O [old rusty] skrev:
Fast nu har ni lagt en massa värde i ordet "skuldfri" och sen ältar definitionen av det.

Varför ska man vara skuldfri?
Det låter mer som något moraliserande att det ska lämnas tillbaka det man lånar.

Vilket är vettigt när man lånar skiftnycklar från grannen men knappast när man lånar från en bank och betalar ränta.
Håller med. Fattar inte grejen med att amortera tills man är skuldfri och dö som miljonär. Man ska amortera till en nivå så att man klarar sig vid hög ränta och arbetslöshet sedan räcker det, man måste kunna njuta av livet också.

En vän köpte ett hus för många miljoner av an gamma änka i Stockholm och hon sa vad ska jag göra nu med alla dessa miljoner, jo visst hon borde ju så klart inte amorterat bort allt utan i stället levt loppan och rest jorden runt och haft skoj i stället.
 
  • Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Jag anser bara (personligen) att man inte äger något som är belånat, oavsett vilka tillgångar man har i övrigt.. (om jag sitter med 20 miljoner på sparkontot.. så äger jag fortfarande inte huset jag belånat.. det "äger" den som betalat/lånat ut pengarna.. den dagen jag inte har några lån kvar på huset så äger jag det och kan göra vad jag vill..)

Jag äger inte mitt hus.. det gör banken (än så länge).. jag äger inte heller en sak som jag har på avbetalning.. jag äger inte boken jag lånat på biblioteket.. eller filmen jag lånat av grannen.. jag äger inget jag köpt på kredit (förrän jag bet räkningen).

Jag säger inte att något av det är rätt eller fel.. man måste liksom inte äga saker :) i viss mån kan det vara bra att inte äga för mycket (och vissa lån kan vara förmånliga att ha liggande och spara sina pengar på annat håll..)

SÅÅÅ.. det är precis som vanligt i livet och samhället .. 😊.. det finns alltid (minst) två sidor och de kommer troligen aldrig se saker på samma sätt oavsett vad som sägs eller görs.

Livet i ett nötskal - olika åsikter, uppfostran, kunskaper och erfarenheter som präglat oss!
 
  • Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
M
Snigla Snigla skrev:
Jag äger inte mitt hus.. det gör banken (än så länge).. jag äger inte heller en sak som jag har på avbetalning.. jag äger inte boken jag lånat på biblioteket.. eller filmen jag lånat av grannen.. jag äger inget jag köpt på kredit (förrän jag bet räkningen).
Jo du äger huset, men du har inte betalt det! Samma med det du köpt på kredit, hade du inte ägt det hade du kunnat lämna tillbaka det och slippa skulden precis som biblioteksboken.

Om du inte ägde huset varför skulle du då lägga tid på att renovera det?
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
jag äger inte boken jag lånat på biblioteket.
Naturligtvis inte.

Snigla Snigla skrev:
eller filmen jag lånat av grannen.
Naturligtvis inte.

Snigla Snigla skrev:
jag äger inget jag köpt på kredit
Jo det gör du. Sorry men du har helt enkelt fel. 😉 Om vi nu pratar om normala kreditkortsköp, fakturaköp eller motsvarande utan äganderättsförbehåll.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jo du äger huset, men du har inte betalt det! Samma med det du köpt på kredit, hade du inte ägt det hade du kunnat lämna tillbaka det och slippa skulden precis som biblioteksboken.

Om du inte ägde huset varför skulle du då lägga tid på att renovera det?
Med förhoppning om att det en dag ska vara betalt och mitt.. och tills dess måste jag underhålla det på så vis att värdet upprätthålls :)

Banken t ex har ju ett intresse i att det finns ett värde i något.. innan de lånar ut pengarna. Vem som helst får ju inte ett hus av dem bara för att de vill låna pengar. Det är mycket som spelar in för att de ska få låna pengar av dem.. värdet är ju inte samma om det inte står ett hus där.. (men men är man tillräckligt tät, så kan man ju få låna "hur mycket pengar man vill".. då har de andra säkerheter än "huset")

När jag gick på gymnasiet tog jag gärna avbetalningar.. och under tiden jag betalade fanns det inte en repa på grejerna.. 6 år senare var mobiltelefonen jag köpte helt repfri.. (nyskick) med lite sämre batteritid dock..

Bilar som funnits på avbetalningar.. har skötts pedantiskt och by the book.. tills de iaf varit avbetalda.. sen kanske jag slappnade av lite (har dock aldrig haft fläckar invändigt i nån bil.. allt rent o putsat förutom "lösa sopor" jag möjligen kastat på golvet.. som jag regelbundet tar upp såklart )

MEN jag var en jäkel på att glömma av att lämna tillbaka böckerna på bibblan.. har fått många böter.. men jag har också lämnat tillbaka dem (i topptrim) efter närmare 10 år när jag hittat dem haha :)

Ska man vara riktigt filosofisk.. så äger man inget.. man har allt till låns och vårdar det tills man inte vill ha det längre eller någon annan tar över..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis inte.


Naturligtvis inte.


Jo det gör du. Sorry men du har helt enkelt fel. 😉 Om vi nu pratar om normala kreditkortsköp, fakturaköp eller motsvarande utan äganderättsförbehåll.
Det har jag ofta :) men moraliskt/känslomässigt.. PRINCIPIELLT.. ja.. där är det svårt att både ha rätt och fel! Det är ju det som gör människor komplicerade att både förstå och ibland kommunicera med!

Alla krediter av olika slag.. har ju olika regler/säkerheter (och mycket liten finstilt text..) för sina lån.. och även om de inte kontrollerar alla dina köp (de bryr sig ju eg inte) så har de någon gång tagit en kreditupplysning (eller tagit ett beslut) att du är "god" för de pengar du vill "låna".. men INGEN ger dig dem iaf gratis / utan villkor.. den delen kan du väl iaf hålla med om..?
 
Snigla Snigla skrev:
men INGEN ger dig dem iaf gratis / utan villkor.. den delen kan du väl iaf hålla med om..?
Villkor finns det naturligtvis, det håller jag med om. Gratis däremot, där är vi oense.

Ett kreditkort med lämplig kickback är billigare än gratis rätt använt. Man delar intäkterna från de transaktionskostnader handlaren har med kreditkortsföretaget. Dessutom finns det andra fördelar som har ett värde.
 
B Broker skrev:
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.

Rullar också i min bil som är betald. Har över 10% avkastning senaste 10 åren på börsen. Snittränta under 2% på sista 2 åren. Räkna på du.
0% i ränta, 5-10% avkastning som sköter sig själv och mina bruksbilar stiger i värde.
Jag och banken skulle tjäna på att jag tog lån, men friheten och känslan av att vara skuldfri och slippa låneförhandla väger riktigt tungt för mig.
Därav förespråkar jag amorteringsfritt.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.