriterande, skrämmande och en påminnelse om att ekonomi inte är en självklar kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.