J JohanLun skrev:
Visst är det en generalisering, men min poäng är att man inte kan förenkla och säga att alla skulle gjort på ett visst sätt när förhållandena är så olika.

Men tiden går. Om 20 år så ser verkligheten ut på ett annat sätt.
Så är det och det argumenteras utifrån olika förutsättningar. Jag som växte upp och såg den stora förändringen under 60-70 talet och såg hur det påverkades av den enorma byggnation som då gjordes.
Om vi då utgår från "Men tiden går. Om 20 år så ser verkligheten ut på ett annat sätt." vad är då rätt att göra enligt trådfrågan? Beroende på ålder kan 20 år framåt kännas som lång tid och tittar man bakåt kan det kännas som igår.😉
Så jag håller nog fast vid det jag skrivit en gång tidigare till TS, utgå från de totala ekonomiska förutsättningarna huslån, pensionsinbetalningar, etc, hur man ser på livet till den dagen man avslutar det.
Lev i nuet men planera också för framtiden. Gör kanske lite av varje även en trisslott i veckan kan vara en del av det.
Och framför allt, är ni två i familjen, kanske med barn, är ur planen om en av er avlider?
 
Redigerat:
I Intet skrev:
Rätta mig om jag har fel här. Om en fond värderas i dollar och dollarn stiger/sjunker i värde påverkas då inte fonden på samma sätt?

Att SVT inte nämnt något om saken, är faktiskt inte en garanti för att så inte sker. Eller?
Du äger aktier via en juridisk konstruktion. De flesta aktierna i den mäts i dollar. Om du vill mäta i kronor kommer såklart växlingskursen mellan kronor och dollar påverka värdet.

Men det är inte dollar du innehar, du har andelar av företag.

USA har definitivt problem, men fråga slumpvis vald person i världen om de vill flytta till USA eller Kina/Ryssland/Indien/Saudi så kommer du i 90% av fallen få USA som svar.
 
E elloffo skrev:
Men det är inte dollar du innehar, du har andelar av företag.
Tack för konkret svar.
Så. För att göra min fråga övertydlig låtsas vi att dollarn faller på världsamarknaden med femtio procent. Faller då inte dollarnoterade fonder med lika mycket, trots att de bara innehåller andelar av företag i Indien?
 
I Intet skrev:
Tack för konkret svar.
Så. För att göra min fråga övertydlig låtsas vi att dollarn faller på världsamarknaden med femtio procent. Faller då inte dollarnoterade fonder med lika mycket, trots att de bara innehåller andelar av företag i Indien?
Nej, halveras dollarn men de underliggande tillgångarna inte påverkas direkt av dollarkursen kommer fondens "värde" i dollar att dubblas.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
D
I Intet skrev:
Tack för konkret svar.
Så. För att göra min fråga övertydlig låtsas vi att dollarn faller på världsamarknaden med femtio procent. Faller då inte dollarnoterade fonder med lika mycket, trots att de bara innehåller andelar av företag i Indien?
Bonusfråga: vad händer med Kinas ekonomi om dollarn faller?
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ta inte illa upp syftet är inte att märka ord, men att du lånar högt för att köpa ett fritidshus/sommarhus räknas inte som konsumtion. Konsumtion är när man köper saker som inte har ett bestående värde.
Jag ser det som en investering och kommer att ha ett bestående värde, i de flesta fall, som har finansierats med att man har tagit lån för införskaffandet. Och att du kunnat finansiera via lån innebär då också att du har en ekonomi som tillåter det och att objektet du lånar till bedöms vara acceptabel som säkerhet för lånet.
Sedan finns det ytterligheter även här, men de "skiter" vi i och tar det generella som gäller för de flesta.
Självklart ska finansiering av sådana köp kunna delfinansieras med lånade pengar.
Sommarhus var kanske ett dåligt exempel, beroende på vart man köper det kan det ju vara också vara en investering där värdeökningen överträffar kostnaderna. Konsumtionen som jag tänkte kring i sommarhusexemplet var den ränta som blir en konsekvens av att låna till huset. Dvs finansieringen av själva huset är en en typ av konsumtion men produkten jag köper har ett bestående värde. Köper jag huset för en miljon, säljer det för 1,5 miljon 10år senare men haft ränte och driftskostnader för 800.000kr under dessa 10år så har det ju ändå varit en kostnad för mig på 30.000kr per år .

Självklart behöver man ekonomi för det, jag vände mig mest mot den eviga kampen mot att gå i mål i livet skuldfri, men har man begränsat med pengar in så kommer inte automatiskt att amortera ner sina skulder till 0 vara det bästa valet ur ett långsiktigt perspektiv och kanske framförallt inte det som egentligen skänker mest livsglädje. Det är inte på något sätt ofint att gå i graven med skulder vilket jag uppfattar att många resonerar kring här med argument som att man ska betala sina skulder. Däremot kan det ju vara schysst mot dom efterlevande att lämna ett dödsbo efter sig med ett positivt utfall och kanske gärna med lite marginal.
 
E elloffo skrev:
USA har definitivt problem, men fråga slumpvis vald person i världen om de vill flytta till USA eller Kina/Ryssland/Indien/Saudi så kommer du i 90% av fallen få USA som svar.
Det har inte något att göra med min fråga. Men visst. Vi kan surfa iväg varthän vågen bär.
Mitt eget spontana svar skulle vara Södra Kalifornien. Men det grundar sig på BeachBoysromantik, surf, vita stränder, bikinibrudar och en allmänt tillbakalutad livsstil. Lite av det fanns kvar när jag turistade där för fyrtiofem år sedan. Numera är det torka, skogsbränder, vattenbrist och polisvåld som gäller.
Om Kina vet jag endast det en kompis berättat, som bodde i Peking under ett år.
Fruktansvärt ogästvänliga, otrevliga och snuskiga människor men mycket god mat.
En annan som bodde i sant Petersburg, sade tvärs om. Välordnat, vänlig och hjälpsam befolkning, väl fungerande samhällsfunktioner men dålig mat. Om de övriga länderna vet jag än mindre. Gemensamt för dem alla. Har man gott om pengar kan man leva gott var som helst.
 
L Liljeros skrev:
Sommarhus var kanske ett dåligt exempel, beroende på vart man köper det kan det ju vara också vara en investering där värdeökningen överträffar kostnaderna. Konsumtionen som jag tänkte kring i sommarhusexemplet var den ränta som blir en konsekvens av att låna till huset. Dvs finansieringen av själva huset är en en typ av konsumtion men produkten jag köper har ett bestående värde. Köper jag huset för en miljon, säljer det för 1,5 miljon 10år senare men haft ränte och driftskostnader för 800.000kr under dessa 10år så har det ju ändå varit en kostnad för mig på 30.000kr per år .
Nja, nu tror jag du krånglar till det i onödan. Du gör en investering och räntan du betalar är en kostnad för investeringen, enligt definition så blir det ingen konsumtion. Skilj på kostnad och konsumtion. Även med t.ex. fonder har du en kostnad för hantering av dem men det ses inte som konsumtion.
Konsumtion är nu du köper något där värdet på det du köpt förbrukas över tid semester, privat bil, möbler, etc, även om de har ett stort värde för dig och kanske även ett måste t.ex. bilen.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Bonusfråga: vad händer med Kinas ekonomi om dollarn faller?
Faller dollarn, påverkas alla länder. Mer eller mindre. Gravt förenklat. De med budgetöverskott mindre som ex vis Norge som bara ruskade på sig lite vid den senaste "krisen".
 
D
I Intet skrev:
Faller dollarn, påverkas alla länder. Mer eller mindre. Gravt förenklat. De med budgetöverskott mindre som ex vis Norge som bara ruskade på sig lite vid den senaste "krisen".
Min fråga gällde specifikt Kina. Att världsekonomin påverkas förstår även lågstadieelever så det kan vi lämna osagt. Tänker mer i termer av Kinas handelsöverskott, statspapper som dom har enorma mängder av i just dollar, mm.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Min fråga gällde specifikt Kina. Att världsekonomin påverkas förstår även lågstadieelever så det kan vi lämna osagt. Tänker mer i termer av Kinas handelsöverskott, statspapper som dom har enorma mängder av i just dollar, mm.
Det inser naturligtvis kineserna. Det är antagligen därför de börjar sälja av sina "dollarpapper".
Att diskutera världsekonomin mer i detalj är få förunnat och inte heller jag tillhör de invigda. Min hypotes går bara ut på att den med mest pengar vinner. Om så är fallet, ligger USA risigt till
 
I Intet skrev:
Min hypotes går bara ut på att den med mest pengar vinner. Om så är fallet, ligger USA risigt till
Förklara gärna vad du menar med ”mest pengar”
 
Ett land behöver ha ett bra klimat för innovation. Lite ot. Men ändå.

Vissa kulturer, geografiska områden religioner, eller politiskt ledarskap har inte det.

På något mirakulöst sätt verkar Kina ha de. Eller är de bara fruktansvärt bra på att kopiera och kommersialisera. Jag kan för lite om Kina för att gissa.

Finns klimatet för utbildning och innovation så tror jag landet kommer blomstra.

Politik kan ändras fort. Kultur tar längre tid.
 
J JohanLun skrev:
På något mirakulöst sätt verkar Kina ha de. Eller är de bara fruktansvärt bra på att kopiera och kommersialisera. Jag kan för lite om Kina för att gissa.
OT - Egen enorm marknad med en befolkning av dryga 1,4 miljarder innevånare, som man kan styra utifrån politiskt system. Och sedan med grannlandet Indien med 1,3 miljarder, dryga 30% av jordens befolkning. Kanske mycket förenklat men en tung påverkan.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Min fråga gällde specifikt Kina. Att världsekonomin påverkas förstår även lågstadieelever så det kan vi lämna osagt. Tänker mer i termer av Kinas handelsöverskott, statspapper som dom har enorma mängder av i just dollar, mm.
Jo men Kina fokuserar ju alltmer på BRICS samarbetet och den marknaden.
Det är ju en sedan en enorm utveckling österut på jordklotet och Europa står still i utvecklingen.
Den nya sidenvägen är väl det mest kända projektet för BRICS.

https://en.wikipedia.org/wiki/BRICS

https://www.dn.se/varlden/nya-sidenvagen-okar-kinas-globala-inflytande/
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.